Din arbetsgivare kan vända sig till vilket försäkringsbolag de vill för att lösa löneväxling åt dig men deras nuvarande samarbetspartner verkar då enl. vad du skriver inte erbjuda en lösning för kollektivanställda.
Din arbetsgivare är tyvärr inte skyldig att erbjuda löneväxling till dig.
De skulle tekniskt sett kunna göra det genom att gå till en annan aktör för dig men det kan hända att de tycker att det blir för mycket administration och bök för en enstaka anställd.
Jag har svårt att se att deras befintliga löneväxlingspartner skulle bry sig då de inte erbjuder tjänsten till dig.
Dvs. Det handlar sannolikt bara om hur mycket tid och energi din arbetsgivare vill lägga på att hitta en lösning åt dig.
Ofta tycker arbetsgivare att löneväxling och pension är krångligt att hantera och räkna på så ofta tar man hjälp av pensionsbolaget som löser det men tar ut avgifter från de anställda istället.
Prova tjata och se om de kan fixa något på t.ex. Avanza eller Nordnet åt dig.
Ok, vad bra, i så fall borde det inte vara något problem att lösa kan jag tycka, om viljan finns från arbetsgivarens sida.
Antingen får deras befintliga pensionsbolag hitta en lösning för det eller så fixar arbetsgivaren något separat åt dig.
OBS: om de fixar något separat, försök att styra dem mot en aktör med låga avgifter. Det finns aktörer som är extremt dyra och dåliga för den anställde men kan upplevas smidiga för arbetsgivaren (t.ex. Söderberg & Partners eller Max Mathiessen).
Styr dem hellre mot något billigt som Avanza eller Nordnet, om de ändå fixar en speciallösning för dig.
Ja, men kapitalet i en pensionsförsäkring har normalt inte beskattats tidigare. Flera arbetsgivare ger dessutom en premie vid löneväxling. För de flesta blir det därmed ett mer skatteeffektivt alternativ, men man måste tänka på inlåsningseffekten.
Reglerna för tjänstepension är en guldgruva för staten. Vem som satt o förhandla för arbetsgivarna kan man ju undra. Du får studera skattetabellen o jmf tabell 1 o 2 med 6 får du se hur mkt högre skatt de tar ut på pension som tas ut innan du är 67 fyllda 1/1. Det är 30-40% högre än lön och denna pension skall var uppskjuten lön… Flyttar du utomlands så skall de ha i bästa fall bara 25% för ingenting. Skatten som är betald av arbetsgivare ger dig varken ny pension eller tillgång till socialförsäkring där du nu valt att bo. Det enda landet du kan flytta till nu är Frankrike o Malta där Sverige inte valt att beskatta tjänstepension ännu men det finns säkert ett antal sossar där som sett till att låta bli det avtalet.
Du kan få ett svar på om de erbjuder det imorgon, men ingen av de större bankerna har löneväxling för arbetare.
Det verkar som att man måste ha försäkringbolag eller pensionsbolag, alltså inte bara en bank, men de måste ju erbjuda det oxå, vilket ingen hittills har gjort. Bl.a Skandiab, LF och några till.
Funderar på att löneväxla. Dagens siffror från alecta är att nyttan avtar vid 64 och slutar vara lönsamt vid 76. Tjänar idag 72 så blir lite tveksam.. planerar att gå i pension innan jag blir 60.
“ Beräkningar vi gjort visar att skattefördelarna kan börja klinga av redan vid en månadslön på 64 000 kronor, och vid 76 000 i månadslön kan det vara nästan lika förmånligt att spara i ISK eller kapitalförsäkring istället. Då rår du själv över dina pengar och blir inte på samma sätt beroende av framtidens skatte- och tjänstepensionsregelverk.”
Samma här men garderar mig med både löneväxling och sparande i ISK. Min arbetsgivare tillåter inte att man löneväxlar mer än 10%, har inte rotat i frågan.
Jag skulle gärna vilja se Alectas beräkningar. Kapitalskatten på pension är väsentligt lägre än ISK och dessutom får de flesta en premie när de löneväxlar. Det är svårt att se hur detta inte skulle göra det bättre än att spara i ISK, i alla fall om man bortser från att pengarna blir inlåsta ett längre tag.
Den avtagande nyttan av löneväxling vid hög lön bygger väl på att om man jobbar ända fram till riktåldern så får man så hög pension att den blir lika hårt beskattad som din nuvarande lön. Eftersom du planerar att gå tidigare i pension kommer du också få lägre pension och därmed inte lika hög skatt. Därför lönar det sig antagligen för dig att löneväxla vid högre lön än de belopp Aalecta räknat fram.
Det kanske stämmer om man jobbar fram till riktåldern och betalar statlig skatt på sin pension.
Jag tror att många i detta forumet som löneväxlar har en ambition att sluta jobba innan riktåldern och att då använda löneväxlingen fram till ordinarie pension. Då kommer det löna sig bättre att löneväxla.
Rapporten berör detta i avsnittet Löneväxla för tidig pensionering på sid 18 och skriver där “I läget får den uppskjutna skatten stor effekt – så stor att det inte är ett fullgott alternativ att täcka glappet mellan jobb och pension genom att spara på egen hand av
nettolönen”.