Lär väl hamna närmare 3000kr? Om man lägger på försäkringen, skatt, avi avgift, vinterdäck? Kanske betalat någon kontantinsats?
Fortfarande billigt när man jämför många leasing priser idag.
Lär väl hamna närmare 3000kr? Om man lägger på försäkringen, skatt, avi avgift, vinterdäck? Kanske betalat någon kontantinsats?
Fortfarande billigt när man jämför många leasing priser idag.
Det låter som ett udda case men förstås finns sådana. Ibland kan avståndet vara måttligt men förhållandena ändå specifika så att bil behövs.
Jag är skeptisk till delningsekonomi i största allmänhet.
Jag vill varken ha främmande människor användande mitt hus eller min bil (eller annan valfri ägodel).
Frågan handlar inte om att dela privata bilar. Jag hade en idé om att det skulle vara vettigt tidigare men har provat att annonsera ut bilen utan att få några napp. Jag fick några förfrågningar som antingen var bedrägerier eller byggde på väldigt specifika förutsättningar.
Med delningsekonomi avses här främst tjänster som tillhandahålls av företag och där tillgängligheten är garanterad. Om jag går in i appen och tittar här och nu kan jag direkt se att bilen X står parkerad 200 meter bort, trycka på “boka” och gå dit och åka iväg. Det kan inte krävas en massa duttande med att någon ägare av bilen ska bekräfta, överlämna nycklar och ditt och datt. Sådana lösningar kan säkert vara ett komplement ibland men utifrån parametern “behovsuppfyllelse” räknar jag med att värdet av sådana tjänster är noll. På platser där du har väldigt många bilar tillgängliga på liten yta kan det möjligen fungera annorlunda men det är något väldigt lokalt.
Frågan är om de någonsin kommer att göra det. Bilinnehav är inte bara en transportfunktion, det är också en statusmarkör och en accessoar. Jag tror att det är få som ser så pragmatiskt på biltransport som du gör. Jag har definitivt inte kommit dit än.
Om man har barn (plural) och låter de växa upp från vaggan till flytta hemifrån utan att ha diverse aktiviteter så är man snarare ett väldigt särfall.
Att det är en accessoar är givet. Samtidigt uppfattar jag att väldigt få är intresserade av allt det pyssel som är förknippat med bilägande. Om vi tänker oss att man betalar 30 tkr för att täcka det samlade bilbehovet under ett år och slipper all service, reparationer och övrig hantering så tror jag att väldigt många skulle välja det alternativet.
Naturligtvis förutsätter detta att man dels inte har något ”riktigt” bilbehov i vardagen dels att tillgängligheten är god men annars kan jag inte riktigt se någon egentlig nedsida. De bilar man konkret kör kommer sannolikt att vara nyare och ”mer fräsiga” än den typ av bil man annars skulle köpa.
Aktiviteter kommer de givetvis att ha. Att aktiviteterna ska handla specifikt om sport och då särskilt sådan sport som utövas i lag och har massor av turneringar och liknande ser jag inte som självklart.
Under min uppväxt var vi tre syskon. En av oss ägnade sig under en period åt en lagsport. Träningarna kom man till med kollektivtrafik på 15 minuter ungefär. Turneringar förekom i någon omfattning men det är inget jag har någon tydlig minnesbild av. Förmodligen hjälpte andras föräldrar till med skjutsande eftersom vi inte hade någon bil. Där och då var det alltså uppenbart för alla att vi hade en väsentligt lägre ekonomisk nivå än andra. Att de närmaste kompisarna också var med i laget underlättade rimligen.
Min äldste son har en musikkurs som han går på nu. Musikskolan ligger några hundra meter bort. Det är hanterbart.
Ingen har pratat om att tvinga in någon. Jag vet inte vad det skulle vara bra för. Överlag har jag svårt för tvingande åtgärder, om det nu inte finns några särskilda skäl.
Poängen är att bilägande fördyrats såpass mycket och bildelningstjänster ökat sin tillgänglighet såpass mycket att de nu är ett ekonomiskt relevant alternativ för fler än tidigare.
Att medvetet fördyra något är samma sak som att tvinga folk till andra alternativ.
Jag håller med
Jag köpte min bil 2018. Det är en Volvo V70 D4 AWD (2015) 9000 mil. Jag betalade 165 tkr för den. Det var under dieselskandalerna…
Idag 2024 kan jag få 190 tkr för den och den har gått 18000 mil.
