Lysa fonder - forskning & diversifiering, en investering i ~ 9600 st små bolag, medelstora & stora bolag globalt!

Jag kan ha räknat fel på några, och nu har ju Lysa ändrat sina underliggande innehav nyligen.
Men om du vill dubbelkolla så kan du ju kolla hos Vanguard’s svenska hemsida ibland deras sortiment av index fonder:

Hära!

Orkar inte nörda ner mig idag faktiskt :joy:. Men tror i alla fall att du räknat fel på några tusen bolag iaf.

1 gillning

Finns det någon rimlig anledning att behålla sin avanza global om man även kör Lysa, eller är det bara flytta över de pengarna?

Svår fråga, men om man kompletterar Avanza Global med Avanza Emerging Markets fonden så kan man kanske jämföra med Lysa’s Breda innehav. Sånär som på Lysa’s innehav av 4478 st små & medelstora bolag…Själv har jag oxå bägge alternativen idag. Men för att förstå djupare om du funderar på bara ena alternativet, så skulle jag först ha kollat in Morgan Stanleys index sidor om ACWI indexen (All Country World Index) & emerging markets delen på deras
Hemsida!

:wave:

1 gillning

Jag har min tjänstpension på Avanza och den är ju en vettig portfölj med bl a globala aktiefonder. Men bortsett från tjänstepensionen använder jag bara Avanza för lekhinken.
Så jag har inga breda globalfonder på ISK i Avanza. Vettiga placeringar lämnar jag åt Lysa, Avanza är vilda västern!

1 gillning

Nej, det är Bonanza som är vilda västern :wink: :rofl:

Tack, ska kolla in.

1 gillning

Funderar som sagt att gå all in på Lysa, bortsett från några enskilda aktier jag ägt ett tag.

1 gillning

90/10 LYSA bred

Lysa verkar ett riktigt bra alternativ när det gäller bredd. Jag tycker också illa om att lägga 20% i en förhållandevis smal svensk indexfond. Det ser lite besynnerligt ut med tanke på de stora breda fonderna de annars fokuserar på. Jag skulle gärna vilja att de minskade home bias en del och att de bytte till en bredare svensk fond. Den dagen det händer kanske jag flyttar över mitt innehav till Lysa.

Diskussionerna ovan om bredd och antalet bolag är bra; det belyser ju en konflikt i frågan om de två mål många av oss nog har; man vill äga alla världens bolag och man vill göra det till så låg avgift som möjligt. I Sverige idag åtminstone är får man ju betala lite extra om man vill ha täckning mot tillväxtmarknader och småbolag. Vissa ovan verkar ha någorlunmda bestämda åsikter hur man väger dessa två mål mot varandra.

Jag känner mig inte alls bekväm med att säga vad som är bäst. Jag har själv valt att betala lite extra för tillväxtmarknader och småbolag. Med min totala avgift om ca 0.32% så är jag då t ex 0.1% högre än LF Global indexnära, men jag får då 2500 bolag fler och dessa 2500 bolag väger ju 25-30% av portföljen.

Har ingen aning om detta är “bättre” eller “sämre” enligt teori eller empiri. Men jag vet inte om någon gör det (om någon gör det, säg till!), och ett val måste man göra, så det blev att väga “äga alla världens bolag” lite tyngre än “så billigt som möjligt”.

3 gillningar

Kul, jag ökade några 100tkr igår hos Lysa, Och har lite enskilda aktier oxå :+1:

Sen undrar jag om du @RobertK kan lägga upp en aktuell & uppdaterad bild över fördelningen utav dom olika fonderna som ingår i Lysa Aktier hära tro?

Mvh/Johan

2 gillningar

Moi? … Vi borde väl kunna lita på vad man ser i inloggat läge:

2 gillningar

Tackar jag måste ha missat det :upside_down_face:

Spännande! Men var har de 20% i Sverige tagit vägen?

Jag förstod som att det var de globala aktierna (Lysa Aktier C) som efterfrågades. Den svenska delen har de flesta här på forumet koll på, vare sig de vill det eller inte… :slight_smile:

2 gillningar

Har faktiskt börjat avveckla en del av mina innehav på Avanza för att flytta till bla. Lysa. Ville åt bland annat räntorna.

Pensionen får ligga kvar hos Avanza. Det år utdelningar från eget ab och min ”lönefond” som får flytta initialt.

1 gillning

Lysa har ju en lysande småbolagsfond i sitt underliggande fondinnehav som har en intressant mix av små & medelstora bolag globalt och även en blandning imellan value & tillväxt bolag i sig. I den utvecklade delen av världen dvs med en portföljvikt a’ ~12%. Och även en ~15% tillväxtmarknadsfond. Sen om det är bättre eller sämre enligt forskningen vet jag ej, men det misstänker jag att ekonomie professorn som jobbar hos Lysa och deras investerings kommitté har koll på! Men jag låter mina Avanza och Lysa aktieportföljer tävla emot varandra för att se långsiktigt & för att sänka plattforms risken :slightly_smiling_face:

Vad tros om denna fördelning över olika bolags storlek i Lysa Aktier C? Jag tycker det det verkar vara en intressant mix?!?
Fondens investeringsstil 2021-09-30
Enligt Morningstar Style Box®:
Snitt Storlek (börsvärde) % av aktieinnehav:

Giganter = 44,99%
Stora = 30,94%
Medel = 17,42%
Små = 5,49%
Mikro = 1,15%

1 gillning

Lysa Aktier C = Fantastisk
Lysa Aktier B = Inte lika fantastisk

Tyvärr kan man inte välja fördelning utan får Automatiskt 80% C och 20% B.

:slight_smile:

1 gillning

Det verkar vara fler än jag som tror på Lysa’s framtid :slight_smile:

Citat Den automatiska spartjänsten Lysa vinner marknadsandelar. Under 2021 mer än dubblerades det förvaltade kapitalet och Lysa hjälper idag 100 000 kunder att spara 18 miljarder kronor. Nu växlar bolaget upp med en nyemission om 350 miljoner kronor där Nicklas Storåkers är enskilt största investerare. SEB och Ramsbury (familjen Perssons investmentbolag) ansluter som nya ägare.

• Vi är glada och stolta för förtroendet som våra kunder och aktieägare ger oss. Det tar tid att bygga upp ett sunt sparande och det tar tid att bygga ett stort sparbolag. Nyemissionen ger oss förutsättningarna att utveckla en ännu bättre spartjänst för fler kunder, säger Patrik Adamson VD och medgrundare för Lysa.

Lysa’s Blogg!

1 gillning