Missade du tech / ny teknik / X-tåget för 3 år sedan? Ingen fara din indexfond har nu gått bättre

Några bilder från veckans avsnitt 2023-01-15:

8 gillningar

Det är sannerligen inte lätt att på riktigt lång sikt slå en global indexfond! :slight_smile:

Kortsiktigt och med tur/skicklighet att välja rätt fond så kan det gå, men i långa loppet så vinner oftast indexfonden. Ska man slå den långsiktigt så krävs det ju även att man säljer av vinnarna i rätt tid och köper framtidens vinnare i rätt tid. Dessutom repetera detta under väldigt många år. Några misslyckande kan dessutom göra att man halkar långt efter och får ännu svårare att komma ikapp.

Det känns fortfarande utifrån bilderna att du jämför lite äpplen och päron.

Swedbank ny teknik mot Storebrand all countries, med startpunkt i toppen av IT-bubblan, och en främst svensk fond mot en främst dollartung, dvs du får en valutaeffekt i den ena som inte har med företagens utveckling.
Jämför då hellre med DJ World index så slipper vi valutaeffekten, sätt en startpunkt som är lite mer neutral.

Samma gäller de andra graferna, men där är även frågan varför du valt just kortare tidsperiod i de fallen.

Med det sagt rekommenterar jag inte sektorspecifikt, mer än till ren spekulation/lekhink.

1 gillning

Yes, jag vet att tidsperioderna är problem och att man kan visa vad man vill med tidsperiod fond. Jag har försökt välja 5 års perioder på de flesta.

Jag tänker att jag valde jämförelsefond mot de som jag brukar rekommendera - att hålla en bred svensk indexfond och då är det ju ofta LF Global eller Storebrand Global som jag brukar rekommendera. Är ju svårt för oss i Sverige att jämföra mot DJ World.

Försökte välja så lik startpunkt som möjligt, så det handlar inte om att träffa toppen utan snarare om fondernas startdatum.

1 gillning

Jag har ingen förkärlek för dessa investeringar, men graferna skulle väl lika väl kunna se ut så här?

3 gillningar

Absolut, som jag skriver ovan så kan man visa lite vad man vill. Jag har gått på fondernas startdatum ELLER den senaste 5-års perioden. Jag har inte försökt hitta ett specifikt random datum som t.ex. 2014.

1 gillning

Tydliga grafer! Det gäller alltså att undvika indexfonder om man vill vara aktiv med sitt kapital. :+1::muscle:

2 gillningar

Yes, finns ju ett mått på det som heter Active share…

1 gillning

Oavsett hur man placerar så betyder tajmingen väldigt mycket. Om du går in på en topp eller en botten bestämmer till stor del utfallet, även på lång sikt. I den bemärkelsen är tajmingen viktig för alla.

Om man månadssparar och hela tiden tillför nya friska pengar minskar betydelsen förstås. Men man kan inte utgå ifrån att alla månadssparar, för så är det ju inte.

I de där graferna ser jag bara en enorm potential, en oslipad diamant.

Så klart. Men återigen då ska man ju komma ihåg att det är ju inget som kommer de flesta till gagn…

En av många point in case:

Sedan finns det ju alltid undantag och ni som kommenterar är ju säkert dessa, som köper på botten, säljer på toppen och genererar alpha. :+1::muscle:

1 gillning

Det intressanta med graferna du visar tycker jag är att det visar resultatet under den senaste tjurmarknaden. När det var mycket prat om Ny Teknik och många som flockade dit. Det är därför jag tror du kollar på fem år på de flesta graferna? (En kommentar till de andra).

Att Ny Teknik har presterat bättre på 20 år är inte oförväntat. Den förlorade -87,92% under IT-kraschen. Den tog mer risk helt enkelt.

2 gillningar

Det kan också se ut såhär. :nerd_face:

1 gillning

Ett kardinalfel som många gör är att utgå ifrån att alla innehav är långsiktiga. Aktiva fonder och faktorfonder har alltid en begränsad livslängd inom en cykel. Det måste man tänka på och ta hänsyn till om man köper den typen av fonder.

4 gillningar

Det är länge sedan jag var inne i Swedbank Robur Ny Teknik nu men det skulle inte förvåna mig alls om det blir läge igen under 2023, att momentum byggs upp igen. Men det kommer när det kommer.

1 gillning

Ja, den fonden har tjänat mig väl också. Men det var ett tag sedan.
Hela teknik- och fastighetssektorn är väldigt nertryckt så det skulle inte förvåna om årets vinnare blir där någonstans. Fastighetsfonder har ju gått fantastiskt bra på senare tid.

Men det är hopplöst att gissa. Bättre att bara försöka följa med.

1 gillning

Ett annat kardinalfel som många gör är att tro att man kan förutsäga framtiden, och hitta de rätta tillfällen att köpa och sälja.

7 gillningar

Momentum är iofs en välkänd faktor.

momentum
momentum1

1 gillning

Riskfaktor*, som ökar både risk och avkastning.

5 gillningar

Nope. Momentum har haft högre absolutavkastning OCH högre riskjusterad avkastning.

Se osam-diagrammet ovan. De aktier med topp 10% momentum har sedan 1964 haft en sharpe på 0.58 och de med lägst 10% momentum har haft en sharpe på -0.05.

Se också msci world momentum vs msci world där momentum har haft högre absolutavkastning OCH högre riskjusterad avkastning.

Marknaden är ineffektiv :slight_smile:

1 gillning

Beror på. Att fastigheter får tufft när räntor höjs eller att bank går bra med höga räntor är ju ingen raketforskning.
Rida på trender samt momentum är ju en investeringsstrategi.