Misslyckat projekt med Tessin - Incitament för låntagaren att betala tillbaka?

Ok, tack för info, ringer Skatteverket på måndag!

1 gillning

Hojta gärna till hur det gått så andra kan få lite hjälp också. :slight_smile:

Sure, i slutändan blev det så här, om jag inte missförstått något.

Tessin förmedlade 2 lån vid 2 olika tidpunkter. Utdelningen från konkursboet blev att långivarna för lån 1 fick återbetalt hela sin investering plus ränta och dröjsmålsränta. De har gjort en bra affär med stor vinst tack vare dröjsmålsräntan. Vi i lån 2 fick tillbaka 7938 kr av 50000 kr investerade.

Jag la in hela förlusten på 50000 kr i deklarationen för inkomstår 2021. Nu kommer jag skicka in en begäran om omprövning för att jag ska få göra avdrag på den lägre förlusten, och således få betala tillbaka en del. Det gör man på blankett SKV 6891.

I och med detta är jag fattigare på pengar men rikare på kunskap, och ser framåt nya möjligheter. Avråder alla från Tessin i synnerhet, och investeringar i svårgripbara produkter i allmänhet.

Allt gott!

4 gillningar

Hej,

Hur är det möjligt att lån 1 får tillbaka 100% och vi i lån 2 får tillbaka knappt 15% pga en konkursförvaltare tycker så.
Uppdelningen på lån 1 och 2 borde fördelas mer jämnlikt.

Jag antar att ni accepterat detta, men de har fan inte jag.
Tessin är en plattform av många misslyckade projekt men de döljer den informationen väldigt väl.
Tessin borde inte få finnas då de lurar väldigt många småsparare.

1 gillning

@Nestor förklarar det ovan.

Det är så klart irriterande och konstigt avtal att ställa sig bakom från Tessins sida, tycker jag, eftersom vi alla är kunder och har stoppat in lika mycket. Jag tror dock att du slösar tid om du försöker, men kör på! Jag har släppt det.

Finns säkerhet i form av pantbrev gäller pantbreven efter varandra. Den som har det pantbrev som har bästa rätt till likvid från konkursförvaltaren går först. Den som har det näst bästa pantbrevet kommer sedan, osv.

Ett mycket förenklat exempel.
En fastighet säljs för 10 miljoner. Kreditgivare 1 har 8 miljoner i lån och förfallna räntor. Kreditgivare 2 har 3 miljoner och Kreditgivare 3 har 2 miljoner. Kreditgivarna har lika mycket i pantbrev.

Kreditgivare 1 får fullt betalt för sin fordran. Kreditgivare 2 får 2 miljoner och förlorar 1 miljon. Kreditgivare 3 förlorar allt.

Att det fanns kreditgivare med bättre rätt än Tessin fanns klart angivet i prospektet.

Släpp detta och gå vidare. Detta är inte fråga om jämlikhet utan gällande lag. Lagen gäller alla typer av fastigheter som villor, bostadsrättsföreningar, mm.

2 gillningar

Kreditgivarna som fick full tilldelning är också från Tessin, men tecknade sig i en första investeringsrunda.

De som investerade i detta har fått full tilldelning: Nyproducerade parhus i Örebro | Tessin (låntagare Dreamhouse 4 U AB). Här står det i beskrivningen: “Lånet löper upp till 18 mån med 10 % årsränta och säkerställs med fastighetspant med bästa rätt samt moderbolagsborgen.”.

De som investerade i detta har fått tilldelning enligt ovan: Byggstartat parhusprojekt i Örebro | Tessin (Belidean AB). Här står det: “Lånet löper upp till ca 16 månader med en årsränta om 10 % och säkerställs med fastighetspant samt proprieborgen.”.

Må så vara att det är klart för en insatt person, men för Tessins målgrupp (lekmän) skulle jag inte kalla det klart angivet vad som skulle ske vid konkurs i detta fall.

1 gillning

Det är ju så som jag beskriver det hela. I första omgången står det bottenpantbrev. I andra omgången står det fastighetspant. Skillnaden i säkerhet är enorm.

Jag medger att kan vara svårt att förstå för en lekman att först skillnaden. Enligt min mening är merparten av Tessins erbjudanden högriskprojekt. Bankerna har tackat nej, eftersom man anser att risken är för hög. Då är det minst sagt tveksamt om privatpersoner med begränsade kunskaper skall vara med och satsa pengar.

9 gillningar

Ser ut att ni har belånat 16,2 (1st Lien på 8,1mm i första projektet och 2 Liean 8,1mm i detta ) mot 10mm i värde (kostnaden för att köpa projektet)… 160% LTV.

