Lyxfällan - bra samhällskunskap?

Rätt ska va rätt :slight_smile:

1 gillning

Hur det svenska samhället fungerar…?

Jag tänker mer så här:

• Antikrundan
  • Bonde söker fru
  • Postkodmiljonären
  • Nyhetsmorgon (icke att förglömma Triss-dragningen!)
  • Vill man göra utsvävningar (beroende på dragning) kan man ju istället välja att lyssna på P3, titta på Wahlgrens värld, Fråga Lund…osv)

Alla innehållandes olika studier av vårt kära samhälle.

2 gillningar

Gifta vid första ögonkastet säger mkt om folks värderingar och relationer.

1 gillning

Nu var väl ursprungsfrågan om Lyxfällan är bra samhällskunskap.

Jag menar att de flesta av Sveriges gymnasister skulle ha nytta av detta.

Men håller med dig om att de som egentligen behöver det mest, sannolikt inte kommer kunna ta det till sig eller komma ihåg det.

2 gillningar

Lyxfällan är jättebra.

Varför? Den gör en stenhård och känslomässig koppling mellan överkonsumtion och de negativa konsekvenserna det leder till inkl skammen det innebär att vara med i lyxfällan.

Konceptet är jättetydligt, det är samma sak varje gång, så det bankas in och blir en tankefigur. Om man överkonsumerar så kan man hamna i samma sits som de som är med i lyxfällan. En modern skampåle.

Målgruppen är inte de som hänger på det här forumet.

2 gillningar

Jag skulle nog snarare vilja påstå att det är modern freak show, ungefär som tv3:s outsiders, big brother osv. Undviker allt sånt skit.

3 gillningar

Endel behöver tyvärr höra det. Jämför “snabblån är dyrt” med “det är onyttigt med MCdonalds flera ggr i veckan”

Varierar det inte en del vad olika personer bränner pengar på? Många av de som är med i programmet har ju sin bakgrund i lägre samhällsklasser. Det kan ju till viss del förklara varför man storsatsar på ”sunkiga” alternativ, snarare än något verkligt dyrt och lyxigt.

Jag uppfattar ändå att variationerna är större än vad det kan tyckas. Många som själva inte har dragningen till svulstig konsumtion orkar nog inte riktigt ta in nyanserna i programmet. För någon som så att säga ser på det hela utifrån blir de där nyanserna mer intressanta.

1 gillning

Ja, det tror jag är en bra beskrivning. Min sambo är intresserad av beteendemönster, inte ekonomi specifikt.

Det där uppfattar jag som helt sekundärt. Grejen är ju olika personers ageranden och beteenden i relation till det. Att det sedan går att hantera på olika sätt är mer en teknisk detalj.

1 gillning

Jag vet inte om just svenskar skulle vara vad frågan handlar om. Frågan handlar snarare om den konsumtionskultur som finns i rikare länder. Den skiljer sig nog inte så mycket mellan olika länder. Tillgången på enkla krediter är väl den faktor som möjliggör alltsammans och den kan möjligen begränsa fenomenet i en del länder.

1 gillning

Att deltagarna är okunniga om många saker är sant men de bitarna lyfts ju fram i programmet. Många av de som tittar vet också ganska lite om sådana här saker.

Min sambo vet också väldigt lite om ekonomi så att få grundläggande kalkyler uppställda i olika exempel är intressant för henne.

Att min sambo har ett ordentligt månadssparande i fonder med låg avgift är för att jag satt upp det till henne. Skulle hon hanterat det själv skulle pengarna ligga på något sparkonto med minimal ränta.

1 gillning

Det handlar inte om ”vanliga svenskar”. Hon har ju full möjlighet att se hur vanliga personer lever i en mängd sammanhang. Hon har bott i Sverige rätt länge nu och har hygglig koll på saker överlag. Just det här programmet var något hon upptäckte ganska tidigt och där intresset ändå hållit i sig över tid. Hon sitter inte klistrad framför TV:n hela tiden. Om det är några program hon följer strikt så är det nog mer saker från hemlandet. Hon lever i en dubbel kulturell kontext. Det är ganska vanligt bland invandrare att göra det.

Här handlar det mer om de riktiga avarterna som illustration av hur systemet fungerar. Det finns en massa reklambyråer, influencers etc. som ingår i ett system som har som mål att lura människor. Vissa bygger sin egen framgång på andras fördärv. Man kan så klart tycka att detta är helt naturligt och att det är ens eget ansvar att undvika att gå i fällan. Så kan man absolut se det. För någon som inte är uppvuxen med det där systemet där konsumtion som drivkraft fritt kunnat exploateras är det i någon mening exotiskt att förstå hur systemet fungerar och hur man vissa går i dessa fällor som andra med lätthet undviker.

2 gillningar

Det här är relevanta perspektiv på individnivå. Jag uppfattar ändå att just hennes intresse handlar mer om ”konsumtion som modell” än om individer med vissa förutsättningar som trillar dit. Ändå är det bra att göra kopplingen att vissa har dåliga förutsättningar. Det uppfattar jag är uppenbart för henne och inte någon central del av vad som gör programmet intressant.

1 gillning

Det skulle hon nog också gilla. Vi brukar inte titta så mycket på TV numera men det programmet kunde nog funka, av liknande anledning som Lyxfällan.

1 gillning

Har inte sett alla de där programmen själv. Ofta handlar ju sådana program om att lyfta fram lätt galna individer med uppenbart extrema beteendemönster och låta dem löpa amok i TV-rutan.

Även om jag själv kunde tycka att Maral i Baren var underhållande tror jag inte att min sambo skulle förstå det på samma sätt. Maral framstod inte som vanlig och Baren handlade inte om något system i samhället. Där handlade allt bara om några enstaka ovanligt knäppa individer.

1 gillning

Det här är relevanta aspekter och allt det där framstår som ännu mer exotiskt och spännande för den som kommer från en miljö där inget av det där finns.

I min sambos värld är lån något man tar från sina vänner i första hand. Hon har själv lånat ut en (i relativ mening) större summa till en kompis i hemlandet med diverse problem i livet. Jag blev upprörd när jag fick höra om det där. Jag har träffat den där kompisen och tror inte på henne. Hon har lite samma sorts sätt att förneka verkligheten på som många som är med i Lyxfällan.

Att min sambo skulle få lånet återbetalt är jag tveksam till även om kompisen gjort vissa försök. Kompisen har lån även till andra. Idén verkar vara att finansiera olika projekt som skulle kunna förbättra hennes liv, inklusive möjligheten att betala tillbaka. Jag tror att kompisen i någon mening är körd. Hon har inte rätt egenskaper för att lyckas med projekten, även om ambitionen i grunden är god.

2 gillningar

Ja, det visar upp de ”frestelser” som de flesta möter i sin vardag hela tiden. För de flesta är det självklart att ”Gratis mobiltelefon” eller ”Penisförlängnig som ger snabbt resultat” som poppar upp i en ruta när du kollar mejlen inte är vettiga saker att genast anmäla sig till.

1 gillning

Håller med om detta. Nu tror jag att min sambo är mer intresserad av ”det exotiska” inslaget än av folkbildning. Hon pratade mycket i början om sitt behov av att ”lära sig konsumera”. Man kanske kan se det som en parallell till att lära sig investera, som forumet är fokuserat på.

Du har säkert rätt i att de där programmen innehåller element av hur samhället fungerar. De har dock inte alls samma högkoncentrerade inriktning som Lyxfällan utan är mer pratiga och utspädda. GFÖ som @Agaton-Sax föreslog tror jag mer på. Där är det också ett mer vinklat fokus på särskilda frågor.