Maskindiskmedel - vilket är bäst?

mm jag har provat ättika på en av mina skärbrädor som brukar vara bråkig med rester av gurka. det blev något spår kvar. men ugnsformen lämnade prickar kvar ändå. och dessutom så är det ju så frän lukt med ättika. sitter kvar länge i köket så man måste ha stängd dörr för att inte lukten ska sprida sig.
men man kanske kan testa hälla lite i en sprayflaska istället för det är ju inte den bästa och smidigaste flaskan man har att hälla ifrån. i alla fall inte min

Har tidigare använt finnish pulver och nu testat ica basic ett tag. Finnish vinner… blir inte helt rent med basic märker jag.

(sen är man även så dumsnål så man måste använda upp de 3kg ica basic man köpt av princip)

Kul att finish lirar för dig vilken tur du har. Jag brukar ge bort mina misstag till ett par jag känner vars maskin verka ta allt, min himla Bosch 2 är supergrinig. Jag upplever att Ica Basic tabletterna är bättre då de även innehåller citronsyra.

1 gillning

Haha ja, den har hållit i sig i två år nu, många som har svårt att hitta ett medel som lirar för dem, det finns många griniga maskiner därute tyvärr.

1 gillning

Glöm inte att de allra flesta maskiner ska ha pulver även till försköljningen. På vår så häller man bara lite pulver ovanpå pulverlocket men det går givetvis lika bra att bara slänga i nån matsked in i maskinen. Detta är varför pulver är överlägset tabletter (förutom priset då). Med en tablett finns det ju inget diskmedel till första sköljningen.

5 gillningar

Har också en Bosch och den fungerar mycket bra med ICA Basic tabletter.

Dessvärre fungerar inte pulver ovanpå locket tricket med finish i min maskin, önskar att det gjort det.

1 gillning

Vilken tur du har! I min Bosch series två, och den mat jag lagar funkar det dässvärre inte.

så ica basic tabletterna funkar inte bra i din maskin trots att dom som du skrev innehåller citronsyra?
ser att det finns citronsyra att köpa på bland annat öob. kan det göra någon skillnad kanske?

Blev faktiskt bättre när man slänger in en kyss extra pulver direkt i maskin. Har ingen sån där försköljslucka men fungerar ändå ! Tack

1 gillning

Jag använder Finish All-In-1 Max maskindiskmedel som är inköpt på Gekås i Ullared. Gekås i Ullared är betydligt billligare med maskindiskmedel och Finish All-In-1 Max maskindiskmedel är ett bra maskindiskmedel som håller exakt vad som har utlovats i reklamen och det blir exakt skinande ren disk .

Marknadsavdelningen på Gekås kunde inte ha skrivit en bättre text än så :laughing:

10 gillningar

Min Bosch är en serie 4. Tabletten hamnar i ett fack med hål i i den övre korgen (under bestickkorgen som är närmast taket i diskmaskinen). Där blir den långsamt upplöst av rundspolande vatten från spolarmarna. Det kanske är det som ger en effekt liknande lite pulver bredvid facket till fördisken.

Hursomhelst, maskindisktabletter och 70 grader intensivdisk fungerar perfekt på min Bosch Serie 4,.

Tyvärr inte. Jag är lite försiktig med att addera citronsyra på eget bevåg då det kan skada gummipackningarna.

Jag hade önskat att vår hyresvärd hade gått på en Serie 4 istället för Serie 2 som vi har nu, maken till grinig maskin får man leta efter, ytterst få medel lirar.

Befriande att en sån här tråd är bland de mest lästa bland de aktiva trådarna just nu och all tulloro :joy:

Vi kör strutsmetoden :laughing:

1 gillning

synd. jag ska nog testa dom i min maskin och se. även om det är mycket diskmedel för en bänkdiskmaskin i en sån tablett så skulle det bli mycket billigare än yes platinum tabletterna.
mm jag har tänkt samma sak. vill nog inte ha citronsyra på varken disken eller hälla i facket. är ju så starka grejer. lite konstigt att man tipsas här och var att hälla i citronsyra när man ska rengöra maskinen.
kanske ska avstå från ica basic ändå, om citronsyran i tabletterna kan skada maskinen är det ju inte värt det. finns väl en anledning till att alla andra tabletter och medel inte innehåller citronsyra, eller hur tänker du?

Det finns inga genvägar till den perfekta disken :sweat_smile:

Visa tillverkare rekommenderar det vid rengöring av maskinen, andra inte, man får helt enkelt konsultera manualen.