Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

Standardgränsen för överföringar hos Swedbank är också 250.000 kr per dag. Vill man flytta mer måste man ringa in och ändra gränsen.

Nu har de problem med ränteutbetalningar. Har bara fått ränta på 2/3 konton på Lunar. Problemet är känt och de jobbar på det är infon jag fick via deras emojichatt.

1 gillning

Undrar vad effekten blir av det här för Lunar och Kinnevik… :open_mouth:

https://nyheter24.se/ekonomi/1243962-kinneviks-bank-lunar-far-betala-416-miljoner-danska-kronor-for-misslyckat-forvarv-brsen

Idag loggade man såklart in på skatteverket för att kolla deklarationen. Noterade bland mina kontrolluppgifter att sparräntan från Lunar kommit med två gånger så min ränteinkomst är dubbelt så stor som den borde vara, är det fler som noterat detta?

5 gillningar

Samma för mig. Dessutom ingen avdragen skatt på dessa rader. Jag ringde Lunar och de har gjort fel och ska korrigera. De kunde inte säga hur lång tid det tar.

4 gillningar

Det här med kontrolluppgift är tydligen svårt för L unar! Förra året rapporterades ränteinkomst som ränteutgift till Skatteverket.

Mitt var ochså samma lika, dubbelt.

Lät det på svaret som att de vet om att alla har fel och de kommer korrigera för alla eller tror du man behöver kontakta de själv?:grin::upside_down_face:

Det gör de nog, åtminstone korrigerade de självmant förra året.
Samma för @Fondo i år, har rapporterad dubbelt. Men de har lagt tydligt meddelande som man ser innan man ens loggar in. Bra där, trots miss!

Surprise surprise för femtioelfte gången, Lunar har gjort det igen! Nu har alltså denna skämtbank lyckats ännu en gång att sabba deklarationen. Sparräntan har kommit med TVÅ gånger så att min ränteinkomst är dubbelt så stor som den borde vara. :man_facepalming: :man_facepalming:

Den STORA frågan är… Vad krävs för Lunar ska kunna lyckas göra någonting rätt? :slight_smile:

Fast avdragen skatt ska väl inte synas under dom raderna för Lunar under “7.2 Ränteinkomster, utdelningar m.m.”, det har det väl aldrig gjort för danska eller norska banker? Det är ju samma med norska Komplett/Morrow Bank att det inte syns någon avdragen skatt på den raden till höger om beloppet/ränteinkomsten. Det är väl detta som istället blir kvarskatt? Just detta är väl inget fel och inget man själv behöver gå in i deklarationen och skriva eller göra något åt, utan Skatteverket drar väl skatten automatisk själv och lägger väl den summa som ska skattas som kvarskatt eftersom den utländska banken ej beskattat dina ränteinkomster. Ett belopp till höger, under “avdragen skatt” visas väl bara om banken har dragit skatt på din sparränta, vilket ju inte Lunar gör som man gör hos svenska banker där man beskattar på direkten.

Aha ok. Mina andra poster var svenska banker. Bra att veta!

Känns inte konskvent för räntan från p2p lånen har Lunar A/S både beskattat och skickat in korrekta uppgifter på till skatteverket.

Däremot inget på sparräntan.

Åh! Fel i deklarationen. Borde betyda att det inte blir så mycket restskatt som det ser ut? Tack till Fondo och Lunar. :smile:

1 gillning

Hmm var nyss inne i lunarappen för att kolla räntan, har dom helt tagit bort 3.75 i ränta ? Har inte läst något om detta och om det stämmer så är det dags att byta.

Någon annan som ser detsamma?

Verkar som att Räntan bara är 0,25% nu mer.
Går man in på “mitt konto”, “mer” och trycker på “detaljer” så står det Ränta +0,25%
Det är för dåligt, tur man inte har mycket pengar där, de som finns ska nog flyttas.

Jag var i kontakt med Lunar.
Det är 0,25% som gäller på “vanliga” kontot.
Men det går att sätta över på ett Sparkonto, men då behöver man betala en avgift på på minst 29,-/månad för ett “standard paket.”
Jag hade inge mycket pengar på kontot. så det var ett lätt val att flytta pengarna till Ziklo Bank (Car Pay)

OBS: Har ni sparmål så får ni bara 0,25% i ränta på dem. Bara huvudkonot som har räntan som står på hemsidan. Jag har missat detta och fått kass ränta (gått back) på typ 60k sedan start. :cry:

Nu förde jag över allt till huvudkontot, så ”sparmål” fyller ingen funktion för mig… Dåligt att de inte informerar i appen. Mycket besviken på Lunar nu.

Borde ju vara sparmål som har högre ränta isåfall…

1 gillning

Hur ser planen ut med etf:er och aktier? Nu är det 25kr i courtage per affär, vilket gör mig ledsen.

1 gillning

Någon som vet om det går att lägga till ens Lunar-konto på PayPal för uttag i SEK? Tänker eftersom det är en dansk bank trots att kontonumret (som jag förstått det) är svenskt.

Ingen som använder Lunar och PayPal samtidigt? Det verkar ju besynnerligt.