LYSA vs Länsförsäkringar Global vs annat som gått bättre 2020

Det är därför det är viktigt att följa upp sina investeringar.

Jag kör momentum, men när jag ser att “toppenlösningen” LYSA tar över och presterar bättre avkastning än den portfölj jag har nu … då är jag beredd att byta.

Jag satsar på det som avkastar bra nu! Det är det som är momentum.

… och om man skulle vara intresserad går det t.ex. att läsa den här tidigare tråden och hur den spårar ur.

Jag ger tipset att framförallt läsa genom alla kloka argument om ämnet och inte bara det som upprepas flera gånger av en viss användare.

Jag kan tycka att det är en del bias åt båda hållen i tråden, men diskussionen är nyttig, det är bra att ifrågasätta åt båda håll.

Om något avkastar mindre än något annat så det viktigt för dem som investerar eller kan tänka sig att investera i ett instrument att de förstår varför det är så. Kan man i tråden komma fram till detta så vore det perfekt.

Jag ska inte säga att jag kan bidra med någon sanning, men kan försöka ge lite data.

Efter gårdagen (2020-12-09) är 1 års resultat så här:

Lysa 100% aktier: 4,98%
Länsförsäkringar Global Indexnära (LGI): 4,90%

Nu i skrivande stund är alltså Lysa på bättre resultat än LGI. Innebär det nu att Lysa är en bättre investering än LGI? Kan man avsluta tråden?

Då argumenten i tråden varit att Lysa har en annan uppdelning, investerar mer i Sverige, har emerging markets, har globala småbolag, har svenska småbolag, så bör vi titta på hur det gått för dem också.

Nedan är några exempel:

2020-12-09 (ett års resultat)

Lysa 100% aktier: 4,98%

Länsförsäkringar Global Indexnära: 4,90%
OMXSPI: 15,59%
Avanza Emerging Markets: 8,15%
iShares MSCI World Small Cap: 5,66%
PLUS Småbolag Sverige Index: 21,85%

Jämför jag med ovanstående fondexempel och Lysa, så hade de gett ett bättre resultat tillsammans än Lysa, och då haft en portfölj uppdelad likt Lysa.

Jag kan tycka att frågan fortfarande är relevant om varför inte Lysa gått ännu bättre än de gjort senaste året, då speciellt svenska börsen som man har övervikt på, gått som tåget, samt att emerging markets även gått bra i höst.

Några frågor som jag gärna fått inblick i för att förstå varför de inte gått bättre:

Hur viktas olika marknader, brancher, företag i de innehav som Lysa har? Är de likaviktade, är de efter storlek etc? Skiljer sig denna typ av viktning jämför med andra typiska index? Vad säger forskningen om vad som är bäst viktning? Frångår man den viktningen på något sätt i Lysa/dess innehav?

3 gillningar

Det är helt ointressant och oviktigt Lysa eller LF Global indexfond vilken är bättre. De är nästan exakt lika bra och det borde majoriteten av oss hålla sig till . Det är bara smak sak vilken man vill spara i. Alla som har lyckas hitta till Lysa eller Global indexfond sparar månadsvis har de valt ett utmärkt långsiktigt sparande. Problemet har de som underpresterar index långsiktigt och majoriteten av okunniga små sparare som blir lurade sv bankförsäljare(rådgivare) som säljer åt de egna dyra aktiva blandfonder och dyra aktiva fonder som brukar underprestera index långsiktigt. Sedan är det fritt val till de som har lite mer kunskap om börsen välja på sitt sätt. Det finns inget rätt eller fel i nuet. Det är ändå något som vi vet om 10-20 år. Lycka till.

2 gillningar

Jag håller med Jacke till viss del:
Enligt 80/20 principen brukar man ju påstå att 80-procent av effekten kommer från 20% av orsakerna.

Diskussionen mellan lysa eller breda, billiga globalfonder är helt klart utanför detta fack. Jag vill påstå att detta är en diskussion som handlar om de sista 20-procenten av effekten.

Det betyder dock inte att diskussionen inte är värd att hålla, men dess betydelse ska inte överskattas. För de flesta av oss (som inte redan har en förmögenhet att investera) är nog den effektivaste handlingen för vår ekonomi att sluta skriva på forumet, arbeta några timmar extra, och investera lönen av detta så som man själv tycker är bäst.

Men för de av oss som är överdrivet intresserade och/eller redan har en förmögenhet att investera är denna diskussion viktig, men förmodligen inte så viktig som vi vill tro.

Min egna reflektion inom detta område är detta:

1. Det är väldigt svårt att mäta riskjusterad avkastning, det mycket lättare att endast mäta avkastning.
  2. Jag tror personligen att lysa i längden kommer att ge en högre riskjusterad avkastning, men jag tror även att en bred, global, billig indexfond kommer att ge en väldigt bra, riskjusterad avkastning.
  3. Jag tror på lysa eftersom jag tror på deras förvaltnings-filosofi, vilken är baserad på empirisk data och validerad forskning.
2 gillningar

När du ser att Lysa har gått bättre utan att du har varit investerad så har du missat den avkastningen du ser

Haha, förutom en viktig sak @Adde.
Och det är att nu när det nya forumet är här så får alla inlägg av samma e-postadress samma användarnamn. Det är så mycket enklare att följa än förvirringen i det gamla. Jag kan härmed avslöja att den numera arkiverade tråden lysa-saker-investering-eller-sjunkande-skepp” som lyckligtvis nog finns kvar för allmänheten i original här: Internet Archive och i den nuvarande versionen här: Nya forumet inne håller lite intressanta fenomen.

Utan att hänga ut användaren direkt här, då denne är aktiv även i denna tråd med samma agenda, så:

Samma användare som på gamla forumet använde ett 10-tal+ olika namn, även i samma tråd (exempelvis den jag länkade till ovan), glömde dock uppenbart att byta e-postadress mellan namnbytena. Samma e-postadress kopplas numera till samma användarnamn, och det “alias” man kunde byta mellan varje inlägg i förra forumet har nu ersatts till att bli en och samma användare oavsett vilket namn man valde då. En enkel matchning mellan ovan två sidor ger att bara i den tråden kallade han sig Ursula 7 gånger, även Yes Sir en gång, Hillevi 4 gånger, Stellan också 2 gånger, samt även KK 2 gånger och även 102. Sedan orkade jag inte räkna mer :wink:

Nu är det jobbigare att göra så, så nu tror jag ändå att diskussionen kommer bli mer sansad när man inte kan trolla lika lätt.

Tillägg, han kallade sig Lisa i det fantastiska inlägget och förespråkade som vanligt MS Invf Global Opportunity. Källa: gamla forumet Jag tror jag nu förstår varför han inte vill dela sin portfölj på shareville, det är jobbigare att kunna vara flera personer då :wink:

3 gillningar

Ibland känner jag mig så naiv att jag inte alls har tänkt så. Men ja, din analys är ju korrekt i mångt och mycket. Jag importerade på mejladress och inte användarnamn. :slight_smile:

Jag och @Robin har bättre verktyg för moderering av forumet här, så hjälp oss gärna genom att flagga svar så att vi kan få bra diskussioner här på forumet. Forum där trådar spårar ut finns det många på nätet. Tack. :pray:

4 gillningar

Jag tror att det största misstaget aktiv fond entusiaster gör, är att de tror att de kan bli rika genom monthtrading eller yeartrading och inte genom att jobba.

Det är bättre att jobba (eller utbilda sig till ett bra jobb först) och därefter investera en del av ens pengar varje månad i indexfond eller LYSA.

Man är en entusiast för investeringar om man skapar flertalet olika konton för att skriva hur bra det är, oavsett vilken investering. Det är bra att vara överdrivet entusiastisk över något. Men inte över det här.

Istället för att satsa på högsta avkastningen, satsa på att det ska vara så tråkigt som möjligt.

