Maskindiskmedel - vilket är bäst?

då tror jag inte jag vill chansa. vill inte ha sönder maskinen

Det är nog klokt, finns ju rengöringsmedel som är gjorda för ändamålet.

ja absolut men ett par grejer är lite svårt att få rent i diskmaskinen så det var egentligen bara därför jag ville prova ica basic tabletterna för att se om citronsyran i dom kunde hjälpa till att få rent min besvärliga skärbräda i plast och min ugnsform

Jag kör sj lite yes-diskmedel maskinens dörr innan jag startar och en yes platinum i facket och kör grovdiskprogrammet. Blir rent då. och nä, det skummar inte ut på golvet när man kör rimlig mängd yes i maskinen. Denna kombon har varit good-enough och sviker mig sällan. Jag har försökt olika sorters tabletter och/eller pulver men allt har varit förgäves och jag har nog slängt maskindiskedel för 500-1000 spänn.

ojdå det är nog ingen bra ide för man ska inte använda handdiskmedel eller andra rengöringsmedel förutom maskindiskmedel i en diskmaskin.
har du läst i din manual om det går bra?

Det har jag inte gjort. Du har nog rätt att man ska använda rengöringsmedel som står i manualen. I mitt fall så kör jag vidare på yes för det blir inte rent annars och maskinen kostade inte så mycket (därav den kassa rengöringen gissar jag på).

Försök två att svara på meddelandet och citera ditt meddelande.

1 gillning

vad har du för maskin?

Cylinda :frowning:

Har haft god erfarenhet av detta medel i min griniga Bosch 2 series. Kostar 50 för 40 tabletter. Finns på Lidl.

1 gillning

Någon annan som upplevt att det luktar illa i sin diskmaskin efter att använt ica-basic pulver? Jag vill hoppas att det är pulvret i sig och inte något fel i maskin :sweat_smile:

Förmodligen har du matrester kvar i maskinen som luktar eller så börjar du få stopp i rören. Har du gjort rent filtren nyligen?
Prova att göra en rejäl rengöring till att börja med, Finish Deep Cleaning på ett program utan fördisk, till exempel 60/65 grader.
Fortsätter problemen får du överväga att byta till ett annat medel som också är gjord för lite högre temperaturer.

Använder denna också, kör alltid snabbprogram med väldigt bra resultat.
Undrar hur snälla de är mot miljön men rent blir det !

Ställde mig den frågan med Samuelsson, så jag grävde lite och fann att det blev testvinnare hos Stiftung Warentest som är tysklands Råd & Rön, medlet fick betyg 1,9 vilket är mycket bra (Tyskarna har omvänt betygsystem, så låga poäng är bäst) Det kategoriserade också miljöpåverkan som bra i testet.

1 gillning

dessa har jag velat testa länge. om dom ger bra resultat i din maskin farbror så kanske dom funkar bra i min klarstein också :slightly_smiling_face:

hmm…jag har stött på en butik i mitt jobb som har 2st cylinda maskiner i deras lunchrum och dom fungerar bra. jag tror dom använder yes tabletter (ej platinum). kan ju vara en nyare och bättre model än den du har kanske

Yes (helst platinum) är det ända som funkar

Provade vanliga yes tabletter I en annan maskin för några år sedan och det blev inget bra resultat och efter det provade jag platinum och finish quantum och dom två delade efter det på förstaplatsen. bättre på att få rent kastruller från blånering och grisiga ugnsformar. Sen försvann finish quantum, blev istället finish ultimate och det är en mycket sämre produkt. Efter det är det bara Yes platinum som gör jobbet i min maskin. Vi får se vad w5 från Lidl kan åstadkomma

1 gillning

Hoppas det går bra med W5 All in one power tabletterna.

1 gillning

tiggde till mig ett par w5 all in one av brorsan men succen uteblev tyvärr.
blånering i kastrullerna och bruna prickar på ris-skeden samt dom klassiska ränderna efter gurka på skärbrädan uppenbarade sig.
det får bli yes platinum så länge jag har min nuvarande diskmaskin om det inte dyker upp något annat mirakeldiskmedel på marknaden

Känns som att det är väldigt många som har en dålig diskmaskin.
Jag kör normalt på ocean diskmaskinspulver och när det var leveransproblem så körde jag finish pulver. Är ca 1 kr/disk billigare än tabletter.
Började fundera om det inte är bättre att skaffa en bra diskmaskin istället men nu när jag räknade på det så inser jag att det inte lönar sig så då vänder jag på det.
Vilken supertråd detta är! :smiley:

Kul att du provade, och synd att det inte blev succe, du får nog göra som du säger att nöta på med Yes, tills du hittar en bättre maskin framgent. Lidl har i veckan kampanj på Yes Platinum, 129kr för 80 skott.