Proteinet i sig har ju inte bättre kvalitet i ett isolat. Skillnaden är att att man rensar bort istort sett all laktos och de extra kolhydraterna. Isolerar proteinet, därav namnet.
Är man inte känslig mot laktos och dieten står och faller med de extra 30 kcal kolhydraterna såg tycker jag nog whey 80 ät mest prisvärt. Förr pratades mycket om att isolatets snabbare upptagning men det spelar i praktiken ingen roll då whey ändå tas upp tillräckligt snabbt för att optimera proteinsyntesen.
instämmer med ovan. Framförallt laktosdelen är det man bör fundera över. Sidospår är väl att isolat tenderar att vara godare i min erfarenhet.
Ja du har säkert rätt i det. Men just att slippa allt övrigt är för mig en viktig komponent. Jag mår inte alls bra i magen av koncentrat. Så valet blir lätt för mig. Men om man inte påverkas av det, så är ju koncentrat billigare ![]()
Sen bör man ha med sig att isolat även har en högre andel protein, så prisjämförelsen blir inte rättvis att jämför kg mot kg. Isolat innehållet 15% mer protein än koncentrat. (73 vs 85 gram/kg). Vissa märken har ännu större skillnad.
Whey 80 kostar 879kr / 4 kg med korrigering för proteinhalten blir det 1024 kr /4 kg
Whey 100 kostar 1199 kr / 4 kg.
Så skillnaden är inte så stor om man endast beaktar proteinet.
Tar man även med att det är godare smak, lättare att blanda och att man slipper laktos osv. Så tycker jag Whey 100 lätt är värt det ![]()
Det finnas naturligvis subjektiva anledningar still att föredra isolat men att köpa det för att man tror proteinet i sig är bättre eller att det i sig ger ett bättre resultatet blir lite fel.
Att två här nu tycker att isolat smakar bättre förvånar mig dock. Rent allmänt har smaken på isolat varit något som räknas som en nackdel. Exakt samma protein minus socker (laktos) lite kolhydrater och lite fett. Saker som allmänt räknas till saker som gör saker mer välsmakande, och i kosttillskott även används för att dölja den kemiska smaken den verksamma substansen ofta har. Rört mig i träningsvärlden i 20 år och aldrig hört någon som föredrar smaken på isolat innan.
Men de har kansle lyckats jämna ut det sista åren, EAA smakade ju kemisk spya för inte speciellt längesedan men finns idag märken som smakar lika bra som BCAA, vilket borde gjort BCAA fullständigt överflödigt då det är en betydligt sämre produkt och nästan helt meningslös.
Ingen har påstått detta ![]()
Som du skriver är punkterna vi diskutera subjektiva.
Man ska välja det tillskott som man själv föredrar. För min del är det kreatin + vassleisolat ![]()
På följande sida kan man dels se aminosyra sammansättning i olika proteiner från olika enskilda födoämnen och dels se protein-kvaliteten när man kombinerar olika födoämnen.
Tänk på att länkad sida inte verkar ta hänsyn till att man behöver få i sig ungefär 1,5-2 ggr så mycket protein från vegetabilier (räknat i vikt) för att få samma effekt på sin hypertrofi, jämfört med motsvarande proteinmängd från animaliska livsmedel.
Källa: Vegetarisk och vegansk mat när man ska bygga muskler | Artikel
Jag föredrar köpa kvalité före kvantitet. Mitt kosttillskott kommer från https://certan.se/ alternativet blir Tyngres produkter.
Du sprider en myt.
Vetenskapen säger att det inte spelar roll om proteinet kommer från växter eller djur: https://youtu.be/Z2V9g9nQ5G0
Tysklands starkaste man Patric Barboumian är vegan och säger att knepet är att äta mycket baljväxter: https://youtu.be/hBp1D6WaIX8
Men jag tror Barboumian käkar veganska proteintilskott oxå.
Jag är nyfiken på hur du bedömer att det skulle vara mer eller mindre ”kvalitet” än något annat?
Certan skriver själva på sin hemsida att de startades 2023 (bl a av en PT/influencer).
De skriver också att de inte använder sig av ”hemliga recept” men likväl återfinns inga innehållsförteckningar på produktsidorna.
Jag vill t ex veta vilka ev sötningsmedel och annat som är i tillskottet.
Du har rätt att det i grunden inte spelar någon rolll men för att använda proteinet till en del processer behöver det vara fullvärdigt protein, vilket betyder att det innehåller alla 9 essentiella aminosyror. Animaliskt protein är alltid fullvärdigt vilket gör det enkelt och smidigt. 1g intagit protein = 1 g protein so m används till tex proteinsyntesen. Det finns vegetabiliska proteiner som också är fullvärdigt primärt baljväxter som du nämner, ärtor är ett utmärkt exempel.
Men alla baljväxter är inte fullvärdiga i sitt protein. Kroppen kan dock kombinera från olika källor,tex ett livsmedel kan innehålla 4 av aminosyrorna ett annat de övriga 5 och kroppen hat därmed alla 9 nödvändiga aminosyror.
Det som gör det lite svårare är att det utan animaliskt protein blir det betydligt mer kcal per g protein och det är också lite svårare att säkerhetsställa att man man får i sig tillräckligt av alla de essentiella aminosyrorna i den mängden protein man äter.
Det går alltså utmärkt att äta veganskt och få exakt samma utfall men det blir svårare att hålla ner kcal för samma mängd protein som med animaliska inslag i kosten och det krävs mer noggrannhet för att man behöver hålla koll på de enskilda aminosyrorna och säkerhetsställa att ingen enskild aminosyra får för lågt intag.
Jag kollade första länkade referensen i videon du länkade till, och den artikeln stödjer mitt påstående.
Läste du artikeln av Gudiol? Jag länkade bokstavligen till en sammanfattning av det vetenskapliga läget ![]()
Irrelevant för mitt påstående. Givetvis är resultat inga problem att uppnå, på olika sätt. Hade jag haft ett påstående kring detta så hade det ändå inte varit någon poäng med att diskutera en anekdot.
Okej,
Så vad kan ni sammanfatta - billigast whey per krona? Är det topformula?
star nutrition i storpack
Inspirerad av denna tråd snålade jag till det genom beställning av ärtbaserat pulver i stället för mitt vanliga vassleprotein. Ett stort misstag.
Det var bland det vidrigaste jag någonsin druckit och då har jag ändå genomlidit icke -smaksatt HMB och naturellt kasein. Det enda jag på rak arm kommer på som varit ännu värre var en flaska Huel jag köpte i ett svagt ögonblick. Som av en händelse ser jag nu att just ärtprotein verkar vara en av huvudingredienserna i Huel. Borde sett det komma.
Jag varnade dig. Mitt bästa sätt att få ner det var med mycket mjölk
Nä, det brukar inte vara så gott.
Tar lite inspiration från @TunderTarFyr och kompletterar pulvret och kvargen med gula ärter. Måste hitta det i bulk först bara.
Nu länkar du massa saker som inte har med proteinsyntesen att göra trots att jag var tydlig med att det i teorin går lika bra med båda alternativen, bara att det fallet muskelbyggnad medför några saker som försvåras av att utesluta animaliskt protein.
I stort sett alla sjukdomar hälsoproblem som tas upp i det du länkat handlar om rött kött och proccesat kött som problematiken och forskning visar på problem kring.
Finns det hälsorisker med att äta för mycket rött kött? Ja!
Finns det risker med att inte få ihop sig nog fibrer, vitaminer och mineraler? Ja!
Finns det hölsofördelar med att äta frukt, grönsaker, baljväxter etc? Ja!
Inget av det har ju dock med sakfrågan här att göra. Det finns också massor av animaliskt protein det inte finns hälsorisker med.
Jag säger att det går lika bra att bygga muskler, stimulera proteinsyntes och få i sig större mängder protein utan anmailska källor men att det blir lite svårare och bökigare av några anledningar.
Du svarar men vi äter för lite grönsaker och för mycket rött och processat kött medför hälsorisker. Korrekt men motsäger inte vad jag skrev och är inte heller frågan som diskuteras.
Correlation är inte causation. Återigen inget du säger verkar fel utan jag lagt för mycket tid på det , det motsäger inte heller något av det jag skrivit.
Det finns nog inte heller några enstaka studier du kan presentera här som kommer ändra min ståndpunkt på det.
De 100 plus högskolepoäng jag har i näringslära, sportmedicin, fysiologi, biofysik, biokemi, metastudier jag läst, diskussioner jag har med nära vänner som är dietister och även forskat på ämnet samt den oändliga litteraturen jag läst i övrigt plus de 20 år långa anekdotiska slutsatserna jag drar efter de åren med träning, kost och näringslära som största intresse över tid kommer väga tyngre.