Jag kan tycka att det är en del bias åt båda hållen i tråden, men diskussionen är nyttig, det är bra att ifrågasätta åt båda håll.
Om något avkastar mindre än något annat så det viktigt för dem som investerar eller kan tänka sig att investera i ett instrument att de förstår varför det är så. Kan man i tråden komma fram till detta så vore det perfekt.
Jag ska inte säga att jag kan bidra med någon sanning, men kan försöka ge lite data.
Efter gårdagen (2020-12-09) är 1 års resultat så här:
Lysa 100% aktier: 4,98%
Länsförsäkringar Global Indexnära (LGI): 4,90%
Nu i skrivande stund är alltså Lysa på bättre resultat än LGI. Innebär det nu att Lysa är en bättre investering än LGI? Kan man avsluta tråden?
Då argumenten i tråden varit att Lysa har en annan uppdelning, investerar mer i Sverige, har emerging markets, har globala småbolag, har svenska småbolag, så bör vi titta på hur det gått för dem också.
Nedan är några exempel:
2020-12-09 (ett års resultat)
Lysa 100% aktier: 4,98%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 4,90%
OMXSPI: 15,59%
Avanza Emerging Markets: 8,15%
iShares MSCI World Small Cap: 5,66%
PLUS Småbolag Sverige Index: 21,85%
Jämför jag med ovanstående fondexempel och Lysa, så hade de gett ett bättre resultat tillsammans än Lysa, och då haft en portfölj uppdelad likt Lysa.
Jag kan tycka att frågan fortfarande är relevant om varför inte Lysa gått ännu bättre än de gjort senaste året, då speciellt svenska börsen som man har övervikt på, gått som tåget, samt att emerging markets även gått bra i höst.
Några frågor som jag gärna fått inblick i för att förstå varför de inte gått bättre:
Hur viktas olika marknader, brancher, företag i de innehav som Lysa har? Är de likaviktade, är de efter storlek etc? Skiljer sig denna typ av viktning jämför med andra typiska index? Vad säger forskningen om vad som är bäst viktning? Frångår man den viktningen på något sätt i Lysa/dess innehav?