När jag läser prospektet för lånet ser jag att bottenlånet är på 8,1 miljoner. I tidigare inlägg har jag trott att det är ett banklån. Nu är jag inte lika säker. Egentligen spelar detta ingen roll. Långivaren med säkerhet av pantbrev med bästa rätt har inget intresse av att ge ett ackord om marken beräknas vara värd 10 miljoner.
Jag har några synpunkter som de som lånat ut 50 000 kr via Tessin kanske skulle ha tänkt på.
Tanken var att bilda en bostadsrättsförening, sälja 22 bostadsrätter och att göra en vinst. För att göra detta behövdes i första läget Tessinlånet. Detta skulle lösas då köparna av bostadsrätterna flyttade in, och samtidigt betalade sina insatser.
Var parhusen lika stora skulle varje enskild köpare då erlägga 3 023 637 kr. Föreningen skulle samtidigt ha bottenlån på 30 800 000 kr, vilket motsvarar 1 400 000 kr per lägenhet. Det finns ingen uppgift om vad den blivande månadsavgiften skulle ligga på.
Jag ser inga uppgifter om hur attraktivt området är, tillgång till barnomsorg, förskola, kollektivtrafik etc.
Saknar man kunskap om bostadsmarknaden på orten, är det, åtminstone för mig helt omöjligt att bedöma projektets möjligheter att lyckas.
Projektet beräknas kosta 93 280 000 kr och vinsten beräknas till 4 040 000 kr. Detta låter mycket, men är i själva verket lite pengar. Skulle lägenheterna inte bli sålda, utan man måste pruta 10 procent på priset går man med förlust.
Som säkerhet för lånet till Belidean Fastigheter AB erbjuds pantbrev om 10 000 000 inom 18 100 000 kr samt borgen av Dreamhouse 4 U AB.
Låt oss titta på säkerheterna vid lånetillfället: Belidean Fastigheter AB hade 20181231 ett Eget Kapital på 133 000 kr. I dessa sammanhang i princip ingenting. Borgensmannen Dreamhouse enda tillgång är i princip aktierna i Belidean, så borgen hade då inget värde. Fastighetens värde beräknades till 10 500 000 kr. Här finns ett övervärde. Kom bara ihåg säljs fastigheten kan det bli stora avbränningar i form av obetalda räntor från långivaren med bästa rätt samt mäklararvode.
Vad som är extremt förvånande är att prospektet är daterat den 28 november 2019. Redan den 19 november hade försäljningen av bostadsrätterna dragits tillbaka från Hemnet!
Tittar vi på beskrivningen av den operativa organisationen finner jag den väldigt tunn. Hade gärna sett några verkliga exempel på genomförda projekt. I stället står det att Conny Håkansson varit styrelseledamot i Guve Bygg AB som tidigare försatts i konkurs. Ingen merit direkt.
Personligen skulle jag aldrig ha satsat 50 000 kr i ett projekt som detta, med enbart de uppgifter som finns i prospektet. Låt det inträffade bli en varningsklocka, och gör en bättre research nästa gång som ni satsar pengar. Låt oss till slut hoppas att allt går väl, och att ni får tillbaka pengar, helt eller delvis.