Min plan för FIRE – inspel välkomnas!

Tack för bra sammanställning! Ja, det där med uttagsplanering har många aspekter när man (som jag) vill optimera. Jag hänger också mycket på Pensionsguiden och tar del av Monicas kloka inspel, bl.a. om detta med den progressiva skatten. Jag kommer att påbörja mitt uttag av pensioner på så sätt att jag aldrig hamnar över gränsen till statlig skatt. I realiteten innebär detta att jag måste börja ta ut viss del innan riktåldern. Detta kommer förmodligen sammanfalla med att sambon slutar jobba och då har vi mer behov av pengar för att kunna resa och eventuellt köpa bostad utomlands.

Håller helt med om att det är viktigt att tänka till på när man villhöver pengarna mest. Vid 55 har jag inte behov av mer än det belopp jag använder idag/månad. För mig är 24 h/dygn att disponera fritt lyxen jag eftersträvar! Jag har ju mitt intresse som pockar på och kräver mycket mer tid än jag kan ägna åt det idag.

Förutom en framtida källa till löpande försörjning är Tjp också mitt säkerhetsnät ifall börsen skulle krascha rejält. Då låter jag hellre ISK stå orört en period tills återhämtning sker.

Roliga funderingar det här! :slight_smile:

Håller helt o fullt med att man ska vara försiktig med AI. Däremot är det en fantastisk hjälp för en sån som jag som har begränsade kunskaper i excel. Jag har skapat ett dokument som innehåller tänkt månadsuttag, inflation, skatter mm (baserat på vad jag vet idag) lätt att ändra om de styrande får för sig något annat. Har även lagt in en Monte Carlo simulering som stresstestar allt. Sen har jag kört filen i olika AI för att kontrollera allt. Min bankman blev imponerad och ville visa för sina kollegor. Allt detta sammantaget tar jag som ett gott betyg och känner mig därmed trygg med att filen kommer att vara ett bra stöd (inte facit) när jag slutar jobba. Så min poäng är att vi inte behöver vara livrädda för att använda AI i sådana här sammanhang, sålänge man är förnuftig och kritiskt tänkande. :blush:

Jag hoppas att du snart kommer fram till en lösning som passar dig bäst!

1 gillning

Jo, AI kan vara en fantastisk hjälp med mycket! Det jag menade är att man behöver ha kompetens nog att avgöra om den har rätt eller om den fabulerar. Det jag mest skulle vilja använda AI till är ju sådant som jag är dålig på, och där har jag inte kompetens nog att avgöra om den har rätt. Men jag tvivlar inte på att du har stenkoll efter att ha vänt och vridit på siffrorna! Och att bankmannen var impad är ju ett gott betyg och en bra kvalitetssäkring.

Tack för pepp! Det är skoj att våga hoppas på en exit om 2 år. Jag känner mig betydligt säkrare i min plan efter så många kloka inspel i denna tråd.

1 gillning

Det beror ju på. Datorn höll kanske med rångivaren? :smiley:

1 gillning

Det är ju skillnad på att bara be blint om ett svar än att få vägledning att bygga något där man själv ifrågasätter och itererar de svar man får av ain. Gör man på första sättet lär man inte få ut något av vidare kvalitet, men att använda det som det är tänkt så kan man skapa ’egna’ modeller som man annars bara kunnat drömma om. AI är otroligt kraftfullt om man vet hur man använder det på rätt sätt.