Min ekonomiska journal

2026-02-25

Jag startar den här journalen för att skapa struktur och kontinuitet i min privatekonomi. Syftet är att dokumentera utvecklingen över tid, fatta mer genomtänkta beslut och hålla mig själv ärlig och ansvarig.

Jag är 40 år och bor i villa med sambo och ett barn. Huset köptes för snart elva år sedan och med två tilläggslån för renoveringar ligger belåningsgraden idag på 53 %, vilket ger en stabil grund.

De senaste åren har min ekonomi förbättrats tydligt, både genom högre inkomst och bättre disciplin. Under 2025 hade jag en genomsnittlig bruttolön på 62 000 kronor per månad från två inkomstkällor: en fast heltidsanställning och en intermittent tjänst med varierande ersättning.

Jag har nyligen påbörjat löneväxling om 4 000 kronor per månad för att stärka pensionskapitalet. Mitt mål är att spara minst 15 % av nettoinkomsten varje månad men gärna mer när det är möjligt.

Övergripande mål

Att bygga en trygg ekonomisk framtid.

Delmål

• Bli skuldfri (exklusive bolån).

• Bygga upp en större likvid buffert.

• Nå 1 000 000 kronor på ISK

• Öka nettoställningen varje månad.

Jag uppdaterar med fullständig nulägesrapport efter nästa löning, när månadens investeringar är gjorda och alla utgifter är bokförda. Då redovisar jag aktuella siffror för tillgångar, skulder, pension och nettoställning.

Tanken är därefter att uppdatera löpande, ungefär var annan eller var tredje månad.

Diskussionspunkter

För att få igång en konstruktiv dialog är jag särskilt intresserad av era tankar kring:

1. Amortering kontra investering

2. Buffertnivå

3. Löneväxling

4. Portföljstruktur

Alla inspel uppskattas och är det någon information jag har missat att delge som ni tycker är viktig för att få en helhetsbild kan ni även nämna det.

Allt gott!

6 gillningar

Här har du ett inspel du kan läsa:

2 gillningar

Intressant! I nuläget är tanken att vi vill komma under 50% i belåningsgrad. Därefter har vi faktiskt tänkt strypa amorteringen, antingen helt och hållet, eller ned till 1%. Detta skulle främst gynna min sambo som då kommer att kunna investera en betydligt större del av sin lön, procentuellt skulle det göra mindre skillnad för min del. För tillfället amorterar vi mer än vad vi behöver, och detta är väl framför allt för att skynda på resan till amorteringsfrihet.

2 gillningar

Själv har jag amorterat så att jag kommit under 50% belåningsgrad (jämfört med inköp), men har även haft en värdeuppgång som gjort att jag numera ligger på 30% belåningsgrad mot dagens värdering.

Jag amorterar inget alls.

2 gillningar

Rolig tråd! ska bli skoj att följa!

Undrar lite hur du tänkt kring löneväxlingen? Min bild av det är att det inte lönar sig (iaf för mig som har ITP1). Hade hellre lagt dom pengarna på något av dom andra målen. Med tanke på att du har 29 år kvar till pension så finns det lång tid kvar att bygga upp det kapitalet. :blush:

Angående amorteringen - har ni värderat om huset nyligen? Jag värdera om huset förra året (när det hade gått 5 år) för att få ner belåningen under 50%.

Ja, det är det som är det jobbiga, man behöver låna upp mer för att ligga kvar på 50% när tiden går.

Jo, men man får kanske se på själva beloppet och ligga på en rimlig nivå där oavsett värdet på bostaden.

Jag anser jag har ett lån som är tillräckligt stort i kronor och ligger bra till mot min totala riskprofil. Jag kör ju ändå en Stay Rich portfölj vilket gör att jag har en del på räntekonton. Om jag skulle öka på mitt lån behöver jag balansera portföljen så att jag har ännu mer pengar på räntekonton. Det känns inte smart att betala ränta för pengar man har på räntekonto som betalar sämre.

Var man ska ligga får man själv besluta i slutändan

2 gillningar

Jag är kommunalt anställd och omfattas av AKAP-KR. Jag ligger tydligt över brytpunkten idag och räknar inte med att göra det hela arbetslivet - så det är lite som att jag passar på medans jag kan.

Jag löneväxlar inte så våldsamt, endast 4000 per månad och ligger fortsatt över brytpunkten med en del av lönen.

Vad gäller huset så värderades det av mäklare för ca 2 år sedan, det dröjer alltså 3 år innan vi kan värdera om det igen. Med lite tur kanske vi egentligen redan ligger under 50%. :slight_smile:

1 gillning

Nulägesrapport #1

Datum: 2026-03-09

Tillgångar

Tillgång Belopp
Fonder 226 046 kr
Aktier 21 819 kr
Likvida medel 16 731 kr
Summa tillgångar 264 596 kr

Förändring sedan föregående rapport:
Ej tillgänglig (första mätningen)

Skulder

Skuld Belopp
CSN 124 097 kr
Privatlån 54 000 kr
Summa skulder 176 097 kr

Nettoställning

Tillgångar – Skulder

88 499 kr

Sparande (denna period)

Typ Belopp
Nysparande 9517
Amortering 4500

Sparkvot: 23,7 %

Pensionskapital

Pension Belopp
Allmän pension 1 809 341 kr
Tjänstepension 609 490 kr
Privat pensionssparande 1 500 kr
Totalt pensionskapital 2 420 331 kr

Själv har jag inte amorterat en krona men ändå gått från 81 procent till 59 procent belåningsgrad :slight_smile:

1 gillning