Det är det fina med enskild egendom, man kan bestämma vad man gör med den. Inklusive att att använda pengarna till något gemensamt.
Jag håller helt med om att det bästa är att båda får lika goda möjligheter till egen intjäning. Det är bara inte så det ser ut i praktiken. Man delar långt ifrån lika på föräldraledighet och deltidsarbete, ena parten står i regel tillbaka för den andres karriär. Och har man väl börjat så fortsätter det så. Den som till slut tjänar 80 brukar inte plötsligt gå ner i tid och ta hand om barn för att dennes partner ska kunna tjäna 35 istället för 30.
Men allt detta är ett sidospår, vi behöver som tur är inte vara överens här eftersom det inte är vi som är gifta
Jag och min sambo har liknande upplägg som ni; vi sätter av olika mycket till gemensamma konton så vi har lika mycket kvar att röra oss med (på ett ungefär. Båda har lite varierande inkomster men vi kör på fasta belopp utifrån grundlön).
Jag har bättre inkomst och löneväxlar (visserligen bara 2 tkr) men vi bortser från det när vi räknar ut hur mycket vi ska betala in. Allltså vi räknar nettolönen utifrån min grundlön före löneväxling. Så jag får lite mindre att röra mig med (dock ej märkbart).
Kanske inte lika bra om man löneväxlar 7 tkr/månad men ett enkelt sätt att lösa det på.
Det blir ett Sovjetunionen eller Kuba i miniatyr där ingen tillåts tjäna mer än den andre. Incitamentet för att jobba för en löneförhöjning över brytpunkt: 60% i skatt och 50% till sambon av det som blev kvar. Rather you than me hade jag tänkt och lagt mig på sofflocket.
Du behöver ta hänsyn till skatten. Den andra parten kommer troligtvis skatta 30-55% på sin del, så det måste räknas bort från avsättningen. Sätts 7 000 kr av så kommer det sannolikt bli ungefär dubbelt så mycket till pensionen.
Sen kommer det ju troligen båda till gagn i framtiden ändå, så inte hela världen
Vi har inte samma upplägg, men jag betalar gärna för resor, mat, bredband eller andra löpande kostnader för att min respektive ska få mer över.
Så man får se den stora bilden. Familjen får mer att röra sig med totalt = bra för hela familjen. Jag jobbar gärna hårt för min familjs skull.
Fint sagt och jag håller med. Vid löneökning tänker jag ”sweet, mer pengar till familjen” och inte ”fasen nu gick hälften till min partner”.
Vid löner över brytpunkten är det alltid en avvägning om det extra slitet är värt det man får i plånboken. Men det är också lättare att tacka ja till möjligheter som ger riktigt stora kliv när man har en partner som stöttar upp markservicen hemma.
Jag skulle nog tänka “vad förlorar familjen i gemensamt sparande på löneväxlingen” snarare än “vad tjänar mannen på löneväxlingen”. Då är det väl nettoförlusten på 3200 kr som ska föras in på något konto låst till dig.
Det går även att ha efterlevnadsskydd på pensionspengarna så ni säkrar upp varandra vid dödsfall, alternativt livförsäkring på motsvarande belopp som löneväxlats.
Sen tycker jag, som någon skrev tidigare, att om ni har gemensam ekonomi, har barn tillsammans och vill skydda varandra så är giftemål att rekommendera
Sen skulla jag inte tänka pengarna som löneväxlats respektive hamnar på ditt pensionssparkonto som era egna, utan de utgör fortfarande “familjens gemensamma pensionssparande”. Det är bara vid en separation det får praktisk betydelse.