Omvandling av HR till BR borde innebära ökat utbud av bostadsrätter.
Ökat utbud brukar leda till sjunkande priser, i det här fallet på bostadsrätter än vad annars skulle ha varit fallet.
Detta borde även ha en viss prisdämpande effekt på villamarknaden då villa i vissa fall är ett alternativ till bostadsrätt.
Det är ju just det man inte kan.
Om man nu skulle ha den hutlösa inkomsten (ett epitet som konstigt nog florerar flitigt även i detta forum) 60.000, alltså precis så man betalar statlig inkomstskatt, kan man låna ca 4 miljoner. Det räcker inte ens till att köpa en tomt i stockholmsregionen.
Ska du ha ett hus också på tomten får du dubbla kostnaden ochbdärtill cara beredd att sova i kappsäck, för 8-miljonersvillan i Stockholm är gammal, dragig och möglig. Dessutom är avloppsystemet utdaterat och behöver antagligen byras ut. För att inte tala om elen.
GBG och Malmö är nog nästan lika illa.
Så nej, en schysst villa blir en bra bit ute på landet och definitivt inte i någon av storstadsregionerna.
Nja. I praktiken har priserna istället accelererat eftersom hyresrätt inte var/är ett fungerande alternativ, annat än för myglande politiker som inte vågar röra bruksvärdesprincipen som innebar att man kunde bo i en fyra på Östermalm för samma månadshyra som en tvåa i Fittja.
Som fleramiljonersbelånad vill jag så klart inte att få en sämre vardagsekonomi, men jag har landat i att jag på det stora hela tycker att det vore bra om ränteavdraget helt avskaffades och styrräntan normaliserades kring 5-7 % under en längre tid. Samhället lever på lånade pengar och vi har haft en onaturlig tillväxttakt under lång tid. Vi behöver bromsa lite.
Skulle önska att man fick veta innan bara så man kan sälja av och vänta i en hyresrätt tills priserna normaliseras.
Ja, västvärlden har utvecklats så senaste 50-60 åren. Det är väl kanske värst i Sverige, men nästan överallt har vinsterna som andel av ekonomin ökat och verkliga reallöner rasat. Med verkliga reallöner avser jag alltså löneutvecklingen om man tar hänsyn till verklig inflation istf att använda KPI. Verklig inflation är förstås svår att göra en exakt uppskattning av, men det är uppenbart att den är betydligt högre än vad KPI säger över 50 års perioden.
I Sverige är även de rika fattiga pga sinnessjuk beskattning av inkomst.
Jag själv är chef och tillhör också de med högst inkomst. Över 100k/mån.
Nettonyttan av att tjäna så mycket (=jobba så mycket/ha stort ansvar) är i Sverige ytterst liten.
Min fru har ett vanligt jobb med en lön mer i närheten av rikssnittet. Ser man vad jag får ut mer netto än henne så undrar man varför man gör det man gör. Kanske det som kallas ideellt arbete?
Bra rant, intämmer. Även om jag varken stämmer in på din inkomstnivå eller bostadsort?
Problemet är väl dels att prisutvecklingen har varit mycket snabbare än reallöneutvecklingen så många har svårt att komma ikapp den där sprintande kontantinsatsen. Och tvåa i racet kommer amorteringar med räntebetalningar som god trea.
I områden där den där lönenivån är mer vanlig blir naturligtvis “boende-uteffekten” per krona lägre eftersom höga bostadspriser följer där höga löner klustras.
Förmodligen kan du på två rätt normala medianlöner få en drömkåk på en mindre ort, typ Filipstad, men då har du ju inte förmånen att få betala statlig inkomstskatt
Ja vi är många som lider med er stackare. Behöva spara lite först och inte på stört kunna åka in på räkmackan in i finaste societetsområdet!
Men om det kanske kan ge lite tröst i missären så slå på Rapport eller valfritt nyhetsprogram och se lite hur det ser ut i verkligheten, Sverige och runt om världen…
Man undrar ju hur detta skall kunna vända, många storstäder ÄR svårt att bo i pga ökande priser. . är det inte Syd Korea som är RIKTIGA problem pga detta och fler storstäder är påväg åt detta håll. . .
Skönt att jag aldrig velat bo i centrum på en innerstad, det verkar dyrt.
