Lysa eller amortering?

Hej,

Har ca 200 k på kontot som mestadels är frugans. VI har belåning ca 70% på BR som vi äger gemensamt.
Hade ni lagt dom i BR eller Lysa? Andra förslag? Om det var mina besparingar hade jag lagt i globalfonder/ Lysa, men eftersom det är hennes känns det tryggare med amortering.

Mvh
John

Bra fråga där jag tror att du svarar på det själv. Det som känns tryggast är det rätta svaret eftersom inget av alternativen är fel. I dessa tider är det nog lika rätt att amortera som att investera men över en längre tid (flera år) är det mer matematiskt korrekt att investera.

Jag själv har valt att amortera av på min bostadsrätt.

1 gillning

Har stått inför samma dilemma själv och summasumarum är att så länge avkastningen på börsen är högre än räntan så kommer det alltid vara ett bättre alternativ att investera om vi enbart kollar på den finansiella delen om x antal år. Men ska man flytta om 3 år t.ex kan det vara lika bra att amortera. Minskad räntekostnad fram till och med utflytt och kapitalet går att använda som insats till nya boendet !

2 gillningar

Vad tycker frugan?

Jag hade inte tagit av mina pengar för att amortera en gemensam bostad, utan någon form att kompensation. Sedan beror det ju på hur ekonomin är upplagd också.

Vad har ni för behov av buffert?

Annars i frågan håller jag med Affan33.