Lurad av experter

Jag har en Toyota aygo av årsmodell 2013 som gjort mig rik. Har jobbat som snickare sen 1989 och var arbetslös under nåt år under 90-tals krisen. Har servat den själv sedan 2016 när jag köpte den 2016 när den gått 2950 mil. Aldrig bytt bromsvätska men kört 300000km sen dess. Servar själv och alltid går den igenom besiktningen. Skatt 360kr/år och försäkring 1200kr/år. Självklart blir man rik med låga utgifter. Slutade jobba när jag blev 51år. Är en enkel man men reser utomlands fyra-fem gånger om året med hyrbil, flyg och lägenhet. Inga lån. Har blivit rik på vanligt sparkonto. Livet blir dyrt om man lyssnar på alla experter.

8 gillningar

Nu finns det väl många olika experter du kan hänvisa till. Men talesättet

”det handlar inte om de stora inkomsterna utan de små utgifterna”

Är även det uttalat av någon form av expert. Så alla experter har inte lurat dig, då du lever efter tilltron till ovan talesätt

9 gillningar

Menade mest experter som säger att man måste byta bromsvätska varannat år. Dom har ju fel har ju kört utan byte i 12år. Motorbromsar alltid hela tiden det hjälper ju också.

Bromsvätska är väldigt enkelt och billigt att byta.
Den drar åt sig fukt så du bör byta den men kanske inte vartannat år men absolut nu. Ett par hundralappar tror jag inte stjälper din ekonomi.

9 gillningar

När någon utges för att vara “expert” brukar jag oftast dra öronen åt mig och fundera på vilken agenda denne “expert” driver.

2 gillningar

Så länge bromsarna inte stressas och blir riktigt varma (så vattnet den sugit åt sig börjar koka) kan bromsoljan fungera länge - men skulle du ta bilen upp i bergig terräng, typ Norge/Alperna skulle jag definitivt bytt innan, motorbroms i all ära…

1 gillning

Bil med låga kostnader är ett utmärkt sätt att spara pengar. Men som ett par tidigare påpekat så förstår jag inte riktigt poängen med att inte byta bromsvätskan. Just den servicepunkter kostar inte mycket men kan i längden bli dyrt/farligt.

1 gillning

Passar väl in i tråden om att vara dumsnål… :grinning: Vad har ni gjort som är dumsnålt?

Helt okej att serva själv, men gör det ordentligt och byt även bromsvätska. Vad jag hört så drar bromsvätskan åt sig fukt. Förutom att bromsarna kan sluta fungera så rostar det väl sönder från insidan. Dumt att snåla på sin egen och faktiskt även andras säkerhet. :thinking:

4 gillningar

Problemet med kalkylen är att en Aygo rostar bort inom 10-15 år…

3 gillningar

Hört talas om survivorship bias?

Var är bilderna på den rena och fina oljan? :grinning:

Bromsvätskan “slits” inte beroende på hur mycket du bromsar, det är en ren tidsaspekt som långsamt förstör den.

Varannat år är lite överdrivet, men vänta 12 år är bara dumsnålt. Kostar 100 spänn och tar 20-30 min att byta

För övrigt blir man inte rik om man inte har några inkomster, så det där med låga utgifter är bara halva delen av ekvationen.

Du är bättre att dubbla inkomsterna istället för att halvera utgifterna.

Fantastiskt och grattis!! Du får posta en bild på din trogna tjänare :slight_smile: