Max göra en förändring om 5 % i sin portfölj per dag

Syftet är att:

1. Undvika att göra förhastade beslut och undvika att sälja när börsen dyker.

2. Inte vara utanför marknaden. Rådet är inte 1% per dag egentligen utan 1% utanför marknaden i taget. Så om man vill omfördela portföljen så har man hela tiden bara 1% utanför marknaden.

3. Ge tillräckligt med utrymme för ombalansering. Jag kan göra undantag ibland för att komma till minimi gränsen för courtage för till exempel guld/långa räntor ETF eller om jag behöver pengar för konsumtion (resor, underhåll fastigheter, köp av fastigheter osv.).

4. Ge utrymme för att ta in en ny fond/byta fonder utan att känna att man är utanför marknaden.

Den är gjord för buy and hold (dvs. det sätt som de flesta här på forumet rekommenderar). Du har ingen nytta av denna regel när du använder momentum-strategier och jag rekommenderar inte denna regel för någon som har den typen av strategi.

Vill man så kan man absolut göra om regelen till 2% eller 5% om man tycker det går lite långsamt. Har man väl satt upp portföljen ser inte jag någon större anledning till att skifta mera pengar än 1% i taget dock.

3 gillningar