Det är det absolut! Premieavgift på 1-4% är dyrt. Men övertid ok om man jämför med kapitalavgift på hela kapitalet som ofta tillämpas av storbanker bland andra.
Tror att en vanlig missuppfattning är däremot värdepappersbolag som ägs av förmedlarbolagen. Där finns incitament på ett högre plan. Men faktum kvarstår att det är Försäkringsbolagen som behåller fondkickbacks och inte förmedlarna.
Se till att de inte lägger extra avgifter på dig för detta. Vill bolaget du jobbar för betala avgifter så ok, men det ska inte drabba dig. Tänk på att du pratar med en säljare, inte med en rådgivare.
Nej, du kommer få välja bolag där pengarna ska placeras (så länge du inte väljer traditionell).
Nej, ser ingen mening med det i samtal med en säljare.
Ta bara en bred global indexfond med låg avgift från bank utan kapitalavgifter.
Allt pensionskapital bör flyttas så fort en anställning avslutas.
Flytten ska sedan gå till Avanza eller Nordnet.
Tre mycket stora fördelar träder då i kraft:
Du blir själv ägare och beslutsfattare av försäkringen.
Här är det alltså VD/koncernchef på det gamla företaget som godkänner flytten. Iaf Nordnet sköter allt vad gäller flytten troligen även Avanza. Det enda som krävs är din signatur.
Du får en avgiftsfri förvaltning, väljer du fonder får du naturligtvis betala fondavgift men inte en krona i övrig avgift under alla år som kapitalet förräntas/växer. Du får ett mycket stort utbud att välja på, inte endast ett tiotal mycket dyra fonder. Du får välja enskilda AKTIER, vilket då blir helt avgiftsfritt och ger en ränta på ränta effekt som är fenomenal på säg +20 år. Kapitalet utan fondavgifter kommer att växa mycket snabbare med AKTIER. Man sätter ihop en portfölj med tråkiga och trygga papper, investmentbolag, försäkringsbolag, banker, telekom etc. Kravet är också en utdelningsnivå under utbetalning på över 3% (läs på om depåförsäkring för tjänstepension).
Punkt två leder till:
3, Du kan på Avanza och Nordnet välja DEPÅFÖRSÄKRING, vilket innebär att aktierna fortsätter att växa med utdelningar och värdeökning ända fram till dess att du avlider.
Du får visserligen aldrig höra frågan från barnbarnsbarnet till sin pappa:
”Pappa, hur kommer det sig att vi är så rika?
Jo min son, farfars far på 2000-talet var en mästare på investeringar och pensionskapital och hans övriga aktier har vuxit till ett enormt belopp som nu ligger i vår familjestiftelse.
Det jag menar är att jag måste välja efter utbud som finns hos MM ( inte deras fonder) och det bolag som placerar pengarna. Tex om det är folksam väljer jag den billigaste indexfonden dom har. När anställningen avslutas flyttar jag till Avanza. Har jag förstått det rätt då? Eller brukar man kunna välja att ha sin pensionsavsättning direkt till Avanza?
Tänkte ställa denna fråga på rådgivningen, missar jag något?
-Vilken lösning har lägst total avgift inklusive försäkring, fond, rådgivning och övriga avgifter?
Fondavgiften säger du var som på vilken bank som helst. Alltså trots upphandling av en grupp så fick ni inte rabatt som grupp, utan den mängdrabatten låter för mig som att MM lagt rabarber på.
Hur ser det ut med skal/kapital-avgift? Historiskt har de legat på 0,2-0,6% av kapitalet varje år (förutom de andra avgifterna) men på senare år har det nollats eftersom det protesterats mot girigheten. Förhoppningsvis har du ett modernt avtal med 0% i kapital/skal-avgift
Och hur ser det ut med Premieavgiften? Historiskt sett har de legat på allt emellan 2-4% på premien som ryker direkt vid inbetalning. Jag hör att 3% fortfarande inte är ovanligt. Collectum inom kollektivavtal tar 1%.
Det finns många sätt att snatta av ens pensionskapital.
Håller med men argumentet är att de skulle ha svårt att hålla reda på var kapitalet finns och att det faktiskt är deras kapital med mig som förmånstagare. Alltså, det är deras försäkring så de bestämmer
Det är förklaringen jag fick av ett stort noterat svenskt börsbolag. Jag tänker mer: Hur svårt kan det vara?
Kanske går på något sätt men jag loggar direkt in hos SPP (som jag valde). Tyvärr inte det engagemanget för att gräva runt hos MM där jag också kan logga. Ser inte riktigt nyttan?
Summan jag betalar in sätts in + 6%. Vad MM sedan får i kickback påverkar inte mig, ja om man inte resonerar att jag borde fått ytterligare rabatt och de snott den. Men svårt att se högre girighet hos MM än andra. Degen måste ju in
Det är en ny upphandling som gjorts. Hela den summan jag sätter av betalas in + 6%. Jag betalar inga avgifter förutom fondavgiften som är precis lika hög som hos exempelvis Avanza.
Antingen har du det bästa avtalet med MM jag någonsin ens hört talas om, eller så är det avgifter nånstans du inte känner till.
Om bara 6% mer sätts in måste dessa pengar komma nånstans ifrån. Om fondbolagen ger mer än 6% kickback för köp, då måste de pengarna komma nånstans ifrån…
Det är normalt att det kommer 6% extra på löneväxling eftersom bolaget slipper någon skatt när man löneväxlar i stället för att ta lön. Var samma på mitt jobb. (Man bör kräva att få dessa procent när man löneväxlar.)