Marknaden för begagnade bilar - vad har hänt?

Din analys av marknaden verkar vara obefintlig eller i alla fall bristfällig.
Det är det låga utbudet och höga nybilspriserna som har pressat upp priserna på begagnat, inte folks vilja att betala “idiotpriser” för skitbilar.

3 gillningar

Du behöver bara öppna närmaste dagstidning för att notera att det saknas resultat eller riktning i den pågående/förväntade/behövda omställningen. Den innehåller olika delar men huvudfrågan är hur biltrafiken ska minska. Sedan finns det naturligtvis mängder av nyanser och vägval som är möjliga att göra. Exempelvis borde olika villkor sannolikt gälla för platser med frekvent kollektivtrafik och andra platser.

Ja, det är tydligt att det är den rådande riktningen hos såväl public service-media som de flesta andra medier.
Det betyder fortfarande inte att det är varken folkets vilja eller ”politikens roll” oavsett om det är rätt eller fel.

2 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Både jag och min sambo är intresserade av att köpa en ny elbil, men vill avvakta tekniken ytterligare några år.

Just nu kör vi en Volvo V40 årsmodell 2017, nyinköpt slutet av 2016 för ca 380 000.
Senast här i veckan var det någon som hörde av sig till min sambo och erbjöd 300 000 - och det är inte första samtalet, och förmodligen inte det sista - buden brukar dock variera något. Så något känns knas med begagnat marknaden.
Men som sagt just nu är vi intresserade att sälja, kanske är dumt tänkt då risken finns att andrahandsmarknaden för dieselbilar kanske rasar om några år…
Tänker främst på bränslekostnader och vilka styrmedel (straffavgifter) som kanske kommer för att ha en bil med förbränningsmotor…

Vi föredrar nya bilar framför begagnade, då det känns tryggare och som det är nu så är det inte mycket dyrare i inköp, och Volvo är ett av de märken som brukar hålla i värde.

1 gillning

Knappast ett särskilt udda case.

Jag känner många som pendlar några mil och i båda ändarna av resan behöver ta sig en bit, om de skulle åka kollektivt.

Över hela landet finns det massor av “städer” med ett par mils avstånd och om det påverkar lönen mycket är det då värt att pendla med bil men inte om man måste åka kollektivt och det tar en timme extra i vardera riktning.

1 gillning

Förmodar att du menar S60.
Oavsett, om någon skulle erbjudit mig 300’ för en snart åtta år gammal mellanklassvolvo hade jag sålt den direkt.

4 gillningar

Sorry, ska vara V40. (min sambos förra bil var en S40)

Men i all fall,

Ser 2 problem med att sälja bilen, trots bra erbjudande:

1. Vi behöver en bil - så att sälja skapar ett nytt problem.
  2. Min sambo är väldigt fäst vid sin bil och dess egenskaper, så att hitta något likvärdigt för ett bra pris verkar svårt

Hade vi däremot behövt pengar så hade det givetvis varit läge att sälja.

15 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Sorry men i call bullshit eller så är det någon som är riktigt bakom flötet.

Du kan få en V60 2021 recharge fullutrustad för 300 000 från större bilhandlare som har högre marginaler.

Men någon ville ge 300 000 för din 2016 V40 som är en mindre och billigare bil?:joy:

2 gillningar

Då var jag otydlig.

Jag har hela tiden menat att det är tre bussar och att man kommer tillräckligt nära. En promenad före och efter skulle vara alternativet om man bara skulle åka en buss. Promenad-buss-promenad eller buss-buss-buss.

Detta är nog det minsta man hade förväntat sig, från de poltiska krafterna som ville skapa en grön omställning.

Klimatbonusar och reduktionsplikt var inte så lyckat.

Marknader sköter sig bäst själv utan massa regleringar.

3 gillningar

Jag är inte säker på att det här stämmer. Uppgifterna är säkert korrekta men slutsatserna behöver inte alls vara rätt.

Att under ett antal år hålla tillbaka försäljningen av vissa kategorier fossilbilar är inte fel. Det leder till att priset på begagnade bilar ökar. Det leder också till att många behåller sina bilar längre. Det kortar samtidigt avståndet till att senare köpa en elbil. Vi befinner oss mitt i en brytningstid med ganska speciell utveckling på bilmarknaden.

Ja, jag vet inte hur den personen tänkte - men det finns några bilar liknande den vi har som ligger ute för mellan 150 och 200000, och råkar våran bil ha något köparen verkligen vill ha (färg, tillval etc) så kanske han är beredd att betala mer. Trevligt att det roar någon :woman_shrugging:
För våran del spelar det ingen roll då vi som sagt inte är intresserade av att sälja, tycker mer det är intressant att någon (och inte bara en) finner vår bil så intressant att det är värt ett samtal…

Det finns många olika skäl till att en elbil går bort, så jag anser inte den bilen du nämner är fullt jämförbar med en diesel. För våran del sitter det främst i räckvidden - det är därför vi vill avvakta några år.

Sorry låter inte trovärdigt, man är beredd att betala 10-20 000 kr mer. Men inte 150 000 mer :joy:.

Billigare att omlackera bilen för 30-40 000 om man vill ha en specifik färg.

Om du nu fått bud på 300 000 så sälj fortare än fan. Det är uppenbarligen någon blåst människa som vill köpa. Men du hade nog sålt om historien var sann :slight_smile:

2 gillningar

Enig. Jag vill ha en bil som är tyst, pålitlig, bränsleeffektiv och dum. Inte fullsmetad med massa lull-lull eller elektronik som piper en till vansinne och hugger tag i ratten.

2 gillningar

Tyvärr är ju en hel del nya påfund påtvingade enl lag eller krav för att få toppbetyg i EuroNCAP.
T ex pling så fort man överskrider hastighetsgränsen med 1 km/h,
Olika former av aktiva farthållare och autobroms samt filhållningsassistenter.

Och dessa kommer knappast att funka bättre i ”enkla” eller billiga bilar än i Tesla, Volvo eller tyskarna. MG4 sågades tex nyss för sin livsfarliga och odugliga implementering av stödsystem.

1 gillning

Ja, EU kanske skulle vakna upp och ta bort dessa “påtvingade” krav då. På tal om att, har du något man kan läsa på ämnet om vad som är lagstadgat, så man kan skilja på vad som är “features” samt påtvingat? De nya Kiorna som piper när det backas håller på å driva mig till vansinne, där borde EU lagstifta om något!

1 gillning

Detta otyg bör vara urkopplingsbart och att adaptiv farthållare funkar utan den.

1 gillning

Inte haft så noga koll på bilmarknaden. Men vår leasing går ut i september dags att börja spana som smått. Budget runt 130 000kr, känns inte som att man får så mycket för det längre?!

2 gillningar