Minpension.se 4,5 miljoner ålder 40 år

Hej forumet!
Jag är 40 år och har totalt ca 4,5 miljoner enligt minpension.se.
Om man bortser från framtida insättningar och antar att jag börjar ta ut pension vid 65 års ålder – vad kan man tro att den summan är värd om 25 år?
Jag har hela tiden legat kvar i AP7 Såfa.

Använd simulatorn på minpension.se så får du en hum

AP7 Såfa är bara premiepension och det borde vara en rätt liten del av den summan.

Gissar att fördelningen är något i stil med 2 miljoner inkomstpension, under en miljon premie och resten tjänstepension.

Vad själva pensionskapitalet kommer vara värt i absoluta tal får du inte fram, och det är kanske heller inte så relevant eftersom du får ut pensionen som ett kassaflöde och inte en klumpsumma, samt har inflation under de 25 åren.

Simulatorn räknar med en viss tillväxt men visar prognostiserat uttag i dagens penningvärde. Så om du vill förstå hur mycket pengar du kommer få ut då är det ändå den bästa indikationen.

De faktiska beloppen kommer vara högre men det kommer också prisnivån i samhället vara på grund av inflationen.

Edit: Och att räkna bort framtida insättningar är väl bara relevant om du tänker sluta jobba nu eller långt före 65? Men viktigt att veta att prognosen antar att du fortsätter tjäna in pension som idag om du inte manuellt gör ändringar.

1 gillning