Så ja, begagnatpriserna har gått bananas.
Detta är en oerhört central del av vad demokrati handlar om. Politiken ska styra mot det som är bäst för flertalet. Om sedan vissa anser sig ha oerhört speciella skäl för att inte kunna avstå från bilägande (eller något annat) så ska det givetvis vara möjligt för dem att prioritera det i sin privatekonomi.
Politikens roll är att göra bilkörning, bilägande och en del andra företeelser så tydligt osmarta att den som är rationell kommer att söka efter andra alternativ. Sedan kan man alltid värdera saker olika och det är inget konstigt med det. Av den anledningen är fördyring en bättre modell än förbud. Var och en får bestämma själv.
Jag är för delningsekonomi och hade gärna ägt färre bilar än vi gör i hushållet om det funnits ett bra sätt. De tjänster som finns idag är både dyra, dåliga och otillgänglig. Jag har ingen lösning men det är ju bara att se sig om i grannskapet så inser man att resursutnyttjandet inte är optimalt.
Din beskrivning av demokrati och politiska idéer är dock, åtminstone, på gränsen till obehagliga.
Du får gärna utveckla det där.
Bor du på någon udda plats eller vad är det konkret gällande delningstjänster som du uppfattar fungerar dåligt? Att vissa har ett större reellt bilbehov är inget konstigt. Bildelningstjänster uppfattar jag inte främst riktar sig till dem. Att klaga på dem om man inte hör till målgruppen verkar lite missriktat.
Om man ska titta på frågan att bildelningstjänster skulle rikta sig till ALLA så tror jag att man behöver tänka att detta ska vara en del av hur man planerar sitt val av bostad. På alla ställen kommer man inte kunna avstå från egen bil. Däremot kommer man kunna göra det på väldigt många fler ställen än vad som hittills varit möjligt.
Det här är verkligen inte ”politikens roll”. Var har du fått det ifrån?
Hur vet man vad som är bäst för flertalet ?
Politiken ska styra mot det folk vill ha, inte mot vad en liten klick personer anser vara bäst för alla.
Jag tänker också att vi som kunder har något med detta att göra också, sluta betala idiotipriser för gamla bilar…Bilar som gått 20 000 mil och uppåt är i stort sett slut. Betala inte så kommer det snart att lösa sig. Jag tror att begbilar snart sjunker igen. Har börjat se bilar som ligger ute till fantasipriser ligga kvar Icke sålda längre.
Vanliga bilar ska inte gå upp i pris, då är det något som är otroligt fel! Betala inte dessa priser!
En ovanlig Ferrari med få mil kommer så klart att bli dyrare och dyrare, men en vanlig Kina Volvo ska inte gå upp i pris, oavsett inflation eller inte!
Tänk nästa gång ni ska köpa bil, vänta ut, kolla runt och kolla upp bilarna innan köp: Car.info - Sök biluppgifter via registreringsnummer
Betala inte bara!
Hyr bil ibland, men vill inte låna ut mina grejer till vem som helst så delningsekonomi är inget för alla.
Har alltid gillar bilar och ser många av dem som konst (vad jag anser är konst) ta bara en Aston Martin DB5 där har vi konst! Tycker tyvärr många länder i Europa gör det väldigt svårt och dyrt att äga bil. Absolut många hade klarar sig utmärkt utan bil, vi cyklar eller åker kollektivt till jobb, men på fritiden vill jag kunna åka vart och när jag vill. Kollektiv trafik vet vi ju också hur pålitligt det är, tågen i Sverige där har vi ju en dokusåpa av rang…
Elbilar/andra “miljöbränsle” kommer snart att vara majoriteten av bilarna. Allt är dyrt i början.
Men sluta betala idiotipriser för skitbilar, snälla!!
Du pratar som att det finns alternativ till att betala mycket för en gammal bil. Vilka är alternativen? Finns inga billiga bilar att köpa i dagsläget och man måste ha en bil.
Mâste man verkligen ha en bil så får man väl betala, men fortsätter folk att betala idiotipriser för gamla skit så kommer det ju aldrig bli billigare tyvärr…
Så sluta betala dessa priser, gör alla det sjunker priserna snabbt.