Måste man skilja på investeringar och politik?

AP-fonder är passiva ägare . De har sällan någon åsikt om hur bolaget ska drivas eller idéer om hur det kan förbättras. De är stora ägare och kan sällan flytta sina tillgångar utan större förluster.

“Det räcker med ett fåtal investerare för att få till rätt prissättning.”

Tyvärr finns det inget som heter rätt eller fel prissättning på börsen. Jag har varit på börsen i över 30 år och har en “lekhink”. Ditt resonemang fungerar på daglig handel när allt fungerar. Då är det ett fåtal procent av hela aktiestocken som är aktiv. Men om en stor aktör kommer in eller försvinner så skjuter kursen i höjden eller faller ner på botten. Samma gäller när stora grupper investerar eller lämnar tex USA.

“Om det skulle ske mass-sälj på kort tid går kursen ner men om det är omotiverat kommer kursen bara att studsa upp igen när de som inte bryr sig om dessa moraliska aspekter ser att det finns pengar att tjäna.”

Så vi behöver inte ta några moraliska ställningstagande för att då skulle andra omoraliska människor gå in på en lägre nivå och trycka upp kursen? Är det så jag ska tolka dig?

Att vara passiv är inte min melodi. Jag vill veta vem som får mina pengar och hur de används. Vill man vara påläst och vara intresserad så krävs det inte så mycket av min tid. Jag tänker på politik, rösta och demokrati. Vi lägger ner lite tid på att undersöka vilket parti vi ska rösta på.

Jag vill passa på att tacka Rika tillsammans som ger människor en möjlighet till information. Informationen om LYSA gav mig en rejäl avkastning på några få år.