Lysa i Finland och Danmark?

Hur är det med valutan i lysa om man är i Finland, Jag antar att det växlas mellan SEK och EUR? Skillnader hur man lägger upp en portfölj i Finland är en del olika?

• speciella fonder svenska e.g. länsförsäkringar är väl bättre att hitta någon liknande med euro i för att undvika valuta risker
  • Aktiesparkonto (OST) i finland skulle kanske vara ett alternativ för att slippa skatter, men fungerar väl inte på fonder?
  • Vi finns en del som är fast i pensions sparande konton på dyra banker i Finland efter att man kunde under flera år dra av på skatten. Detta avdrag har upphört men man är ännu “fast” om man kunde flytta dessa sparande till förmånligare (lysa) vore väldigt fint

Fonderna hos Lysa Finland är som jag förstår det huvudsakligen handlade i euro, så den risken finns inte. Jag tycker själv att SPP Global hos Nordnet är ett bra “one-stop” val för oss i Finland. Länsförsäkringars fonder är inte tillgänglig hos någon finsk fondmäklare vad jag vet och handlas dessutom i sek. Jag har skrivit lite här och var i forumet om alternativ i Finland.

OST innebär bara att man i princip skjuter upp skatten, vilket iofs är bra, men inget revolutionerande. Tyvärr gäller det bara aktier.

5 gillningar

Moi Andy, det är precis som Daniel sa häruppe. Tycker att långsiktigt sparande i aktiefonder på en vanlig depå är faktiskt ganska attraktivt här i Finland för att det finns inga årliga skatter (jmf med svenskt ISK) och ifall sparandet blir väldigt långsiktigt kan man använda den presumtiva anskaffningsutgiften (fi hankintameno-olettama) som kan leda till lägre skatter.

BTW, med tanke på vad Lysas Patrick sa i bonusavsnittet om finnarnas långsiktighet - det har mycket å göra med våran beskattning som inte uppmuntrar till snabba rörelser utan till långsiktigt buy&hold. Lysa har ju en liten utmaning med finska beskattningen och eventuella årliga ombalanseringar.

1 gillning

Hej Andy,

Som @D.H är inne på sker insättningar till ditt konto i euro och sedan investeras pengarna i våra andelsklasser Lysa aktier och Global Fixed Income som är denominerade i euro. Därför sker ingen valutaväxing för dig som kund.

Vidare är som också tidigare nämnt i tråden OST enbart för aktier och eftersom dina investeringar hos oss sker i fonder är det inte ett alternativ i nuläget.

Gällande frågan om pensionskonton är det inte heller aktuellt i nuläget eftersom vi inte har några pensionslösningar utan enbart privat sparande på vanlig depå. Vi hoppas dock att kunna bredda vårt erbjudande i framtiden så det är väldigt välkommet med den här typen av önskemål från er kunder.

Hoppas att ni alla får ett riktigt gott nytt år!

Bästa hälsningar,
Albin på Lysa

1 gillning

Intressant tråd! Håller med om mycket som skrivits om ang möjlighet att utveckla produkter anpassade till övriga nordiska länder.

Vill bara kommentera det du skrev D.H.

Jag menar nog att aktiesparkonto/OST i Finland är en - liten - revolution i alla fall :slight_smile:

Den stora fördelen är ju möjligheten att köpa/sälja/byta aktier inom aktiesparkontot utan att betala skatt mellan transaktionerna. En stor fördel för den som vill handla lite mer, ger möjlighet att vara mer flexibel/risktagande utan skattepåföljd (och dessutom en administrativ förenkling). En klar ränta-på-ränta-effekt.
Aktiesparkonton borde ju framöver kunna minska tendensen att nästan uteslutande köra “buy&hold” i Finland som @JayR konstaterade.

Men att skatten bara “skjuts upp” på aktiesparkonto stämmer ju i de fall du bara köper värdepapper en gång för att sälja av och sedan plocka ut pengarna.
(I så fall kan väl tex dividender bli lite högre beskattade om jag minns rätt).

Ja, utdelning blir ju lite högre beskattat eftersom det annars bara beskattas till 85%. Om jag minns rätt.

Jag tycker det var lite synd att man valde ett upplägg som uppmuntrar aktiv handel, vilket ofta är negativt för den enskilde spararen.

1 gillning

Nja det beror väl på vad en lägger i benämningen “aktiv handel”!

Om med aktiv handel menas att regelbundet kunna ta beslut om att sköta sina investeringar, diversifiera och omfördela sina risker så ser jag det enbart som positivt för småspararen. IVissa ökad risk men också lite annan kontroll! Idag sitter alltför många finländare (och även svenskar) med bara en eller ett par större aktieposter som bara ligger kvar sedan deras föräldrar köpte dem någon gång på 90-talet typ :smiley:

Men om med aktiv handel menas galen daytrading och jakt på “raketer” så håller jag helt med dig, då gynnar det INTE små amatörsparare! :blush:

Jag tror till och med att det stod i förarbetena till lagen som motivering att det var önskvärt att få lite mer rörelse i handeln.
Det bör nog kunna gynna både småsparare och småbolag :slightly_smiling_face:

Kanske blir lite offtopic nu, men svarar ändå.

Det där med att folk sitter på enstaka aktier de köpt på 90-talet är helt klart ett problem. Det verkar dessutom vara relativt vanligt.

Att diversifera och hantera risk är absolut positivt och viktigt. Däremåt så delar jag uppfattningen som presenteras i detta avsnitt och tycker därför att OST var ett olämpligt sätt att försöka öka finländares långsiktiga sparande. De borde ha tillåtit även fonder i OST.

Att få lite mer rörelse i handeln låter som något som gynnar banker och aktiemäklare. Jag menar det dock inte med någon konspiratorisk överton :stuck_out_tongue:
Jag tror inte att småsparare exempelvis skulle förbättra prissättningen i småbolag. Snarare motsatsen och bara öka hype-konsekvenser.