Maximera sparandet eller maximera livet?

Borde vara lätt om målet har varit tydligt. Då är ju syftet med sparandet uppnått och pengarna ska spenderas.

Borde är väl nyckelordet. Det är nog vanligare att det är motsatsen. För de flesta är vanemänniskor.

Jag är också en vanemänniska, så det är därför mitt mål är att kunna ha samma levnadsstandard hela livet, så sparar en mindre del nu, för att kunna bibehålla samma nivå som pensionär.

Men tror inte alla kör den planen.

6 gillningar

Borde?

Det är mycket man “borde” efter att ha vant sig vid vissa saker :slight_smile:

5 gillningar

Jag tycker det är ganska så svårt. Både att gå från att spara mot ett tydligt mål till att spendera (mer) samt att bestämma hur mycket man kan spendera utan att riskera att få pengabrist längre framåt.

Jag tror att de flesta i FIRE, pension eller sent i jobblivet därför gärna har lite mer marginal än vad de egentligen behöver.

2 gillningar

Tar man FIRE så är detta tvingat…utan lön KAN man inte spara o måste spendera från sparade pengar. .
Så kanske inte “lätt” men nödvändigt. . .så bara att vänja sig

Jag tror det är mycket svårt för de allra flesta. Om man lyckats spara ihop en sådan förmögenhet genom ett långsiktigt sparande så är nog denna summa pengar det absolut värdefullaste man har i livet förutom eventuell familj. Det finns säkert en hel del stolhet också i många sådanna situationer.

Personligen så är jag inte helt säker på vad jag spar till och jag spenderar en väldigt stor del av min inkomst men ändå känner jag en liten stolthet över der sparkapital jag byggt upp, kanske för att jag alltid varit så dålig på att spara tidigare.

När jag tidigare inte hade pengar sparat alls köpte jag på mig massor av prylar (mest fritidsfordon) och värderade dem högt. Inte förens jag faktiskt har en del pengar sparade så har jag börjat fundera på vad det skulle innebära att sälja bort dem för att lägga pengarna i sparkapital i stället. Jag värderar alltså pengarna mer ju mer jag har. Att vända och börja spendera dem blir svårare och svårare.

Jag har mer och mer kännt att jag nog sparar till mina barn. Jag vill inte att de skall få pengarna för tidigt men kanske när de bildar familj.

2 gillningar

Det beror nog helt på HUR målet uppnåddes och vad som krävdes under resans gång. Om sparandet alltid krävt uppoffringar eller avkall på saker man egentligen hade velat köpa eller göra är det kanske lite lättare än om man under hela tiden kunnat leva det liv man önskat och varit nöjd med.

Men även i första fallet håller jag helt med @Melwa. Människan anpassar sig ofta efter situationen man har, speciellt efter en längre tid och då får man svårt att göra en helomvändning bara för att man kan.

1 gillning

Men de allra flesta får hela tiden nya insikter eller förändrade omständigheter i livet (frivilligt eller påtvingat) och därför är det väl viktigt att ha en god marginal, vara försäkrad eller vara beredd på att kunna ändra sig.

Inte så kul att tvingas vänja sig vid något man absolut inte vill eller önskar för resten av sitt liv.

Så kan det vara. . .men om man lever livet och hela tiden tänker att “jag måste spara dom här pengarna för jag kanske hittar nått att lägga dom på i framtiden” så tror jag tyvärr att många har dom tankarna hela vägen till graven.

Det är väl livets stora dilemma. .du har sällan pengarna när du är ung och stark o har massa planer. . .du har dom efter 50 när man oftast funderat ut vad man gillar att lägga pengar på o inte.

Jag älskade köpa prylar som ung. . .nu vill jag bara köpa tid

Jag menar att om man har t.ex. 200000 som ett sparmål för att köpa en bil så har man nått målet när man har 200000 och då köper man bilen. Kan inte förstå varför det skulle vara svårt.

Barn klarar ofta av att spara till en lite dyrare sak och sedan köpa den när målet är nått så jag tycker att även vuxna borde klara det.

Om man har ett mera diffust mål kan det förstås vara svårare.

Men om man tex sparat ihop 1.000.000:- och börjar känna att man vill ha en ny bil. . . då TYCKER jag det är svårt att “gå ner” till 800.000:- i sparande. . .man vill hela tiden nå högre.
Jag har ett separat bilsparande nu där jag mentalt inte räknar med dom pengarna i “totalen” o det kontot ÄR till att nolla när ny bil behövs

Det håller jag med om för då är målet med sparandet mera diffust.

Har man bestämt att när man har 1,2 miljoner ska man köpa en bil för 200000 borde det inte vara svårt att göra det eftersom man har haft ett tydligt mål.

Beror väl på sparandet och målet med det. Om det är FI-sparande är det ju inte heller med nödvändighet så att pengarna ska spenderas, men att man kan kosta på sig minskat/inget nysparande.

Jag har ett för en mobil. :wink:

1 gillning

Det går på diverse sparandet. .
Har lagt om sparandet till tre delar + månadskostnader denna månaden
Ett fire sparande 80/20
Ett bil. 100% Global index
Ett diverse, sparkonto
Månadskostnader. annat sparkonto
Fire kontot skall snart delas i två. .

1 gillning

Jag såg just att glaset till mobilens kamera är spräckt på en tre år gammal fruktlur. Borde det panikköpas en ny på avbetalning?

(Frågar åt en vän :rofl:)

1 gillning

Har du ingen fruktlursbuffert? :see_no_evil:

2 gillningar

Nej. Jag missade det avsnittet av podden. :sweat_smile:

1 gillning

Du får hojta om du behöver ett lån. :blush:

Går inte skärmen laga annars?

1 gillning

Glaset sprack på min 6-år gamla fruktlur för ett år sedan vilket är grymt irriterande då den scrollar lite automatiskt nu, , ,
Men har blivit för snål för att köpa en ny efter jag började hänga på detta forum. .

1 gillning