Lysa 100% aktier

Shululu på er,

Vad tycker ni om att fortsätta spara på ?% aktier i lysa med en månads insättning på 10k totalt ? 5k i lysa “bred” samt 5k lysa “hållbart”. Är det något annat jag ska tänka på änn risken med detta ? Har för övrigt 40 år kvar till pensionen. Kanske blir ta ut dom tidigare säg 10 år pga bostadköp.

Over and out.

Låter hur bra som helst!

Skall du köra 100% aktier, kan du ju lika bra köra någon billig globalfond på Avanza eller Nordnet. Finns ju gratis på Avanza, så varför ge bort 0.4% varje år av din vinst? Personligen skulle jag inte vara bekväm med 100% aktier, speciellt nu när p/e vården ligger på 25. Har du fixat en hyfsad emergency fund, så kanske du är bekväm med det. Men de flesta, speciellt de som inte investerat längre tid överskattar sin risktollerans. Vore det inte najs att ha lite räntepapper att köpa aktier för om/när börsen tar nästa dipp? Jag tycker det har varit psykologiskt viktigt för att inte drabbas av panik. Det är min strategi för att “stay in the game” så att upplevelsen av tuffa nedgångar blir hanterbar och rent utav spännande.

Du har nog rätt. Jag gick ner till 90/10 istället.

Läs gärna artikeln om Fyra-hinkar-strategin. Den hjälper dig att få rätt balans och rätt risk i sparandet.