Misslyckat projekt med Tessin - Incitament för låntagaren att betala tillbaka?

Banken lånar ut pengar mot säkerhet av pantbrev på kanske 75 procent av ett uppskattat framtida värde. För resterande del behövs en egen insats på 25 procent. Finns inte de pengarna får man ragga pengar på annat sätt, typ via Tessin.

Går projektet åt pipan och fastigheten säljs, så tar konkursförvaltaren först sitt arvode, sedan får banken pengar och sist får de som satsat riskpengarna betalt.

Går projektet snett tar Tessinspekulanterna alltså en mycket stor risk, banken en begränsad risk, medan konkursförvaltaren alltid får betalt.

3 gillningar

Tack för ditt tålamod! Det fungerar i stora drag som ett bolån då, fast andra procentsatser.

Jag får får dock inte ihop matten. Firman har haft helt slut på medel sedan ett år, varför bygget upphörde. Nu skulle de enligt avtalet sälja deras enda tillgång, marken, och hela beloppet skulle gå till Tessins långivare.

Efter det finns enligt firman inget kvar, men i avtalet avsatte låneagenten likväl en peng för att driva en process mot låntagaren för att i domstol försöka få ut mer.

Var kommer banken in i detta? Enligt avtalet skulle de gå lottlösa?

Tro mig, banken går aldrig lottlös mot andra långivare med sämre rätt i fastigheten. Ackordsavtalet kan inte ha gällt banken.

Rent allmänt är en fastighetsprojekt där byggnationen stoppas innan den är klar en mardröm. En ny entreprenör vill inte ta en risk för dolda fel, förseningar, etc varför de anbud som kommer in blir låga. Att toppfinansiärer förlorar alla sina pengar är mer regel än undantag. Även banken ligger illa till för att förlora pengar, givetvis dock inte hela summan.

Är exempelvis ett bostadsrättsprojekt klart, men inte allt blir sålt är läget bättre. Prutar man 10-20 procent brukar det lösa sig. Men även här, risken tas av toppfinansiärerna som kan tappa en del av satsat belopp.

1 gillning

Jag tror dig!

Det är bara jag som inte får ihop matematiken i avtalet, då det framgick vad låntagaren skulle få för marken, samt vad som skulle gå tillbaka till låntagarna: allt. Hur banken kommer in där förstår jag inte, samtidigt kan jag inte tro att låneagenten/Tessin och låntagaren tagit fram ett avtal och glömt eller bortsett från banken som intressent.

Vi får se hur detta slutar. Hoppas att personer i framtiden som är intresserade av Tessin eller dylikt finner denna tråd för att se ditt resonemang, det hade jag behövt för snart 3 år sen :slight_smile:

1 gillning

Eftersom jag inte sett avtalet kan jag inte svara dig exakt. Jag vet bara att 7,7 miljoner inte räcker långt för att finansiera 11 parhus. Rimligt sett borde det finnas en bank som lånat ut pengar och som ligger på de bästa säkerheterna.

Du måste väl sett någon form av finansieringsplan och budget för projektet innan du satsade pengar?

1 gillning

La ett PM till dig! Det finns ett gäng dokument men min kunskap i ämnet och mitt intresse för att sätta mig in i detta är uppenbarligen alldeles för låg för att jag skulle ha hoppat på detta…

Hej igen.
Här är ett snippet från “förslaget” från låntagaren, som fick mig att fundera på vad som kan hända om förslaget skulle gå igenom (vilket det gjorde).

Låntagaren önskar att Långivarna biträder följande förslag:
(i) att Långivarna, mot Låntagarens erläggande av ett belopp om x miljoner kr
(”Amorteringen”) senast den 31 augusti 2021, frisläpper samtliga
pantbrev i Fastigheterna som Långivarna innehar som säkerhet för Lånet;

(Av någon anledning maskade jag den exakta summan, kanske onödigt egentligen) Men om jag fattat detta rätt innebar detta att då förslaget klubbades igenom skulle låntagaren få tillgång till pantbreven för att kunna genomföra en försäljning OM han betalade de x antal miljonerna innan den 31 augusti. Men som sagt, dagen efter det klubbades igenom försattes bolaget i konkurs.