Mor o Far köpte en 2a på 61m2 vid heden i Gbg ca 200m från Avenyn för 349.000:- . . tror det va 1997 . .lönerna va lite lägre men det va högst lösbart med en lägenhet i centrum då trots arbetarlön
Läs på om Cantillon-effekterna för inflation. Läs sedan på om exportdriven ekonomi. Det finns många mäktiga personer som har blivit rika på inflationen i Sverige, inte bara husägare utan många fler. Dessa har använt sina pengar och sin makt för att se till att inflationen ska fortsätta så länge som möjligt. Detta ligger i demokratins natur, att ju mer pengar det går att tjäna på någon politik, desto mer pengar kan spenderas på att lobba för den politiken.
Medianslutpriset för villor i Gamla Enskede ligger på 13 mkr. Du kan även få villor i t.ex. Nacka för detta pris. Antag att du lånar 85% (insats ca 2 mkr) så behövs ett lån på 11 mkr. Går vi på bankernas max, ca 5,5x årsinkomsten behövs en gemensam årsinkomst på 2 miljoner kronor eller 83k per person. Det är nåbart med “vanliga” yrken som t.ex. en läkare och en jurist. Tror de som köper dessa hus till större del gjort bostadskarriär/fått ett arv och kanske har lite mer i insats. Säg att du istället har 4 miljoner kronor i insats, vid maxbelåning så krävs istället löner på 70k per person, eller t.ex. en med 100k och en med 40k.
Ta mitt andra exempel, 100k och 40k. Netto så är det löner på 64k resp 32k, gemensamt 96k. Säg att du inte fått en massa pengar på ovan vägar och istället sparar till 4 mkr. Med en sparkvot på 50% utan effekter av räntor/avkastning så tar det ungefär 7 år. När du väl köpt bostaden har du en räntekostnad (efter avdrag) på 16k plus drift kanske 6k plus avsättning till underhåll på 5k. Blir knappt 30% av nettoinkomsten för bostaden.
Löneexemplet på 100k och 40k är ju inte helt ovanligt (t.ex. läkare gift med sjuksköterska eller motsvarande). Det är alltså “nåbara” scenarion. Villorna för 20mkr+ är inte så många, någonstans ska väl alla framgångsrika entreprenörer och VD:är också bo.
Det är ändå landets huvudstad i ett av de mest attraktiva områdena med ett väldigt begränsat utbud totalt sett (finns totalt 900 äganderätter i Gamla Enskede, totalt ca 4000 i hela Enskede-Årsta-Vantör) Att två personer med vanliga jobb överhuvudtaget kan köpa de är ju en raritet jämfört med många andra länder.
Kollar man Hemnet lite snabbt så får jag det till att cirka 1,5% av allt som just nu är till salu i Stockholms län ligger ute för över 15mkr.
Det verkar som om alla med en medel eller över medelklass lön, utan kapital, plötsligt skall ha rätt att bo i Stockholms bättre och finare förorter, såsom Enskede, Nacka, Bromma mfl. Sverige är det värsta landet och tyskarna har det minsann så bra osv. Ni har nog svalt för mkt Sx propaganda, det låter likadant i hela världen, det är bättre någon annanstans, det är någon annans fel och framförallt är det sämre än förr.
Det har aldrig varit lätt att klättra i klass-stegen, det har aldrig varit billigt i Enskede, så enkelt är det. Har man inga pengar så är det fantastiskt i Sverige att man faktiskt kan låna för att köpa ett, för ens tillgångar, rimligt hus på en rimligt plats. Kapitalet struntar fullständigt om man uppbär en fin titel på att statligt verk med 100k/mån om man vill köpa något man inte har råd med.
Precis! Under 8% av alla bostäder i Stockholms kommun är äganderätter. En stor del av dessa har priser som är helt nåbara för medianinkomsttagare med lite sparande inför köpet. Tänk Kista, Hässelby, Vällingby. Det är kanske de sista 2-4%-en (procentenheter) som har priser på över 10 msek. Det är inte konstigt att 50% av befolkningen inte har råd med (de mest attraktiva) 2-4% av utbudet.
Är man höginkomsttagare med inte extremt mycket i sparande så finns ju medelvägen med väldigt fina villor i områden som Tyresö och Älta.