Min plan för FIRE – inspel välkomnas!

Invändningen man kan ha mot det är möjligen att ISK kapitalet är friare. Om du skulle behöva en större summa pengar oförutsett eller planerat så är det lättare om du har kapital kvar i ISK. TJp är ju mest lämpligt för en regelbunden månadssumma.
Ca 5000 i månaden kan du väl ta utmed ca 20% total skatt pga grundavdaget, det skulle jag nog göra om jag inte har några andra inkomster..sedan ska ju värdet av pengar i resp ålder värderas på något sätt..svårt förstås.

2 gillningar

Jag får helt enkelt plocka fram min erfarenhet från 30 år som hästägare. Då flög pengarna ut från plånkan i rask takt. Flera hästar, hovslagare, dragbil, transporter, träningar, utrustning, tävlingar, veterinärräkningar … Huvaligen, vilket stort svart hål i ekonomin. Det var inte så konstigt att pengarna plötsligt började ackumuleras på kontot när jag inte längre hade häst. Jag uppskattar att folk påpekar denna aspekt i att gå från sparsam till att börja spendera, men personligen är jag inte alls orolig för det, när tiden är rätt.

2 gillningar

Tack för inspel! Jag kommer att ha kapital kvar i ISK även efter den första fasen i frihet (vet inte riktigt hur lång den blir, mellan 5 och 8 år typ), eftersom jag tar ut mindre årligen än avkastningen från kapitalet. Beror ju på marknaden förstås. Om det skulle krascha helt tar jag nog hellre från tp under en period. Denna valfrihet (att ha flera källor till försörjning) är helt klart en trygghet!

Medhåll, men återigen är det ju en separat variabel. Man kan ju tycka att Tanta borde ta ut mer per månad, oavsett om det kommer från TP eller portfölj.

Sedan finns det som sagt andra aspekter. Jag skulle själv vara lite frestad att ta ut TP tidigare för att spara på min portfölj så mycket och länge som möjligt. Pengarna på min ISK känns mer ”riktiga” och mer ”mina”, rent emotionellt.

Men om man antar oförändrade regler så är väl sent uttag alltid det ekonomiskt mest fördelaktiga, oavsett hur mycket man vill ta ut. Om man inte har så liten portfölj att den inte räcker fram till riktåldern, såklart.

2 gillningar

Det håller jag inte helt med om. Jag kommer t ex ta ut det jag har löneväxlat när jag är mellan 55-65 år. Väntar jag med att ta ut det till efter riktåldern så kommer jag att betala statlig skatt så skatten kommer totalt sätt bli större.

2 gillningar

Just det; det är ju en faktor, det har du rätt i. Men man ska nog ha en ruskigt hög lön för att lyckas få betala statlig inkomstskatt på pensionen även om man slutar jobba vid 55. Det verkar TS iofs ha, men för de allra flesta är det nog inte så relevant.

Testa din plan här: https://pensionskalkylatorn.vercel.app/

Du får svar på vilken månad du kan lämna arbetslivet.

Kalkylatorn utgår från vilken nettoinkomst du vill ha. Efter 55 tar den i första hand ut tjänstepension upp till tröskeln för statlig skatt. Det går även att stoppa in extra inkomster efter pension.

1 gillning

Den där är riktigt bra! Har faktiskt testat den för en tid sedan, när någon postade om den här. Den säger att jag kan gå nu :-). Men jag vill ju ha lite mer ekonomiskt spelrum, så jag kör mina planerade two more years. Med lättare hjärta, eftersom nedräkningen har börjat! Sista året ska jag köpa en stor fet väggkalender och kryssa över efter varje arbetsdag. För många år sedan hade jag en chef som gjorde så inför sin (tidiga) pension. Jag satt mitt emot honom i kontorslandsskapet och han hade väggkalendern bakom sig. Han flinade alltid åt mig när kryssade, för jag var väl bara typ 30 då. En vecka in i hans lilla teater började jag ge honom fingret, haha. Han hade humor och tyckte det var jättekul att reta mig. Ett fint minne från min förra arbetsplats!

