Mest förmånligt lease eller billån?

Jag tycker tvärtom och vill inte gärna binda kapital nu i en osäker tid. Hur ser elbilsmarknaden ut om 3 år? Begagnatpriser? Hur långt är ett snöre? :smile:

Vi tittar främst på ID4 och Tesla Model Y. Är ganska bilintresserad och generellt nyfiken på hur det är att ha en modern elbil, tycker inte riktigt ID4 lever upp till det när det är så otroligt skralt med utrustning i standardutbudet. Kommer bli ett nedköp i funktionalitet mot vad vår 5 år gamla fossilbil har. Lägger jag på VW paket för att matcha någorlunda med Teslan blir även ID4 mycket dyrare i månaden. Den känns mer och mer svårsåld i nuläget, och det lär inte bli bättre om 3 år.

Sitter med TCO-kalkyl för olika alternativ inför beslut i vinter/vår. Jag får inte ett privatköp med bilfinanisering att bli en bättre deal på varken ID4 eller Tesla MY. Restvärde räknar jag med 51%, ska jag lyckas matcha privatleasingerbjudanden som finns nu behöver restvärdet vara minst 60% om tre år. Det är tveksamt? Både ID4 och MY står sannolikt inför refresher inom något år också.

Ja vi har juniper nästa år för model Y och Id4 får en uppdaterad design 2025 varav den bättre hårdvaran släpps ev mitten av 2024.
Värdeminskningen är som du säger hur långt är ett snöre. Det jag har sett så är My lägre värdeminskning än Id4. Mycket antagligen att basversion av Id4 är riktigt omodern.

Vi körde på Tesla Model Y long range med räntekampanj och billig lagerbil. Gav 610k och 635k(20" fälgar). Dom var så billiga så råkade dubbelklicka så det blev två😀. Blir att sälja den ena och kanske göra en hacka, ser att dom höjt dom till 669 nu🙂
Apropå skador på leasingbil så blir det ju samma prisavdrag om du äger en tre år gammal bil som du ska sälja eller byta in om den har samma skador.
/Richard

Jag har historiskt köpt fosilbilarna kontant och då oftast en bil som är 2-4 år gammal. Därefter har jag mer eller mindre kört slut på bilen och sedan lämnat den som inbytes för en mindre peng när jag köper nästa.

Men nu med de högre priserna på elbilar och med tanke på att utvecklingen på dessa går allt snabbare så känns det lite som att detta sätt att äga/köpa bil inte riktigt funkar längre. Och att köpa en bil för 600tkr+ och sedan räkna med att restvärdet nära nog skall vara noll känns jobbigt om nu batterierna är slut om 7-9 år.

Är det ens någon som idag sparar ihop och köper bil(elbil) kontant eller är det leasing och billån som gäller för majoriteten?

Vem har tutat i dig att batterierna ska vara slut om 7-9 år?

3 gillningar

Förstår inte din logik.

Värdeminskningen är viktig speciellt om man vill byta bil ofta vilket man vill om man pratar om leasing.

Du säger att man äger inte bilen när man leasar men man äger inte riktigt bilen när man lånar. Det spelar ingen roll vem står som ägare på pappret om bilen inte är betald.

Angående leasing eller billån? Det finns inget definivit svar. Det beror ganska mycket på erbjudanden (inkl. märke och model) man får. Ibland får man större rabatt på nybilspriset eller på leasing.

Min tumregel: om leasing kostar runt 50% av rabatterade nybilspriset after 3 år då är det troligen för dyrt. Mina bilar har aldrig tappat 50% efter bara 3 år och service kostnader är låga första 3 år ändå.

Vinterhjulspriset måste man också ha koll på.

Men det bollar alltid ner till “Vad är det jag betalar för?”

Nej, det bollar ner till “hur mycket kostar det att köra en bil som passar mina behov”. Vad jag betalar för spelar ingen roll så länge jag får vad jag behöver.

1 gillning

Ingen. Var en ren killgissning. Lite som att jag inte tror att en fosilbil rullar så mycket mer än 25 000 mil. Men uppdatera gärna mig på ungefär när en elbil och dess batterier är slut. Och med slut syftar jag på värdemässigt. När blir min elbil mer eller mindre värdelös och mest symboliskt tas som inbytesbil för att jag köper en annan av handlaren.

