Måste man omvärdera huset för ändrad amortering

Det står kanske implicit i något av svaren ovan, men för att förtydliga: Kan den befintliga banken efter fem år (bara för att de vill) eller vid extramortering (inte ändrad amorteringsplan alltså, eller hur extraamortering nu ses) kräva ny värdering?

Vad som händer efter fem år är av nyfikenhet.

Bakgrunden till extraamortering är nedan:
Vi köpte 2021 och band till en låg ränta och 2% amorteringsgrad. Den låga räntan löper ut våren 2024. För att våra räntautgifter ska hålla sig under 100 000 har vi tänkt att lägga in en extraamortering när lånet löper ut, innan vi binder om det eller kör rörligt, fortfarande på 2% amorteringsgrad och den ursprungliga värderingen.

Det här är man väldigt restriktiv med, för att få ett nytt amorteringsgrundande värde (tätare än vart 5:e år) räcker det inte med tex nytt kök och badrum. Men en tillbyggnad som ökar BOA lär vara ok.

Ja, det är det amorteringsgrundade värdet som gäller. Det ju bra för bolånare, ger ju ett skydd mot svängningar på marknaden.

Hittade denna tråd som bevarade mina frågor.

Jag förstår nu att de inte kan tvinga mig till högre amortering, men att de kan räkna på nytt ränta till en högre belåningsgrad pga värdeminskningen.

Det jag säger är just att ingen bank skulle vilja eller vill ta över ett sånt lån. Därför är det fritt fram för banken att krama ur sista slant utan att du har möjlighet att flytta till annat.

Hur menar du nu? Söker du lån på en annan bank, så kanske den banken har någon annan värderingsman att föreslå.

Samtidigt är det självklart så att alla banker vill ha värderingar som ligger så nära sanningen som möjligt. Att banker ger lån med underlag från för höga värderingar är ingen betjänt av.