Ja alltså jag hade inte tänkt att placera alla medel hos Lysa men merparten! Att grunda med till hinkarna alltså. Bufferten är ok idag. Sen tänkte jag ha lite investmentbolag och några kryddfonder till lekhinken oxå 
@Lysa
Hej Lysa, jag har en fråga. Vad har hänt med eran fondavgift för Lysa Bred fonden? Har ni sänkt den? Eller ändrat några innehav tro?
Mvh Johan
Hej, kul att du är på hugget! Det stämmer att vi pressat kostnaden för underliggande innehav i Lysa Aktier i vår breda investeringsinriktning. Vi planerar att skicka ut mer information gällande detta till samtliga andelsägare i Lysa Aktier under dagen.
Bästa hälsningar,
Albin på Lysa
Vad var avgiften innan sänkningen och vad blir den nya avgiften?
Hej!
Fondavgiften för Lysa Aktier låg tidigare på 0,134 %, efter sänkningen ligger avgiften nu istället på 0,09912 %.
Detta innebär att den totala avgift du som kund betalar för ett konto med 100 % aktier kommer ligga på 0,343 % per år mot tidigare 0,371 % per år.
Vänligen, Astrid på Lysa ![]()
Är det exakt samma uppsättning av underliggande fonder som tidigare men bara förhandlat avgiften? Ni hänvisar till WP och där är innehaven inte uppdaterad därav min fråga.
Tack så mycket för återkoppling Team Lysa, det var ju härliga nyheter. Bra pressat! Och ingen Kickback! Totally fantastic 
Såg detta svar på deras fb-sida:
Det stämmer att vi bytt ut en del av innehavet i Lysa Aktier från ETF:er till fonder av Vanguard-innehaven. Det har möjliggjort prissänkningen för de kunder som har den breda investeringsinriktningen. De delar av innehavslistan som omfattas av förändringarna är:
Vanguard Europa
Vanguard Japan
Vanguard Asien och Australien
Vanguard Tillväxtmarknader
Jag frågade vidare och undrade vilka fonder som tagits in. Fick detta som svar:
I praktiken innebär det att vi bytt ETF:er som följer en viss marknad mot fonder som följer motsvarande marknad. Tanken är att du ska få en likvärdig exponering till ett lägre pris. De fonder som tagits in är:
- Japan Stock Index Fund EUR Acc (IE0007286036)
- European Stock Index Fund EUR Acc (IE0007987708)
- Pacific ex-Japan Stock Index Fund EUR Acc (IE0007201266)
- Emerging Markets Stock Index Fund EUR Acc (IE0031786696)
Då kanske det är på sin plats med en liten presentation av index proffset Vanguard som bland annat och kanske främst är just Lysa’s underliggande fondinnehav i Lysa Aktier C. Dom har sitt säte på Irland sedan 90 - talet. Och några kontor runtom i Europa:
Jag har sparat i Lysa dryga året, började med 100% aktier Bred, blev lite nervös i somras och har viktat om till 75/25. Nu känns det lite dumt, som sagt är det väl bättre med pengar på banken än i nollränta. Och så åker jag antagligen på lite skatt på försäljningen. Funderar faktiskt på att lägga ned mitt Lysa-sparande och gå föra över det till LF Global index som ändå är mitt största innehav.
Får man fråga vad ni andra här på forumet som sparar i Lysa kör, 100% aktier eller något annat?
Lysa skapar ISK-konton åt dig, vilket innebär att du får en låg årlig schablonbeskattning och ingen beskattning alls vid försäljning.
Ang att sälja Lysa och köpa LF Global: gör inte det. Du försämrar din diversifiering markant och sänker din riskjusterade avkastning.
100 % aktier i Lysa bred. Räntor, nä usch. Spar på sparkonto och ha aktier på börsen. ![]()
Jag kör 60/40 och 100/0 på Lysa bred 
Gillar att de sänkte avgiften precis. Nu är de väl i linje med SPP global som en del här inne rekommenderat över LYSA.
Kommer forsätta lägga kapital i LYSA fast diversifierar nu med hälften av sparandet i indexfonder på Nordnet p.g.a lite oro att ha allt på en plattform.
Lite jobbigt att dom börjar bli så billiga, snart finns det ju inga bättre alternativ kvar att rekommendera ![]()
Fast har ett Nordnet alternativ som dom troligtvis aldrig kommer bli billigare än (inspirerad av @Runnemo):
Kombinera med räntekonto med insättningsgaranti (buffert + kända stora utgifter 0-5 år). Ingen ombalansering nödvändig.
5% belåning? ![]()
Haha miss av mig, fixat. ![]()
För att återgå lite till ämnet. Lysa bred innehåller totalt ca 6000 bolag om jag inte missminner mig. Varav 4300 st i Vanuard globala småbolagsfond som utgör 9,6% av portföljen?