Min bästa kollega slutar, hur ska jag hantera detta?

Återkoppling

Förtydligande så jobbar jag som ämneslärare på en 7-9 skola, det blir omständigt att byta jobb, nya relationer med kollegor, nya relationer med elever och nya arbetsrutiner, som ska implementeras samt att jag lärare med lite erfarenhet, skulle vara helt annan sak ifall jag hade 3 årserfarenhet eller mer.

Idag kändes det tungt att komma till arbetsplatsen, kunde inte sova ordentligt och mådde sämre.
Pratade med en annan kollega som gav en tydlig förklaring om varför hen valt att avsluta sin anställning. Under detta momentet förstod jag verkligen varför kollegan, det berodde främst av personliga skäl. På något sätt insåg detta under detta pep-samtalet, att som lärare finns det moment som måste säga farväl, att sluta grubbla över det förgångna och acceptera situationen.

Jag sökte upp kollegan, jag förklarad hur jag kände över situationen och hen gav mig två tips

Tips 1

Att skilja på yrkeslivet och privatlivet, annars finns risken att man inte klarar läraruppdraget och att till slut går man in i väggen. När man åker hem så ska man inte tänka på jobbet som lärare, utan istället fokusera på något annat på sin fritid.

Tips 2

Hantering av lärarrollen, bland annat vikten av tålamod. för att skapa goda relationer med eleverna samt att ha en positiv inställning är ett viktig redskap för att något i arbetet ska fungera bra.

Jag personligen har en tendens att grubbla, över analysera saker, har en typ av högkänslighet och är något som jag har gått till psykolog, för att kunna hantera detta och har jag fått rådet av psykologen om att tänka på värsta tanke, för att kunna mota bort tröstetankar.

Tack @JennyL för rådet om vikten, om att förklara sin situation till min bäste kollega som slutar.

9 gillningar