Skillnaden är enorm. Direkt från universitetet hade vi möjlighet att spara över 10/mån, den summan ökade kraftigt första 5 åren. De som är lärare/sjuksystrar och annat yrke utan karriär skaffar barn tidigare. De har alltså fortfarande inte lyckats öka sitt sparande och köper hus, skaffar barn och får nästan inget kapital. Vi däremot hinner spara ihop flera miljoner innan vi skaffar barn. Sen ränta på ränta på det och vi kan gå i pension 10-15 år innan dem.
Fast jämfört med den som sålde sitt bolag och har 600kkr/månad nettoinkomst av kapital är skillanden mellan 80kkr/månad och 90kkr/månad netto för heltidsarbete försumbar. Man får det lite bättre än medelsvensson med 10k mer, absolut, men man blir definitivt inte rik (trappsteg 5+).
Jag tror ärligt detta mer handlar om livsstil än om ingångslön. Lev och bo enligt dina inkomster så kan du spara även med en lärarlön. Sen behöver du inte så mycket för FIRE eftersom du redan är billig i drift.
Sen är det väl ingen konst att ha 90k i lön och bränna allt på sin livsstil så att det inte blir något sparande över. ![]()
Fast jämfört med den som tjänar en miljon om dagen dag är ju den som har 600 kkr/månad nettoinkomst av kapital fattig som en kyrkråtta.
För vanliga människor är man helt klart rik om man drar in 90 kkr/månad som par. Gå inte i fällan att tänka att rik betyder ”De där som har mycket mer pengar än vad jag har”.
Jag skulle inte definiera någon som rik med ledning av inkomst, i regel följer utgifterna efter när man tjänar mer så nettot varje månad kan mycket väl närma sig noll. För mig är förmögenhet/tillgångar = rikedom, inkomster är bara kassaflöde.
Håller inte med, har aldrig någonsin hållit med. Om man behöver jobba 80h/vecka för 90k är man definitivt inte rik, och det har inget att göra med vad bill gates har. Hela poängen är att det i sverige är näst intill omöjligt att jobba sig till 100 mille+ (d v s nivå 5).
För ett tag sedan såg jag en undersökning i en tidning, länkat härifrån forumet. Man hade frågat människor hur mycket pengar man behöver för att räknas som ”rik”. Genomsnittet var fem miljoner. Så har man mer än fem mille så anses man rik av medelsvensson.
Nu är väl det inte så relevant i Sverige då det ser helt annorlunda ut i USA. Många högutbildade blir nästan per automatik väldigt rika i sin karriär i USA. Du hittar ofta läkare, tandläkare, advokater, ingenjörer o.s.v. i samma lyxområden som filmstjärnor och elitidrottare. I Sverige är det långt ifrån en självklarhet.
Här kan du som civilingenjör från KTH/Chalmers tjäna mindre än idrottslärare om du inte aktivt ser till att alltid jaga marknadslön och byta jobb. Jag jobbar med civ.ingare från KTH som är principle software engineers med 55-65k i lön. Samtidigt har min farbror 60k som idrottslärare.
Kan garantera dig att det aldrig skulle hända i USA.
I Sverige är en högre utbildning till för att få jobbsäkerhetet, jobbnöjdhet, prestige, kunna välja att jobba med något man tycker är kul, större chans till kontorsjobb med lite mer flexibla timmar och andra mjuka fördelar. Inte lika mycket värde när det kommer till att skaffa sig rikedomar.
Fast vad medelsvensson tycker är väl skitsamma? Poängen i tråden var att för att bli rik på riktigt behöver man starta företag, för man kommer inte dit som anställd, de där 10k mer än svensson per månad kommer inte ta dig till 10ggr mer än svensson/månad.
Vad ”poängen i tråden” är vet jag inte, men om vi pratar om att bli rik så är det ju rimligt att utgå ifrån någon sorts gängse definition av ordet, och då är det ju relevnat vad medelsvensson anser att det betyder. Eftersom det de flesta menar med ordet ”rik” mycket väl går att uppnå som anställd så är ju tesen att man inte kan bli det som anställd uppenbarligen falsk. De flesta uppnår ju inte det och blir inte rika, men någon med en god lön och sparsamma vanor kan absolut bli rik. Jag är rik, och jag har aldrig betalat statlig inkomstskatt.
Jag tycker det är usel retorik att som mediavänstern svepande tala om ”de rika” - vilka är det tänker man? Alla som inte stämmer in på deras uppdiktade medianperson, dvs dubbelarbetande ensamstående trebarnsmorsa med förslitningsskador?
