Det håller jag verkligen med om. Skulle förenklas och förtydligas. Plus stå på lönespecen.
Likadant med TJP systemet som egentligen är bra men blir alldeles för rörigt med en massa olika konton, placerings möjligheter, uttags möjligheter mm. Man får inte bli senil för tidigt.
Lite som vanligt i Sverige. Bra tänkt men utförandet har mer att önska
Här på Malta är inkomstskatten för höga inkomster 35% * lön - €8725 och socialförsäkringsavgiften €51.60/vecka vardera för arbetare och arbetsgivare, så från mitt perspektiv är det svenska löneskattesystemet i vart fall extremt krångligt (tänker inte ens försöka skriva motsvarande formler, liksom). Men det finns säkert länder som är värre.
Jag håller nog med, bott i 5 men skattat i 4 Dock skulle jag säga att det endast var pga småbarn under den tiden, annars hade jag nog rankat Sverige i botten på “vad F-N får man för pengarna??” listan. Schweiz given etta utan småbarn/skolbarn. Ett land som har lyckats väldigt bra med det mesta faktiskt.
Ska säga att jag har haft lite tur och inte behövt använda något direkt trygghets system. Om jag hade använt a-kassa eller liknande kanske jag rankat Sverige lite högre.
Kan också tänka att det är bra att vara skriven i Sverige som pensionär om man får tillgång till garantipension och liknande.
Jo du har missat en stor Elefant. För lön Över 46400 i månadslön går statliga pensionsavsättningen inte till din pension. Inte heller till andra pensionärer. Istället går den direkt till “stora svarta hålet”. En solklar extra de facto “dold” marginalskatt .Häraden 8% extra marginalskatt motsvarar det på löneinkomster över gränsen. Väldigt många löntagare har ingen koll på det eller har aldrig ägnat det en tanke i alla fall har jag märkt.
Dom flesta större arbetsgivare avsätter därför en rejäl % av överskjutande lön till extra tjänstepension för att kompensera. Ofta 30% enligt avtal men det kan vara vad som helst mellan 0 och 30%. En kännbar extra kostnad. OM exakt 0% avsätts får man göra stora avdrag för eget pensionssparande.
Egentligen betyder väl inte de där 18.5% under gränsen så jättemycket heller då alla ändå får ungefär samma allmänna pension (±1700 SEK / mån, Respektavståndet) efter bidrag. Oavsett inbetald skatt. De betyder mest för de som inte betalat skatt alls.
Varför slutade du vid lön under brytpunkten för statlig skatt?
Jag har 55% marginalskatt. Det är ju inte så konstigt att marginalskatten varierar givet en progressiv skattesats, grundavdrag, brytpunkt för statlig skatt etc.
Nå, nog kan man fått ut en del utan att behöva använda trygghetssystem.
T.ex. Sveriges system med studiemedel och subventionerade studielån måste jag säga med råge slår vad som finns här i Finland (och säkert många andra länder med) i alla fall. Sen att grundskolan nog slår Sverige på fingrarna är en annan femma.
Jo precis, jag tror svenska universitet har varit ok förr, rätt hög klass, kanske inte som Tyska eller Amerikanska dock. Nu är det nog inte lika bra. Men grundskolan är ju tyvärr bland dom sämsta i Europa. S politiker har ju “behövt” ljuga rakt ut för att försöka smuggla upp betygen i EUs undersökning. Har sett att Finland gjort bra på den fronten. Finland och Irland har väl legat i EU toppen.
Det är ju bra att man får subventioner på lån oavsett. Sverige brukar vara bra på rättviseperspektivet. Hellre lika illa för alla än bra för några
vi vet det, sen länge, men där ingår ju väldigt mycket som du får tillbaka, och har du t ex koll på massa andra länder hur det förhåller sig, ja exakt, med skatter o marginalskatter och pensionsavsättningar, försäkringsavsättningar, sjukvårdsavsättningar, barnledighetsavsättningar mm. mm.?