Jag tänker att hela denna skattefråga beror helt på vilka förmögenhetsbelopp vi pratar. Det är stor skillnad om det handlar om en förmögenhet på 1 Mkr, 10 Mkr eller 100 Mkr. Med tanke på att vårt pensionssystem uppmuntrar till privat sparande för att finansiera livet som pensionär känns det direkt kontraproduktivt att straffbeskatta småsparare. Däremot är jag inte främmande för en förmögenhetsskatt som börjar vid säg 100 Mkr, gärna inkluderat fastigheter. Då drabbar skatten ingen fattig.
Medhåll på det och att rubriksättaren (eller spindoktorn hos S) är fel ute som kallar det “miljonärsskatt”. Det är en förlegad beskrivning när de menar multimiljonärer eller ibland t o m miljardärer. Idag är massor av svenkar miljonärer, speciellt om man räknar in tillgångar som fastigheter.
För att dom ska få igenom detta måste dom få med sig centerpartiet vilket inte är särskilt troligt. Det var längesedan dom rödgröna hade majoritet i riksdagen. Så jag är inte orolig.
Är kryphålet kvar och gränsen går vid fem mille då dumpar man allt över 5 miljoner i radhuset. Nä. Symbolpolitik är värdelöst. De rika passar ju på att renovera och plötsligt är
Skatte borttrollad. Eller så flyttar man.
Om detta blir av och fastigheter inte räknas in, tror jag priserna på skogsmark kommer skena ännu mer här i södra änden av landet, när alla miljoner ska pumpas in i andra tillgångar…
Förslaget innebär att den del av förmögenheten som ligger i intervallet 6 till 10 miljoner kronor beskattas med en procent. Den del som ligger i intervallet 10 till 15 miljoner kronor beskattas med två procent och en förmögenhet som överstiger 15 miljoner kronor per person beskattas med tre procent på den del som överstiger 15 miljoner kronor.
Hur avgör man vad som är ett skitföretag?
Finns ju flera bolag som medvetet går med förlust för att stjäla marknadsandelar och slå ut konkurrenter så att man senare kan höja priset obehindrat.
Ett sånt bolag som lyckas få monopolställning lär bli fruktansvärt lönsamt men kanske ser ut som ett “skitföretag” under flera år.
Så jag misstänker att det skulle kunna se ut ungefär så.
Under hur lång tid är oklart iofs.
Pengar som har betalts ut under corona måste in igen.
En fastighetsskatt förstår jag mig inte alls på. En fastighet genererar ingen inkomst så länge man inte hyr ut lokalen.
Hur ska människor få fram pengar om man inte kan sälja 1% av sin bostad varje år tex?
Det gäller väl de flesta tillgångar å andra sidan. En guldtacka genererar ingen inkomst. Man kan inte sälja 1 % av en tavla osv. Först när man realiserar vinsten vid en försäljning får man ut dess värde precis som med en bostad.
Men snacket om fastighetsskatt handlar väl om att betala en procentsats av taxeringsvärdet varje år, som en avgift?
Och frågan är då var man ska få de pengarna ifrån?
Man kommer vara tvungen att ha en inkomst vid sidan av sin fastighet för att kunna betala in den skatten.
För vissa småhus och villor i sthlm tex så kan det handla om 50 000kr/år, var ska man få dem pengarna ifrån?
Kanske man blir tvungen att belåna upp de pengarna om man inte har tillräckliga marginaler i sin ekonomi
Ganska rimligt förslag, dock lite väl snabbt man kommer upp i 3%.
Med sex miljoner i tillgångar börjar man kunna försörja sig på dessa, men har fortfarande tillgång till all samhällsservice som finansieras av de som lönearbetar. Klart rimligt att man får bidra med någon procent då.
Men om du tänker efter är det ganska logiskt, du väljer att använda en potentiellt produktiv tillgång som use-asset. I ex. Schweiz får du skatta på den fiktiva hyresinkomst du hade kunnat få från din vanliga villa du bor i.
Sedan finns det massvis med andra fördelar med fastighetsskatt.
Även gamla fastighetsskatten hade ett tak på x antal % av årsinkomsten i skatt.
Men en ren vinst skatt kallas ju ”flyttskatt” som man vill ta bort…
Antingen bör vi ha en rejäl flyttskatt utan möjlighet till uppskov alternativ en fastighetsskatt. Att det fungerar som idagsläget när man blir skattemässigt gynnad både vid ägande och försäljning är direkt fel.
Men Centerpartiet vill ju införa marknadshyror ala Finland. Som medför ca 1 miljon bostadsbidragtagar samt ca 30 miljarder från statskassan till fastighetsägarna, på något sätt måste de få in pengarna.
Vet inte riktigt hur förslaget ser ut men hur blir det med oss som inte har tjänstepension och sparar privat? Säg att de exkluderar tjänstepension men vi som driver företag och sparar på vanligt ISK ska skatta?
Så länge det inte finns gåvoskatt så kommer det nog trixas för att hålla sig under gränserna. Jag skulle tex. tillfälligt ge bort lite till mina föräldrar….
Det verkar vara personer som äger 10 Mkr eller mer enligt Cornucopia? Dock oklart om reala tillgångar är med i den uträkningen eller om det bara handlar om finansiella tillgångar.