Ja, jag håller med om att det blir problematiskt att använda ord som ”rik” eller ”de rika” utan precision, eftersom folk läser in så olika saker i det. Bättre att vara tydligare och säga typ ”90:e percentilen”, vilket inom inkomst är de som tjänar runt 60k brutto, enligt denna sajt. På förmögenhet blir det svårare att säga en percentil, eftersom vi inte har någon statistik på det, såvitt jag vet, men folkdefinitionen på fem mille känns rimlig. Så tjänar man mer än 60k brutto eller har mer än fem miljoner i förmögenhet så känns det som att det är rimligt att anses vara en av ”de rika”. Men olika personer har såklart olika gränser, och det viktiga är ju att vara tydlig med vad man menar för att undvika missförstånd.
Problemet är att 60k brutto pga brutala marginalskatter inte ger mycket mer i plånboken än om du har lön under brytpunkten. Inkomstrika, om man nu öht ska överväga inkomst som ett kriterium, är ytterst få i Sverige. Jag känner kanske 2-3 personer som tjänar så mycket att det inte spelar så stor roll att 60% går bort i skatt, 70% arbetsgivaravgifter inräknat. 5 miljoner i tillgångar har i princip alla som äger sitt boende och är över 50 i storstadsregionerna så det tycker jag inte är en rimlig definition eftersom boendet inte har någon likviditet.
Håller med er delvis, men ni missar saker som pensionen skiljer sig markant om man tjänar 75 jämfört med 40, hyfsat skillnad om man tjänar en del och har itp. När vi jämför oss med våra vänner har vi snarare 20k-30k mer efterskatt än de som bara har 1 höginkomsttagare. Blir ju framförallt stor skillnad över tid. Men såklart kan man spara mycket oavsett, men mycket lättare för höginkomsttagare att spara mycket
Tja, som sagt, man tjänar mer än 90 % av befolkningen i ett av världens rikaste länder. Internationellt sett är man naturligtvis snorrik. En online-kalylator placerar en på 98:e percentilen i världen. Betalar man statlig inkomstskatt i Sverige är man helt enkelt bland de rikaste i Sverige i inkomst och i den absoluta toppeliten i världen.
Man kan naturligtvis tycka att man inte är rik om man inte tjänar tio gånger så mycket efter skatt som medelsvensken. Det är en annan definition, där ett extremt fåtal finns med, som du påpekar. Eller så kan man säga att man måste tjäna hundra gånger så mycket som medelsvensken. Eller tusen gånger. Ligga i 99:e percentilen, eller 99,9:e. Det är olika definitioner. Det är subjektivt var man själv tycker att gränsen går. Jag kan tycka att det är rimligt att utgå ifrån någon sorts medelsvenssondefinition, vad de flesta tycker, när man har en allmän diskussion.
Men nu är det bara definitionsdiskussion, vilket sällan leder till något vettigt om de pågår mer än ett par inlägg. Olika personer har olika definitioner. Jag tycker att betalar man statlig inkomstskatt och/eller har mer än fem mille så är man rik. Den överväldigande majoriteten har ingen möjlighet att nå sådana nivåer. Men jag är med på att andra har andra definitioner. Det viktiga är att man är tydlig med vad man menar när man pratar.
Jag känner absolut ingen, och har tror aldrig att jag ens träffat en sådan person. Jag har aldrig betalat statlig inkomstskatt och jag är den rikaste personen jag känner.
Ta valfri finansmupp som jobbar 80h/veckan så tjänar de flesta som jobbat 5 år en bra bit över 100/mån i snitt om du räknar in deras bonusar som senaste åren varit väldigt höga. Exempelvis Carnegie betalar 200/mån och uppåt för någon med 5år + erfarenhet.
Med hälften i skatt blir det ändå inte mycket kvar när mäklarbrickorna är betalda.
Man blir inte rik på lön i detta land tyvärr. Men börjar ju gå att jobba remote mot andra länder så börjar ta sig iallafall
Om jag går på källa: magkänsla så skulle jag tro att partnern spelar roll i Sverige också men att starta eget företag inte är lika säker väg till rikedom. Tänker att Sverige har många enmansföretag som typ frisörer, redovisningsekonomer, journalister etc som inte tjänar särskilt mycket. Däremot skulle jag betta på att arv är en av de vanligaste vägarna till hyfsad rikedom i Sverige numera.
Intressant är att inkomstskatterna står för 60% av de totala skatterna. Av inkomstskatterna står de som tjänar över 800 tkr/år för drygt 26%. De som betalar mest i skatt är således, enligt vänsterns definition, rika och behöver skattas ännu hårdare. Källa: