Lyx/dyra saker ni testade och sedan backat ifrån?

Kan inte jättemycket om bubbel men har köpt flaskor för över tusingen bara för att jag kunde och ville prova. Upplevde att de kanske funkar bäst i händerna på en sommelier som kan göra en korrekt matchning, och då skapa magi. För vanligt hemmabruk blir det inte så mycket godare än Pol Roger Réserve för knappa 600:-

Samma med Whisky, verkar inte bli så mycket bättre efter att den legat på fat i 10-15 år

Angående trådstarten: att ständigt snöa in på nya materialhobbys där man köper på sig massa dyra prylar bara för att prova. Jag har insett att det är mer betungande än lyckobringande. Att sälja av onödiga prylar känns nu bättre än att köpa dem :slight_smile:

2 gillningar

Håller helt med. Tycker 200-400 kr är ett lagom pris för en bra flaska. Blir inte bättre enligt mig på 1000 kr flaskan.

3 gillningar

Håller med. Kvaltet ökar i vin upp till runt 5-600kr sen planar det ut. En flaska Romanée-Conti eller Pétrus kostar inte tiotusentals kronor för att den smakar hundra gånger bättre, utan för att produktionen är extremt liten, efterfrågan enorm och de har blivit samlarobjekt.

1 gillning

Oj, för oss som bakar är det en enorm skillnad på mjöl och mjöl. Gällande pasta har du redan fått tillräckligt med mothugg​:laughing:

Själv har jag nyligen börjat göra precis tvärtom med potatis, köper den finare lilla potatisen för 20-30kr/kg istället för den vanliga för 10-15kr/kg.

Smakar som godis typ, och kokar hur snabbt som helst, vardagslyx!

2 gillningar

Det får bli samma svar här, det är nog den största posten jag backat från. Det var kul när man var i 20-årsåldern, men numer är det bara så skönt att slippa krångla med bil.

4 gillningar

Skönt att slippa det! Tyvärr en omöjlighet här när man ska besöka släktingar, köra barnen till fritidsaktiviteter, semestra, slänga skräp på återvinningen eller handla t ex byggmaterial.

Trots verkstadsbesök mm så tror jag bilen sparar oss mer tid i längden än att åka kollektivt gör. Ibland har vi kollat på att åka tåg men det är både dyrare, krångligare och tar längre tid än att köra - tyvärr.

4 gillningar

Märkeskläder. Köpte mycket Ralph Lauren, Gant osv gärna med någon stor vräkig logga på. Nu blir det mest kläder från Dressman, gärna med en fin skjorta från Eaton. Det skall vara snyggt och funktionellt eller hel o ren som det beskrivs i policyn (business casual).

6 gillningar

Fullpris för märkeskläder. Kan fortfarande köpa något snyggt plagg på rea eller outlet men då ska det inte vara mycket högre än det jag betalar för mina icke märkeskläder.

4 gillningar

Word! Jag måste säga att jag är fövånad över ett par olika märken som jag handlat via Amazon. Har köpt mer än jag vågar erkänna från Danish Endurance. Allt från kalsonger, vandringsstrumpor och liknande. Även träningsshorts från något skumt märke som var “Best-seller” så jag provade och sjukt positivt överraskad. Känner nästan att man typ knäckt systemet när man hittar sådant. :joy:

Typ dessa löparshortsen för 167 kr.

4 gillningar

De där löparshortsen såg ut att matcha mina behov. Hur slitstarka bedömer du att de är? Går det att göra knäböj på gymmet med dem?

1 gillning

En bra mellanväg är salongsskolor, som Gildaskolan. Det enda jag testat som inte var prisvärt var massagen, för de duttar bara på ytan och jobbar inte med musklerna så man får upp blodflödet.

1 gillning

Ja elevbehandlingar är toppen! :slight_smile: Väljer det hos min frisör och betalar halva priset! Sparar in en femhunka varje gång.

2 gillningar
  • Ägt helt ny stor motorcykel. Halkade omkull (sakta) i rullgrus och repade och bucklade den efter 1 månad.
    :unamused: Sålde den efter reparation.
    Gick precis lika bra med 20 år gammal MC istället som är billig (Ca 20Ksek) och redan förrepad och lite matt i lacken. Knappt någon värdeminskning alls om man har den säg 5 år.

• Köpte vid ett tillfälle 2,5 år gammal stor fin europatillverkad bil som gått <3000 mil. Den strulade en hel del innan 10.000 mil.
    Helförsäkring, rejäl värdeminskning och dyr service för att få stämpel i serviceboken sved dessutom rejält i flera år.
    Har numera enbart bilar som är stora och bekväma av erkänt bra kvalitet och dom är nu >20 år gamla i snitt och blir kvar ett tag till. Dom strular mycket sällan.

Fönsterputs är lätt värt det :). Betalar 280kr per gång för hela huset. tar mig 2 timmar att göra det, 20 min för firman.

6 gillningar

Lätt värt det här med för mig med. betalar 1800 efter avdrag för hushållsnära tjänster. kör 2ggr om året. Skulle ta mig 2 dagar att göra det själv och har ett fönster jag inte skulle komma åt som är 4 meter upp och är 4x4 meter.

Tack för tipset Jan, jag beställde nyss 2 par shorts.

8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vilken öl skulle blow-my-mind? :clinking_beer_mugs:

Kostar 800kr förr oss så tycker inte det är värt det. Dom brukar inte ens ta ner spröjsarna och göra ett ordentligt jobb. Går jättesnabbt att slabba på med en mikrofiber borste och sen skrapa och eftertorka. Ca 1-2 minuter per fönstersida + 1 minut för utsidan med spröjs. Sen underlättar det ju på enplansvilla när man inte behöver stege eller pall.

Känner lite samma. Men beror ju på kraven man har också.

Min nuvarande dator är 6år och kostade 2500kr. Nu börjar den bli trött, men jag kommer nog uppgradera till en liknande variant. Ska bara försöka vänta ner ram-minnespriserna lite till…

Jag brukade lägga en del pengar på märkeskläder. I dag ser jag helt enkelt inte längre något större värde i att spendera mycket pengar på kläder.

För ett tag sedan köpte jag en pikétröja från Ralph Lauren för cirka 1 200 kronor. Jag lämnade tillbaka den redan en timme efter köpet. Mitt ekonomiska samvete sa helt enkelt nej – det går inte.

Förra månaden sålde jag dessutom en t-shirt via Vinted som fortfarande hade prislappen kvar. Den hade legat i garderoben i ungefär fyra år utan ha använts, men jag fick åtminstone tillbaka halva inköpspriset.

En annan sak är att jag och min bästa vän åt på Michelinrestaurangen SK Mat & Människor i Göteborg. Det var en trevlig upplevelse, men efteråt kände jag att den inte var värd priset. Jag uppskattade maten och upplevelsen, men jag hade inte betalat så mycket för den igen.

1 gillning