Maximera utdelning genom att starta Holdingbolag

Nej det fungerar av uppenbara anledningar inte.

Till TS. Betala någon som kan för lite råd och dåd.

Duh…

Så såhär

Med enda vinsten att om man blir stämd i verksamheten så har man allt annat säkrat.
Och förlusten är dubbel admin + mer både löpande + engångskostnader.

Så här har jag. Det jag gör i Verksamhetsbolag AB1 vs i AB2 har väldigt lite med varandra att göra.

I stället för 270K~ish i utdelning kan jag i stället ta 270K + 190K. Har inga anställda i AB2 (inte ens mig själv). Eventuellt överskott utöver vad som kan utdelas i AB2 kan man lägga på hög för att eventuellt i ålderns höst gör en @Monica med (sätta av vinsten och använda avkastningen för att ex betala ut lön för när egenavgifterna sjunker).

För mig är merkostnaden drygt 3kkr om året. Jag kör årsmoms i AB2 och har väldigt få händelser där.

Frågan är om det är en korrekt optimering dock? Skulle man få ett bättre resultat av att fokusera på att driva en av verksamheterna så bra som möjligt?

Främsta motivet för mig att starta AB2 var att separera väldigt olika verksamheter i stället för att starta en “bifirma”.

4 gillningar

:point_up_2: Det är så som @htguy illustrerar det som det behöver vara och att Verksamhetsbolag 2 AB ska ha annorlunda verksamhet än Verksamhetsbolag 1 AB så att man kan visa och argumentera det för SKV. Snyg illustration @htguy, tack!

1 gillning

Ur vilken regel/lag/förordningen får du fram att det skulle krävas olika verksamheter?