2 gillningar

Hmm… Du har rejäla marginaler om du gör som du tänkt…
Funkar även om du går på hel ledighet från och med nu!
Om du ämnar börja tulla kraftigt på ditt sparkapital typ vid 55 och fram till ungefär rikåldern skulle jag köra hyfsat safe vilket du har råd med. Antag att du siktar på att enbart säkra ditt ISK innehav mot inflationen
dina 4,5MSek räcker då i 25 år om du tar ut 15000 i månaden i dagen pengar. Dvs fram till du fyllt 68 har du ca hälften kvar.
Dina pensionspengar kommer rimligen med inflation och skatt avdragen att avkasta 1% på den statliga delen och kanske 3% på dina ppm pengar. Jag gissar på 2% i snitt realt.
Det blir på ett kapital vi 68 i dagens pengar på ca 12 Msek. Det räcker till en riktigt bra pension på häraden 50 Ksek upp i hög ålder.
Sammantaget har du mycket hängslen och livrem, Du har en god marginal och kan därför välja att ta mer risk för bättre avkastning än jag skissat på ovan med dina ISK pengar och gå på helledigt bums om du vill.

Har du inga andra inkomster är det skattemässigt ok att ta ut en mindre summa från TJp pga av grundavdraget.

1 gillning

Grattis till att ha uppnått FI! Har du fått studievägledning ang omställningsstödet? Kravet är att utbildningen ska stärka din ställning på arbetsmarknaden, i och med att du har en hög lön idag och ska plugga något kreativt antar jag att kravet inte är uppnått? Du har dock råd att omskola dig utan ersättning :slightly_smiling_face:

Menar du inte förhöjt grundavdrag? För det vanliga grundavdraget på 25000 räknar jag med i alla fall.

Ja, jag har haft ett rådgivande samtal med omställningsorganisationen. Rådgivaren kan ju inte lova hur nämnden beslutar när ansökningen kommer in, men iom att jag redan är verksam inom området så handlar det inte om ett karriärbyte per se, utan om att stärka min ställning på DEN marknaden (dvs det som idag är min sidoverksamhet). Jag har också varit i kontakt med andra personer som läst den utbildningen i samma syfte som jag vill göra det, och där beviljades OSS. Så det verkar görligt. Återstår att se hur det blir i mitt fall. Min plan om FIRE står inte och faller med det.

1 gillning

Jo det gör jag säkert :blush:

Det låter lovande!

Från min synvinkel: KÖR! NU!

Jag har inte alls lika mycket som du men planerar att gå när jag fyller 53 om typ ett halvår. Med hjälp av ChatGtp har jag byggt ett excelark för att se hur länge jag klarar mig på kapitalet (siktar på DWZ). Planerar att plocka ut tjänstepension från 55år till 68 år, vilket gör att kapitalet inte belastas lika hårt. Från 68 år kickar den allmäna pensionen in. Har gjort riktigt konservativa antaganden i mina beräkningar och som det ser ut nu kommer kapitalet vara slut när jag är typ 86år.

Mitt resonemang är att jag vill ha pengar nu medans jag orkar göra saker (resa bla). Faktum är att ju äldre vi blir desto mindre pengar tenderar vi att behöva. Jag ser det som liksom 3 delar. Mellan 53-68 år är det go-go, mellan 68-78 är det slow-go, och efter 78 är det no-go.

Jag har ca 4300000kr fördelat i olika hinkar o konton. Ca 1000000kr kommer att trilla in om några år då jag får ett lån återbetalt. Har räknat med att sätta sprätt på 30000kr i månaden åren mellan 53-68, därefter 25000kr och ännu lägre när jag passerat 80 år.

30000kr i månaden är högt räknat, gör inte av med så mycket idag, så sannolikt kommer det nog finnas pengar över den dagen jag drar upp årorna för gott.

Så tips är att ta hjälp av t ex ChatGPT och gör en riktigt kalkyl för just dig. Jag lade ner en del tid och det blev riktigt bra, till och med min bankman blev imponerad :blush:.

