Vill inte gå i polemik kring detta.
Lycka till framåt
Vill inte gå i polemik kring detta.
Lycka till framåt
Kan tyvärr inte inte önska din arbetsgivare desamma.
Tack för en god ton ![]()
Får tyvärr säga att försöket att försvara sin arbetsgivare gick rätt dåligt. Det är mycket enklare att skinna okunniga än att lura i kunniga att de de säljer är prisvärt.
Hade inte haft problem med MM eller SP om de faktiskt haft rimliga priser och att dessa drabbat företaget och inte de anställda som inte kan påverka pensionslösningen.
Att sen ta procent på rådgivning man inte bett om eller ens får borde vara straffbart.
Hej E.D,
Jag har inte försökt förvara någon part. Bara ge min syn på det (partisk).
Skulle gärna berätta ingående hur allt funkar men eftersom det är så otroligt komplext så är det svårt. Men i grund och botten är det inte Max Matthiessens avgifter på folks tjänstepension. Det är försäkringsbolagen som sätter sina priser som sedan distribueras. För det mesta är det så lågt som 0 i avgift förutom fondavgifter. Sedan är det upp till individen att påverka genom sina fondval.
Andra aktörer på marknaden har säkerligen andra modeller som används i olika situationer och som verkligen kan vara dyra alternativ.
En upphandling är ett sätt att även mindre kunder kan få låga avgifter.
Många pratar om låga fondavgifter, sedan läser man om många som hoppade på guldfonder m.fl.
Man söker nettoavkastning. Med andra ord kan en dyr fond vara oerhört bra i perioder.
Önskar alla en grym avkastning och låga avgifter till alla ![]()
Dribbla inte bort korten nu. MM tar sin del av kakan, den delen vid ren fondförsäkring bör med lätthet kunna levereras för totalt 0,1% årligen. Inklusive kostnaden för själva fondförsäkringen som sådan (den som kommer från kickback från underliggande fond).
Jag har inte sett ett enda exempel på avtal med MMs totala ersättning för endast ren fondförsäkring är 0,1% eller lägre.
Nej. Din kommentar bara bekräftar mina förutfattade meningar.
Det var 0,6% i skalavgift på fondlösning plus premieavgift plus fondavgifter.
Tradden var en separat lösning som också var dyr men där problemen mer låg i att ett flertal kollegor ”hamnade” i precis samma lösning och samma försäkringsbolag. By chance? Nä det tror jag inte
Så försäkringsbolagen sätter ett pris som täcker eran avkastning med andra ord?
Vad tjänar MM pengar på? Ni omsatte ändå bara ynka 1,3 miljarder 2024.
Så du vill inte diskutera grundproblemet som tråden handlar om?
Grundproblemet med MM och andra förmedlare är ju rotat i de snedvridna incitamenten. Du som pensionssparare och mottagare av rådgivningen är ju egentligen inte kund hos MM. Det är istället din arbetsgivare som är kunden, och de är relativt ointresserade av vad du kan tänkas få för råd. Att många som inte vet vad ordet “indexfond” betyder behöver rådgivning för sitt pensionssparande är ju inte konstigt, och det är därför extra olyckligt att rådgivarna glatt säljer in orimligt dyra lösningar för att MM har mer att vinna på det.
Man hade ju kunnat hoppas att en rådgivare som är oberoende från pensionsbolagen och bankerna skulle kunna ge mer opartiska råd, men så blir det ju inte utan istället får man en mellanhand som i princip sysslar med räntesökande beteende.
Har aldrig jobbat på MM eller någon av dess konkurrenser däremot har min arbetsgivare MM upphandlad som aktör vid önskemål om löneväxling.
I det avtalet så betalar jag inte en krona till MM. De får sin intäkt via kickback från fondbolagen.
Utbudet för fonder är något smalare men vid den enda rådgivningen jag valde (eftersom jag anser att jag har ganska bra koll själv) blev jag rekommenderad billigaste indexfonderna och inget försök att övertyga mig om dyrare lösning eller extra rådgivning. Däremot var det såklart en säljpitch om att det var mer ekonomiskt fördelaktigt att använda detta än spara själv (extra avsättning på 6%) men jag upplevde aldrig under mötet att det var försök till merförsäljning eller något som gav mig kostnader.
Så jag har en helt annan bild av MM efter att själv ha testat deras produkt. Jag ser att det finns ett stort ansvar hos arbetsgivaren att ställa krav vid upphandlingen.
Surprised? Det är väl inte de som redan har bra koll tråden handlar om. Är väl ingen större vits för en rådgivare att försöka övertala en på förhand redan övertygad?
Absolut men det hade ju inte rådgivaren en aning om. Jag hade fyllt i ett formulär innan mötet och angett mig som måttligt intresserad och kunnig. Rådgivningen var en presentation men olika val och möjligheter.
Så var han inte synsk så måste jag avge an aura av kunskap ![]()
Men såklart är det också så att upplevelsen är individuell och påverkas av personligheten hos den enskilda rådgivaren. Kanske fick jag ett undantag, har ingen aning ![]()
Gav du ingen fullmakt för rådgivaren att gå igenom din “situation” innan samtalet? Om det handlade om rådgivning inför löneväxling låter det som du varit med ett tag på arbetsmarknaden och har du bra koll på sparande har du väl redan en historia i linje med detta?
Precis, arbetsgivaren måste förhandla och ställa krav på den pensionsrådgivare de släpper in till sina anställda. Även MM kan ordna, för arbetstagarna, förmånliga avtal med pensionsbolagen om det är tydligt att annars åker de ut.
Här bör man även tänka på att IPS ingår som giftorättsgods vid skiljsmässa om man är gift eftersom den är i ditt namn. Är man sambo är den dock personlig egendom och inte samboegendom vid en separation.
(min uppfattning iaf, någon får rätta mig om jag har fel…)
Detta är iofs ganska normalt om det saknas insättningsavgift, det är så de tar betalt rent praktiskt. Men det vore extremt intressant att veta hur stora fondbolagens avgifter är och underliggande fondavgifter.
Har du dessa siffror, kanske din arbetsgivare lyckats förhandla vettiga avgifter från MM?
Fyllde i ett formulär där jag var ganska neutral.
Efter rådgivningen skrev jag på fullmakt i syfte att de skulle godkänna att jag hade en ekonomisk situation som var i linje med hur jag själv önskar spara. Efter det kom inget annat än att de godkände mitt förslag utifrån att det var inom vad min ekonomi klarade (typ)
För mig som kund var delar av fondutbudet rabatterat (om jag minns rätt) dock inte de fonder jag valde där betalde jag samma avgift jag skulle gjort på vilken bank som helst.
vad MM sedan har för avtal med fondbolagen vet jag icke såklart.
Du borde kunna läsa ut vilka avgifter som togs av något lager. Ingen försäkringsavgift, insättsättningsavgift, premieavgift, skalavgift eller något alls utöver fondernas avgift? Även om den står som till fondbolaget?
Normalt så är halva fondavgiften kickback. Det är t.ex. så Ava/NN får in pengar, de får 50% av det fondavgiften som kickback. Sen tar Ava/NN i praktiken noll skalavgift (även för kapitalförsäkringringar i praktiken).