Den 31 augusti är ju snart, då borde ju låneagenten meddela om det kom in någon amortering eller inte. Men det är ju konstigt att man valde konkurs precis efter att de fått sin vilja igenom. Kan ju vara så att de inte fick fram miljonerna för att få tillgång till pantbreven kanske? Och utan pantbreven är de väl i princip rökta att kunna åtgärda problemet någorlunda. Då kanske låntagaren ansåg att omedelbar konkurs är det bästa alternativet. (Dessvärre är väl vi investere också rökta oxå).

Jag ska maila låneagenten och fråga Om de fortfarande har pantbreven, eller om de är “frisläppta”.
Mvh
Fredrik

Hej igen,
Vi investerare fick nyss lite info via Tessin. I korthet:
Konkursförvaltarens målsättning är att sälja fastigheterna till den tilltänkta köparen enligt det skriftliga förfarandet. Innan försäljningen kan genomföras kvarstår dock en del arbete med konkursformalia vilket kan innebära bl.a. ändrade villkor för försäljningen.

Så då låter det ju som om det resten av affären åtminstone sköts under kontrollerade former. Konkursförvaltaren lär ju ha koll på pantbreven kan man tycka.

Mvh
Fredrik

När jag läser prospektet för lånet ser jag att bottenlånet är på 8,1 miljoner. I tidigare inlägg har jag trott att det är ett banklån. Nu är jag inte lika säker. Egentligen spelar detta ingen roll. Långivaren med säkerhet av pantbrev med bästa rätt har inget intresse av att ge ett ackord om marken beräknas vara värd 10 miljoner.

Jag har några synpunkter som de som lånat ut 50 000 kr via Tessin kanske skulle ha tänkt på.

Tanken var att bilda en bostadsrättsförening, sälja 22 bostadsrätter och att göra en vinst. För att göra detta behövdes i första läget Tessinlånet. Detta skulle lösas då köparna av bostadsrätterna flyttade in, och samtidigt betalade sina insatser.

Var parhusen lika stora skulle varje enskild köpare då erlägga 3 023 637 kr. Föreningen skulle samtidigt ha bottenlån på 30 800 000 kr, vilket motsvarar 1 400 000 kr per lägenhet. Det finns ingen uppgift om vad den blivande månadsavgiften skulle ligga på.

Jag ser inga uppgifter om hur attraktivt området är, tillgång till barnomsorg, förskola, kollektivtrafik etc.

Saknar man kunskap om bostadsmarknaden på orten, är det, åtminstone för mig helt omöjligt att bedöma projektets möjligheter att lyckas.

Projektet beräknas kosta 93 280 000 kr och vinsten beräknas till 4 040 000 kr. Detta låter mycket, men är i själva verket lite pengar. Skulle lägenheterna inte bli sålda, utan man måste pruta 10 procent på priset går man med förlust.

Som säkerhet för lånet till Belidean Fastigheter AB erbjuds pantbrev om 10 000 000 inom 18 100 000 kr samt borgen av Dreamhouse 4 U AB.

Låt oss titta på säkerheterna vid lånetillfället: Belidean Fastigheter AB hade 20181231 ett Eget Kapital på 133 000 kr. I dessa sammanhang i princip ingenting. Borgensmannen Dreamhouse enda tillgång är i princip aktierna i Belidean, så borgen hade då inget värde. Fastighetens värde beräknades till 10 500 000 kr. Här finns ett övervärde. Kom bara ihåg säljs fastigheten kan det bli stora avbränningar i form av obetalda räntor från långivaren med bästa rätt samt mäklararvode.

Vad som är extremt förvånande är att prospektet är daterat den 28 november 2019. Redan den 19 november hade försäljningen av bostadsrätterna dragits tillbaka från Hemnet!

Tittar vi på beskrivningen av den operativa organisationen finner jag den väldigt tunn. Hade gärna sett några verkliga exempel på genomförda projekt. I stället står det att Conny Håkansson varit styrelseledamot i Guve Bygg AB som tidigare försatts i konkurs. Ingen merit direkt.

