Är det inte sådana här förslag som sinkar EU? Hur kan man som investerare tro på en framtid här när vartannat utspel är såhär korkat?
Sann tillväxt har väl inte varit överst på prioriteringslistan i något EU-land?
Oftast drabbar hindren en liten minoritet företagare och kommer aldrig den breda mängden väljare till känna. Konsumenter märker inte ens vilka varor som inte finns i hyllorna och vilka prissegment som saknas i EU.
Nä, det var bara ett exempel. De ska ju fördyra energi och försvåra produktion, import och utveckling på alla möjliga sätt. Ofta genom förevändningar som rättvisa, säkerhet eller miljö. Eller bara i blind tro att vad som inte fungerar på lokal nivå i enskilda företag plötsligt ska gå att genomföra med lönsamhet på överstatlig nivå.
I artikeln från Kvartal ovan säger Lars Anell i princip att problemet med tillväxten i EU är EU. Samtidigt ser unionens överstatliga byråkrater EU som lösningen.