Jag vet inte. Ingen vet. Det är lite det som är problemet med ett teknikskifte.
Jag hade inte varit särskilt orolig för just batteridegradering. Däremot att det inom 3-5 år kommit nyare modeller av bilar med bättre prestanda till lägre pris, det kommer röra om i andrahandsmarknaden.

2 gillningar

Lite som en växande cancertumör som inte syns ännu, med andra ord.
Att ignorera gör inte att den försvinner.

1 gillning

Ja ungefär. Skulle få rejäl Ågren över en pryl som står på parkeringen för det mesta och sjunker 150 Kr per dag i värde. HuHu.

Hur ofta behöver man äta något annat än ris och bönor… egentligen?

Det där fungerar inte för mig som är bilintresserad och gillar ny teknik. Då är rimlig värdeminskning acceptabelt.
(på tal om att köra runt med 10 år gamla bilar)

1 gillning

Tänkte ta förmånsbil och de var en bra deal, totalt 8k för en Tesla MYP. Men vill inte binda upp bilen på jobbet då jag planerar starta eget.

Sätt att de finns rätt bra erbjudanden på ID4 för privatleasing. Hitta en GTX för 5500kr månad 1000 mil.

Så säg man lägger till 1500 per månad för 2500 om året, ungefär 1000kr mer i månaden, däck 500kr i månaden, försäkring 300kr. Så ca 7300kr i månaden för privatleasa en GTX.

Tycker de är rätt bra deal med tanke på vår bensin passat har en TCO på 7000kr idag…

2 gillningar

Vad spelar det för roll om nyttjanderätten är fullständig och man saknar ambition att utrusta bilen med häftiga eftermarknadsdetalker a la volvoraggare?

Jag har räknat på kostnaden att leasa vs. billån. I förhand går det aldrig att säga säkert vad som är billigast då det finns faktorer som ränta, erbjuanden, körsträcka och restvärde att ta hänsyn till.

Min slutsats är dock att det är ca 10% billigare att köpa bil via billån än det är att köpa via leasing i kalkylkostnad. Du kan läsa mer här: https://tidochpengar.se/leasa-eller-kopa-bil/

Ja och ja.

2 gillningar

Det är klart att bådadera kan stämma samtidigt. Det finns gott om folk med gott om pengar.
Det finns ännu mer folk med dålig impulskontroll, vill-ha-nu-beteende och olika former av behov som de inte kan matcha med sitt sparande.

Absolut! Jag resonerar så om allt och det är därför jag lever inte på lånade pengar. Det enda lånet jag har är ett litet bolån men jag har mer pengar på konton ändå. Jag gör det bara för att jag får mer i avkastning än boränta.

Ja det är typ samma sak då. Samma resultat om det är Banken eller Kronofogden som kommer. Kanske mindre “aggressivt” men det är alltid så om man jämför USA med EU. Om man har skuld, är man inte fri helt enkelt.

ägardokument finnas kanske eftersom någon behöver ju vara… ägare!

Jag skulle vilja lyfta ett påstående.

Tror att många gör en tankevurpa när det köps en ny bil på billån. Månadskostnaden som presenteras är oftast lägre än om man tittar på privatleasingkostnaden. Men 20% kontantinsats skall ju också tillföras kalkylen.

Här tror jag många missar räkna in månadskostnaden för kontantinsatsen?

Ett exempel från Teslas hemsida med Model Y RWD som är en populär bil idag. 36 månader för båda och 1000 mil/år:

Privatleasing 8878 kr/mån
Billån 6235 kr/mån

Billånet kräver dock 114 834 kr i kontantinsats. Dessa får man väl inte tillbaka efter 3 år om det inte skulle vara osannolika restvärden på bilen? Restvärdet är baserat på 53% som känns rimligt med dagens utgångsläge.

Då blir billånet avsevärt mycket dyrare i dagsläget när kontantinsatsen kommer ätas upp. Dvs. 114834/36 = +3190kr

Billånet skulle därför med kontantinsatsen medräknad kosta 9425 kr/mån, dessutom bundet kapital i bilen jämfört med att placera mostvarande kontantinstats.

Vad missar jag? Det är så många som menar att det är billigare att ta billån, hjälp mig förstå inför kommande bilköp

2 gillningar

Du blandar friskt mellan kostnad och utgift.

Sen är det ju en smaksak om man vill räkna med alternativkostnad för finansieringen.