Jag hoppas att jag inte framstått som provokativ För det har du helt rätt i. Det är väldigt viktigt med övertygelse för det man investerar i.
Hur som helst är väl det här den bästa frågan angående just Lysa. Jag använder inte Lysa själv då jag vill ha exempelvis portföljbelåning och fonder mot Fama/French riskfaktorer. Men jag har home bias och ~20%+ är inte helt dumt. Antagligen optimalt för de flesta.
It is not necessarily the case that we need to follow market cap weights to get the full benefits of global diversification. In terms of volatility reduction, Vanguard found that the maximum expected volatility reduction was achieved when a Canadian investor allocates somewhere between 50-60% of their equity portfolio to non-Canadian stocks. Allocating more than that increased volatility in their model.
Men det beror på hur säker man är på att man kommer ha sina framtida utgifter i sitt hemland eller ej. Tänker man köpa hus på spanska solkusten och flytta är det kanske mindre lämpligt t.e.x
Nejdå. Jag uppfattar dig inte som provokativ. Envis kanske Haha nejdå
Men som du skriver så har dessa aktörer olika fördelningar av världskartan. Vad som är rätt eller fel, vet vi inte. Men om man ser till risk, avkastning och enkelthet. Så är Lysa och Globalfond jämförbara.
Jag tycker det har varit en bra diskussion. Och i alla fall jag, har lärt mig något
Har börjat fundera mer och mer på varför Lysa har fördelningen man har i sitt innehav, varför har de ens så stor viktning mot Sverige? Förstår inte hur de tänkte när de tog beslutet att köra 20% Sverige, blir ju ett jättekonstigt index de följer.
De skriver på sin hemsida att de följer nobelpristagares strategi men det stämmer väl inte, Eugene Fama kom väl aldrig fram till att 20% Sverige skulle vara en bra idé?
Finns en hel tråd om home bias med rimliga anledningar till att ha det. Tex lägre kostnader, lägre skatt på utdelningar, lägre risk att tappa köpkraft gentemot den egna befolkningen mm.
Vill du ha en svensk storbolagsfond kan du få det gratis hos både Ava och NN. Lysa förvaltar sin egen Sverigedel och är i samma prisklass som global indexfond då dom endast tar ut sin portföljavgift på ca 0,2%
Lysa tar betalt för sin robottjänst. Det stämmer. Man kan göra det billigare själv. Marginellt dyrare dock och värt pengarna för de allra flesta, oinsatta investerarna.
Det ska dock sägas att det är en sanning med modifikation… Med tanke på att antalet bolag och de specifika Vanguard-fonderna Lysa har tillgång till inte finns för privata investerare i Sverige.
Man kan alltså inte replikera Lysas exakta portfölj själv.
Det som avses är att all exponering globalt är ett indirekt bet på tex EUR/SEK och USD/SEK.
Valutor står sällan still. Senaste åren har vi svenskar gagnats något oerhört av det i våra amerikanska aktieinnehav.
Det kan vända. Då tar home bias bort den valutarisken/valutamöjligheten mot att man tar mer idiosynkratisk risk i sitt hemland. Sedan kan det diskuteras hur exponerade svenska bolag ändå är mot åtminstone Euro via export/import och så vidare… Vi lever ju i en global värld
Dom tar ut ca 0,2% i portföljförvaltningsavgift, och sedan tillkommer rabatterad avgift för underliggande fonderna. Då dom förvaltar Sverigedelen själva utan extra kostnad så blir totala avgiften för just dom 20% Sverige ca 0,2%, beroende på hur mycket pengar man har investerat.
Patrik, VD på LYSA, sa vid ett tillfälle att den interna kostnaden för förvaltningen av Sverige-fonden ligger på ungefär 3 punkter, dvs 0.03%.
Sedan är de ju transparenta med att deras påslag på alla deras produkter är samma, ungefär 0.2% (vill minnas 0.24%). Det är det som de behöver för att kunna gå runt. Vilket för övrigt är intressant att jämföra med många av deras kollegor i branschen som börjat lämna in bokslut för 2022 och inte har någon fantastisk ekonomi.
Jag ser det som att 0.2% är det jag betalar för det som jag skrev ovan:
Sedan om man upplever det värt det eller inte, det är ju en högst personlig fråga.
11 gillningar
Anonym
(Anonym)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
131
Håller med. Har rekommenderat Lysa till både vänner och familj. De är inte intresserade av hur det funkar och jag är inte intresserad av att agera support och då är Lysa ett jättebra alternativ.
Själv kör jag dock Avanza. Har inget behov av balansering då jag kör 100% aktier. Betalar redan massor av ränta i form av amortering. Och sen vill jag inte ha 20% sverige.