Jag skulle säga såhär: Alla beslut man tar i livet bör alltid i så stor utsträckning som möjligt vara rationella. Dock går det inte att säga vad som är rationellt i ett vakuum, utan det måste alltid föregås av ett mål som i sig varken är rationellt eller irrationellt. Om man sätter en superintelligent dator framför ett schackbräde så finns det inget svar på vad som är det rationella att göra om den inte också får ett visst mål, exempelvis att vinna spelet, att spela på en sådan nivå att det blir roligt för motståndaren eller att förlora men göra det på ett trovärdigt sätt så att motståndaren ska få bättre självförtroende.
På samma sätt så vore det automatiskt inte irrationellt av mig att bränna upp alla mina pengar om jag försökte att göra ett politiskt statement (ping @GudrunSchyman) eller ville nå nirvana genom att tvinga mig själv att göra mig av med alla mina materiella tillgångar. Eller för att ta ett exempel som ligger närmare det som diskuteras i tråden: det behöver inte vara irrationellt att betala av alla lån om man exempelvis tycker att lån är moraliskt fel (ping @DaveRamsey som menar att lån är något som Gud inte tycker att man ska ha) eller om man inte kan undvika att må dåligt över att ha dem.
Med det sagt så bör man naturligtvis se över sina mål och målstrukturer: Har jag mål som är motstridiga varandra? Följer detta målet från det mer basala målet jag har, eller har jag bara inbillat mig själv detta? Är det målet jag tror att jag har verkligen det målet jag egentligen har? Hur uppfyller jag detta målet så rationellt som möjligt?
Låt oss exempelvis säga att jag har som mål att inte ha några skulder. Vad innebär detta rent konkret? Om jag har en CSN-skuld med väldigt låg ränta, skulle jag då kunna sätta av beloppet jag är skyldig på ett sparkonto med insättningsgaranti och sätta upp ett autogiro därifrån (där jag alltså kommer ha täckning för att betala lånet samtidigt som jag får ut sparränta)? Kommer detta mentalt att tillfredsställa mitt mål att vara skuldfri? Om jag tycker att lån är moraliskt fel (typ därför att Gud har sagt det eller för att jag läst någon obskyr Kant-antologi) så är svaret nej. Om jag däremot bara inte vill ha några lån för att jag är orolig att jag ska hamna i en situation där jag inte kan betala tillbaka dem så är svaret ja.
Så, vad jag vill ha sagt är att man alltid bör vara rationell i sina beslut så långt som möjligt eftersom detta också ger en bäst chans att uppfylla sina mål i så stor utsträckning som möjligt. Dock bör man inte föranledas att tro att ”rationell” på något sätt automatiskt skulle vara synonymt med att maximera profit.