Personligen skulle jag aldrig ha satsat 50 000 kr i ett projekt som detta, med enbart de uppgifter som finns i prospektet. Låt det inträffade bli en varningsklocka, och gör en bättre research nästa gång som ni satsar pengar. Låt oss till slut hoppas att allt går väl, och att ni får tillbaka pengar, helt eller delvis.

13 gillningar

Wow, vilket underbyggt och insatt svar! Stort tack för din tid och analys.

Du har helt rätt. Misstaget är helt mitt, likväl kvarstår jag vid min kritik mot Tessin, deras produkt är inte lämplig för småsparare, som de vänder sig mot. Detsamma gäller valutahandel, bitcoin, och andra riskfyllda investeringar. Eller trav som @Runnemo uttryckte det.

4 gillningar

I stort sett omöjligt för en småsparare att bedöma hur bra/dåliga villkoren är - men just det är också en anledning att avstå. Så här skrev jag om Tessin för ett par år sedan Är Tessins Fastighetsprojekt en bra investering? | Småspararguiden

Kanske lite drygt, men jag kan inte låta bli att citera mig själv :). “Hos Tessin behöver du låna ut minst 50 000 kr till ett specifikt bygge och det är en påtaglig risk att du inte får tillbaka ett enda öre av dessa.”

/Andreas

4 gillningar

Dryga på, jag och andra påverkade får ta smällen och hoppas att någon annan inte går på samma mina efter att ha läst denna tråd :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det var några lettiska/estniska p2p plattformar som hade ännu värre beskrivningar om byggprojekten. Skillnaden var att plattformarna var 100% bluff. Men folk stoppade in mycket pengar där. Jag kommer ihåg ett par år sedan att jag var i på deras hemsida och efter 15 sek var det uppenbart att det här inte är hållbart. Kuestal och Envestio hette de.

Swedbank hade tydlig ett finger med i spelet. :flushed:

Har inget med tråden att göra, ditt inlägg är 100% spot on i hur urbota dum (och troligen desperat) folk (och stora “respektabla” banker) kan bli i jakten på snabba pengar.

1 gillning

Du behöver inte vara rädd för att vara dryg. Men låt mig citera en annan del, som fick mig att skratta:

I stort sett alla investeringar som marknadsförs på plattformen är förknippade med risker som inte banker eller kreditinstitut accepterar.

4 gillningar

I mitt fall var ambitionen inte snabba pengar, utan att diversifiera mot fastigheter, typ som en fastighetsfond eller ett hyreshus. Det gick ju sådär :joy:

1 gillning

Det var ändå försiktigt,. “I sort sett” kunde ha strukits. Det finns väl ingen som väljer att betala 10 procents ränta, om man kan få ett billigare banklån.

2 gillningar

Hej @Bowser,
Jag har nu fått insatt 7938 på mitt Tessinkonto efter att konkursförvaltaren förmodligen lyckats sälja projektet.
Gissar att du har samma summa?
Förlusten verkar bli 42 061 som står som aktuell fodran. Men jag gissar att dessa aldrig kommer kunna betalas ut.
Står ju även:

Ränta 5 613 SEK
Dröjsmålsränta 16 771 SEK
Gissar att det inte heller är något att hoppas på, vad är din uppfattning ?
Kan man på något vis utnyttja detta i kommanse deklaration?
Mvh
Fredrik
1 gillning

Ser likadant ut för mig, och jag fick utbetalt samma belopp. Vi lär inte få ut några mer pengar.

Jag har redan deklarerat en förlust på 50k så får jag vid nästa deklaration meddela att förlusten blev lite mindre. Vet inte hur det görs men får kolla upp.

Att få ut mera från konkursförvaltaren kan du tyvärr glömma. Du deklarerar din förlust på blankett K4.

Normalt sett är din skatteeffekt 21 procent.

4 gillningar

Du skall begära rättelse på din deklaration, inte vänta tills nästa år.

5 gillningar