Svår marknad, men du kan nog klämma in en inte allt för gammal Octavia.
Jag är också i behov för en bil, och marknaden är minst sagt tokig, alla vettiga varianter är dyrare än tidigare (oavsett om det är bensin eller diesel). Jag har tänkt också att svetsa nuvarande bil för en besiktning till, man skulle få mer tid att tänka. Men karossarbete är relativt dyrt om man kan inte göra det själv. Man kan tillägga att jag kör inte så mycket (max 1000 mil/år), och har absolut ingen behov för dyr/ny bil.
Jag är komplett ointresserad av bilar annat än i rollen som ett gediget sätt att förflytta sig från A till B på.
Jag kör en…tror jag den heter…Volvo V50 från 2010.Den går på Diesel och den fyller mina transportbehov fullt ut.
Den kommer att köras så länge som det inte går längre.
Tittade lite på V70 men 10 år gamla bilar med 20 000 mil går på 100k+. I mina ögon borde en sådan gå på 30-50k max.
Sålde själv en nybesiktad S70 för 3 år sedan för 5000kr och den hade gått 30 000 mil. Och då var den dessutom mycket svårsåld, låg ute i halvår. Skulle sparat den och sålt den för 50 lax nu?
Marknaden på begagnat har gått bananas, vad beror det på?
1.Exporten driver upp priserna
2.Köpkraften urholkad för nybilspriser
3.Höga räntor minskar lusten för investera i excesser
Priserna är verkligen helt vilda, som så många noterat i tråden. Jag behöver köpa en andra bil och anser att begagnatpriserna sätts utifrån vad de skulle kostat för ca 2-4 år sedan. Här är ett typexempel på prissättningen idag:
En mindre bil, “Skoda”, först i trafik 2021-06-14
Knappt 1 år gammal utannonserades den 2022-04-04, för 178tkr och 1800mil.
Knappt 2 år senare, utannonserades den återigen för 178tkr 2024-03-26 och 4299mil.
Jag har köpt många bilar, nya som begagnade, men just nu känns det verkligen inte prisvärt.
För 8 år sedan köpte jag en populär familjebil, “Volkswagen”, kostade ca 300tkr och idag kan man köpa en likadan för 180-200tkr. Det är en värdeminskning på 15tkr/år, eller 1250kr/månaden.
Typexempel från marknaden idag:
Först i trafik 2017-12-01.
Utannonserad 2 år senare 2020-09-29 med 5000mil för 209tkr
Utannonserad 4 år senare igen, 2024-04-15, 12000mil, 195tkr.
För två år sedan köpte jag en ny populär stor familjebil, “Volvo”. Nypris 490tkr.
Dessa säljs nu för 420-500tkr och 2-6000mil. En liknande bil i ålder och miltal kostade 250-300 för 5-6 år sedan.
Typexempel:
Först i trafik 2021-06-24, nypris ca 450tkr
Utannonserat 2023-08-01 för 399tkr och 5000mil.
Utannonserat 2024-04-22 för 419tkr och 6500mil.
Idag kostar en ny Toyota Yaris över 300tkr, bättre begagnad kostar 200-250tkr.
Jag är inte helt säker på vad som gör att priserna drivs upp på det här sättet, förutom inflationen då, men går man in en bilhall idag av valfritt märke så börjar priserna i normalklassen runt 500-600tkr och upp, på icke premium bilar. Kanske gör detta att priserna på begagnat drivs upp, allt är ju relativt
Marknaden är väl som den är men att köpa begagnat idag är verkligen en knepig och kostsam upplevelse.
Skakar liv i den här tråden då jag själv är på jakt efter bättre begagnad bil men förfasas över att många modeller kostar lika mycket som när dom såldes nya.
Tryckte på fel knapp…Många av de mindre bilfirmorna har dessutom bilar som stått osålda i över ett år och det är här jag tycker det börjar bli skumt på riktigt. Varför sänker man inte priset då ? Finns ju ingen bilfirma som tjänar pengar om jag skummar igenom allabolag.se.
Hur kan i tillägg en firma som Riddermark dyka upp från ingenstans och bli sveriges största aktör på rekordtid med samtidigt över 240 anmälningar till ARN? Riddermarks är den bilfirma som i min mening har högst priser på begagnat och resten av skocken tycks följa efter, lite för väl synkat för min smak. Är jag konspiratorisk eller sker något fuffens bakom kulisserna?
För övrigt är jag motståndare till adaptiv farthållare, automatisk fartbegränsning och all annan AI teknik därför att det inte helt enkelt inte fungerar tillfredställande. Dessutom förefaller det som om samtliga biltillverkare tillverkar allt sämre bilar med allsköns skanadaler på sina CV, värst VW. Varför har det blivit så? Varför kan (vill) ingen biltillverkare sticka ut och tillverka bra kvalitetsbilar igen till vettiga kostnader?
Grunden/ursprunget är väl ändå komponentbristen under pandemin som skapade brist samtidigt som räntorna toksänktes.
Jag tror att stor orsak för höga begagnade priser är svaga kronan - man behöver inte sänka priser, utan man exporterar istället. Till exempel jag hälsade brorsan som bor i Finland, han hade skaffat en Mercedes från Sverige, med starka euron blev det billigt. Jag kommer ihåg när vi skaffade bil några år sedan. Vi försökte få lite rabatt om tre år gammal Skoda Octavia, säljaren (bilfirma) sänkte inte en enda öre, han sade att bilen kan exporteras för begärda priset…
Sedan marknaden för begagnade bilar är tokig. Jag letade nyligen efter vettig pris för dottern. Det var otroligt svårt att köpa bil, när jag frågade var dom oftast redan sålda eller reserverade. När jag letade förra gången begagnad bil ca tio år sedan, jag hade chans att kolla många före jag köpte en, nu var det omöjligt…
Har börjat leta efter bil, min första, alltid haft körkort men utnyttjat bilpool bilar. Nu får vi tillskott till familjen, blir tvillingar dessutom och då har jag letat efter en lite större bil. Lutar Skoda Superb som går på diesel, men jag blir alldeles förskräckt när man kollar prishistorik.
En bil som kostade 280k för 3 år sedan ligger på 270k nu hos handlarna. Nån gång kommer raset, det känns verkligen som att det är någon typ av topp nu.
Du glömmer inflationen. Du kan väl inte köpa årets modell av samma bil för 280 nu?
Som ovanstående skriver, 280k för tre år sedan motsvarar ca. 330k idag.
Men fortfarande ett väldigt högt pris såklart för en bil som blivit 3 år äldre. Tror också det finns fallhöjd kvar från pandemibubblan.
Vad menar du med raset? Priserna kommer ligga på denna nivån nu, annars går bilarna bara på export om man inte får betalt för det man vill ha här.
Annars är det väl självklart om du väntar 1 år till att en 4 år äldre bil är billigare än en 3 år gammal bil.
Visst finns det en exporteffekt men tycker det knorras på samma sätt över höga bilpriser även på bilsidor i flera andra länder. Jag tror det ffa är en kvarvarande effekt av komponentbristen under pandemin, som så småningom kommer att normaliseras jmf. löner etc.
Svårt att se att det ska bli någon större krasch på begagnatpriser. Snart vänder konjunkturen uppåt igen. Det är väl nu det är läge att köpa begagnat bil under lågkonjunkturen.
Den dåliga kronan gör det mesta går på export.