Välkommen till forumet! :smiley:

Eller gör det inte, eftersom den inte alls är så vass på matematik och värderingar kring risk och utveckling som alla tycks tro.

I övrigt låter din plan vettig. :smiley: :+1:

Tack! :star_struck:

Du har rätt! Var försiktig med att använda AI. För egen del ville jag ha en översikt (i excel) och eftersom jag fullkomligt suger på excel så tog jag hjälp av ChatGPT. Personligen är jag väldigt nöjd med det jag skapat. :blush:

Några inspel

Skattesatsen ÄR högre vid förtida uttag MEN eftersom skattesystemet är progressivt blir ändå skillnaden i sammanlagda nettopengar i handen ändå mindre än man tror när man räknar på helhrten. Monica på Pensionsguiden brukar ofta nämna det.

Lite påhittade siffror för att exemplifiera:

Tänk enda inkomst= uttag TJP 55-68år t ex 8000kr/mån (+ använd besparingar/ISK) sen 68-82år 39000kr/mån sammanlagd pension med allmän pension och till sist 82år livsvarigt uttag enbart allmän pension 19000kr/mån.

Då kan det i praktiken vara liten skillnad i inbetald sammanlag skatt över åren att istället 55-82år ”pussla ihop TJP & allmän” så det sammanlagt är 29000kr/mån och sen ta allmän efter 82år.

Dvs den högre skatten vid förtida TJP-uttag motverkas till stor del av sänkt skattesats pga progressionen i skattesystemet. (Dvs progressionen ger högre skatt vid 42000kr/mån än 29000kr/mån)

Så när man räknar på det i detalj missar man mindre än man tror på att ta förtida JÄMT och LÄGRE uttag än lågt uttag först och sen högt efter riktåldern.

Observera att i ovanstående räknar vi att man fortfarande alltid ligger under statlig skatt så effekten/nyttan av att undvika statlig skatt inte är medräknad.

Det andra är NÄR villhöver du pengarna OCH kan du använda de då? Av alla de äldre 80+ jag känner till har många inte kropp&knopp som är som när de var yngre. Dvs de, eller deras partner, orkar/kan inte göra det de gjorde 55-75år. Sen VILLHÖVER de 80+ jag känner som fortfarande kan inte heller så mycket pengar.

Så mitt tips kolla på att delta i pensionsguidens kurser/Webinarium och RÄKNA på skillnaden för DIG. Då kanske du kommer fram till att det inte blir så dumt att börja ta ut TJP tidigt trots högre skattesats på papperet.

Så då kanske ditt peace of mind kommer till ro att du redan nu är i sitsen att du kan välja när du vill börja fokusera på vad du vill göra resten av ditt liv.

Tack för att du delar med dig av dina siffror och kul att du är på gång ut i friheten så pass snart! Det är verkligen viktigt att tänka till på hur mycket man behöver i respektive fas. Många vill ju sluta för att ha tid att tex resa eller göra andra saker som kostar pengar. Det vill jag också göra så småningom, men inte den första perioden. Då hägrar “bara” att få använda min tid som jag vill, och jag vill ägna den åt mitt kreativa intresse. Det blir lyx för mig!

Jag har labbat en hel del med AI men jag har i andra sammanhang (än beräkningar) fått så många felsvar av den att jag inte skulle våga basera mina beslut på AI:s svar. Istället har jag ett egenskapat Excel-ark där jag räknat på olika faser fr.o.m. nu. Först de två åren som kvarstår fram till 55, där jag fortsätter att spara hårt. Sedan en period där jag låter kapitalet stå orört, sedan med uttag osv. Allt detta har jag laborerat med i Rikatillsammans ränta-på-ränta-kalkylator. Jag kör också med konservativa antaganden om avkastning. Sedan kan man ju höja avkastningsestimaten och drömma lite :slight_smile: men i grunden söker jag svar på om jag kan klara att kliva av även om det inte blir solsken och medvind på börsen hela tiden.

Tack för dina inspel och stort lycka till när du kastar dig ut i friheten!