Lista gärna fonder på en tråkighetsskala. Ett år går bra. Välj därefter.

2 gillningar

FlashbackTillsammans? :rofl:

Först tyckte jag det lät roligt, men nu fick jag ångest av tanken.

2 gillningar

Tycker detta är intressant! Har sökt igenom trådar i detta (väldigt goa) nya forumet samt i det gamla. Som nämnt ovan var det mycket hat mot LYSA från några få (eller bara en? :joy:) individer.

Jag hakade på LYSA för ett år sedan baserat på dessa punkter:

• Gillar tanken med fondrobotar – de är förmodligen smartare än jag som lekman är.
  • Jan rekommenderar det gång på gång i sina artiklar.

Jag slutade därför att månadsspara i mitt ISK hos Nordnet och satte upp två hinkar (90/10 och 60/40) på LYSA istället.

Nu såhär i slutet av året är det kul att jämföra:

Konto Utveckling i år
LYSA 90/10 +2,53%
Nordnet ISK +5,93 %

(ISK:t är Jans klassiska “Globala portfölj”).

Med det sagt:

“Varför bör jag månadsspara i LYSA och inte i portföljer hos Nordnet?”

Det jag plockar upp härifrån är:

• LYSA presterar bra på lång tid – jag har ej sett frukterna av LYSAs jobb ännu.
  • LYSA har bättre riskjustering (inte alla ägg i en indexfond).
  • LYSA har vetenskapen med sig. “Globala Portföljen” har Jan och andra (:heart_eyes:).
  • LYSA är svår att jämföra med en vanlig global indexfond.

Detta var ett bra citat! :point_up:

Jag ser fram emot Jans artikel med jämförelser från året som gått :sparkles::sparkles:

När började du med portföljen? När jag gick in på deras sida nu står det att deras aktiedel gått upp endast 1,05% i år, 0,98% för en 90/10-portfölj. Hur är det ens möjligt med så låg avkastning, vilket index är upp så lite?

Nordnet-portföljen skapade jag i augusti 2017. LYSA började jag med i augusti 2019.

:man_shrugging:

Edit: Är det endast fördelningen för aktier/räntor på LYSA som styr? Jag undrar om jag tagit för lite risk i deras frågor om ens ekonomi…

Står ju på deras egen sida https://lysa.se/avkastning/ att en portfölj med 100% aktier hos dem gått upp enbart 1,05% i år. Som jämförelse har stockholmsbörsen som helhet gått upp 13,34%, OMX30GI 7,05%, LF Global Indexnära 1,64% och S&P500 13,05%. Det borde vara omöjligt att underprestera så mycket ens om man försökte.

Du jämför äpplen med päron. Att jämföra enskilda länder som gått bra iår med en global portfölj som lysas blir bara felaktigt. Lf global indexnära går ju hyfsat och jämföra och anledningen till att Lf leder med ca 1% är just att dom har högre andel Usa jämfört med Lysa.
Finns många länder som fortfarande ligger minus iår.

Lysa har en extrem övervikt i Sverige jämfört med LF, så jämförelsen med hur det gått på svenska börsen är högst relevant i diskussionen. USA har inte gått så bra för oss som handlar i Sverige, då pga USD-fallet.

LYSA har väl (om det inte nämnts i tråden redan) också en ganska stor exponering mot Globala småbolag (15%) och Tillväxtmarknader (15%).

Utan att förta diskussionen så har jag ett pågående samtal med LYSA. Den 10 januari har jag planerat för avsnittet “Hur gick portföljerna 2020” och då kommer vi dyka ner i dessa frågorna. Vi har nämligen inte slutresultatet förrän den 4 januari då den sista dagskursen på de underliggande fonderna måste vara inrapporterad.

2 gillningar

23 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Är det rätt att övervikta mot ens hemma marknad (s.k. Home Bias)?

Bröt du diskussionen om Home Bias till en egen tråd här. En mycket intressant diskussion men lite off-topic i den här tråden. :slight_smile: