Jag hoppas att jag inte framstått som provokativ
För det har du helt rätt i. Det är väldigt viktigt med övertygelse för det man investerar i.
Hur som helst är väl det här den bästa frågan angående just Lysa. Jag använder inte Lysa själv då jag vill ha exempelvis portföljbelåning och fonder mot Fama/French riskfaktorer. Men jag har home bias och ~20%+ är inte helt dumt. Antagligen optimalt för de flesta.
Nu går det tyvärr inte att få fram den publikationen som länkas i YT-videon, men jag citerar från 02:47 i videon (Som är sevärd i sin helhet): https://youtu.be/qYedjI03Q0g?si=NaZ2GN6jMGWXxPVC&t=164
It is not necessarily the case that we need to follow market cap weights to get the full benefits of global diversification. In terms of volatility reduction, Vanguard found that the maximum expected volatility reduction was achieved when a Canadian investor allocates somewhere between 50-60% of their equity portfolio to non-Canadian stocks. Allocating more than that increased volatility in their model.
Men det beror på hur säker man är på att man kommer ha sina framtida utgifter i sitt hemland eller ej. Tänker man köpa hus på spanska solkusten och flytta är det kanske mindre lämpligt t.e.x ![]()