LYSA: valmöjligheten för Sverige fördelning

Tack Jan. Det är precis det här jag var ute och fiskade efter. Det här går emot lite de argument som ibland läggs fram om get rich/stay rich, hungriga vargar osv.

Skulle vilja lägga till: de allra flesta av oss är beroende av att det finns kapital för företag verksamma i Sverige. Det är lite av ”vår förbannade skyldighet” att på olika sätt bidra till att Sverige förblir livskraftigt. Utöver att jag jobbar och betalar skatt i Sverige så placerar jag också delar av mitt kapital i Sverige. Jag tror att investeringarna bidrar på ett ännu bättre sett än mer skatt då marknaderna tvingas vara mer effektiva.

2 gillningar

Ett alternativ skulle ju kunna vara att Lysa sänker Sverige till 10 procent för alla. Då behåller de kärnan i sin produkt (inget pill) och hamnar på nivå i home bias som de flesta kan tänka sig. :bulb:

Jag går med på 10% Sverige utan problem, skulle lösa många problem.

@Lysa

Hamnar på en nivå som de flesta kan tänka sig? Det är ju en ren hittepå-spekulation.

Det kanske ska tolkas som ”personligen skulle jag föredra 10%”…

3 gillningar

10% eller inget bror

1 gillning

Håller med.

Sen har andra länder i norden 0 home bias. Så tekniken och viljan verkar finnas där.

Kul att du håller med mig, men jsg måste fråga: Vems vilja? Det är ju LYSA som aktivt valt hur deras produkt ska säljas på respektive marknad.

Jag tänker mig att det är ett aktivt val som fe har gjort. Argumentet som många för fram är att om man vill justera home bias så kan man välja Avanza. Men jag tycker att det är ett felaktigt resonemang. Man kanske vill ha 30% home bias. Man får ju ställa in fördelning mellan räntor och aktier. lysa skulle ju kunna ha AP7 SÅFA-modellen att andelen mellan räntor och aktier skulle vara helt baserad på din ålder. Men det har man inte valt att göra.

Lysas vilja. Är bara de som kan ändra sina produkter. :blush:

Vet inte om andra länders kunder ber om home bias i stället. :see_no_evil:

Flyttade mina pengar från Lysa. Ringde in och förklarade att det var homebiaset. De har inte homebias i andra länder. De får fixa en slide för homebias, 0 till 20 %.

2 gillningar

Vad fick du för svar?

Att de tar med det till de ansvariga. Bra att folk flyttar pengarna för att slippa homebiaset.

Fantastiskt beslut!