Brf sälvens balansräkning var =0 inga insatser inlagda så 57mm siffran är absolut inte något man kan låna mot.

Och to top it off - 10% Ränta … jag som finansär belånar för denna typ av risk - på minst 90% ränta om ens det. 10-15% ränta på de lån som ges ut på tessin är ett skämt.

Nu är Tessin igång igen med dåliga lån lös låntagare. Lån för ett BRF projekt i Visby där det inte ens fanns ett giltigt bygglov men dom byggde ändå och Tessin förmedlade gladeligen lån. Allt för att dra in provisioner. Men nu sitter långivarna med svarte petter. Ett lån på Öland, också ett BRF som figuerart i tidningarna i flera år förmedlas av Tessin. Svarte Petter igen.
Ett fullt uthyrt (på 30 år !) projekt i Stockholm visade sig att 90% var uthyrt till låntagarens dotterbolag. Kollade Tessin detta? Nej, dom förmedlade gladeligen lånet med en hyresgäst (dotterbolaget) som var konkursmässigt. Vad spelar det för roll vilken hyra det står på avtalet om hyresgästen inte kan betala.
Ett annat projekt i Uppsala marknadsfödes också som fullt uthyrt men trots detta och en (glädke)kalkyl lyckas projketören ändå inte placera lånet hos sin bank (trots lånelöfte som angavs i Tessins underlag).
Allt handlar om att Tessin (som blöder ordentligt nu) skall få in provisioner sen bryr dom sig inte om resten.
När man försöker få svar från Tessin vad dom gör får man “goddfag Yxskaft” tillbaka eller hänvisning till Tessin Services som är samma bolag.
Av 6 lån är två återbetalda, 4 är i problemstadiet och tvä är inte förfallna än.

I mina ögon (och näsa) luktar Tessin inveseringsbedragare! De klarar sig kanske ett år till sen kommer konkursen. Har köpt en (1) aktie i Tessin för att kunna ställa frågor som aktieägare.

1 gillning

Varning för Tessins hantering av oss långivare.
29 april 2024 skulle 6 olika etapplån återbetalas via Tessin. Beloppet vsr troligen 10 miljoner per etapp för enfastighet i Uppsala som var färdigställd. Och till 95 % uthyrd på upp till 30-åriga kontrakt där Uppsala kommun, apoteksbolag mm var hyresgäster.
Allt hade löpt bra under byggtiden som Tessin rapporterat vid 5 tkllfällen.
Dagen innan återbetalning skulle ske , 29042024 meddelade Tessin att återbetalningen var uppskjuten pga “bankbyte”. Idag 30 juni har ingen information lämnats om hur återbetalningen ska vekställas. Troligen blir vi blåsta pä både lånesumman och räntan.

2 gillningar

Lånen 22188-2 och 3 återbetalades med ränta och dröjsmålsränta 2 aug 2024. Hur det gick med de senare lånen vet jag inte. Summan av mina Tessinlån är att det tidigare i denna tråd omtalade projeketet i Visby (bedräglig information av Tessin) är i DEFAULT och ett annat Ella Park Properties 22163-4 är bygget sedan länge avstannat och i DEFAULT (det finns tre lån före detta) dels marknadsfördes som ett nytt projket fast det var lån 4 av en redan beslutad finansiering. Även här är lånebolaget “tomt” borgensmännen “utfattiga” men trots detta klassificerade Tessin låntagaren som B+.!
Deras s.k. servicebolag som skall ta tillvara våra intressen har SAMMA ledning som Tessin Nordic AB. Tror ni på riktigt att “räven skall vakta hönsen”?
Jag skall lägga upp en hemsida där vi kan agera mot Tessin.
Gör polisanmälan! Om tillräckligt många anmäler Tessin för investeringsbedrägeri kanske åklagarmyndigheten vaknar!
Tessin fortsätter ju med att marknadsföra sina dåliga lån!
INNAN Tessin Nordic AB går i konkurs. MEN styrelse och VD är ansvariga oavsett.

1 gillning

Count me in!

1 gillning

Varning! Varning!
Nu under okt 2024 erbjuder Tessin upplåning nr 3 (osäkert om det även finns fler lån) för brf Botanikern.
Vill varna alla för att hoppa på tåget. Detta lån är till för att betala långivare som skulle fått sina lån återbetalda 31/8. Alltså för snart två månader sedan enligt avtal.
Verkar som låntagarna helt tappat kontrollen över projektet. Och Tessin fortsätter att marknadsföra projektet som Ebberöds bank. Tänk dig gör och kolla projektets problem att gå i mål.

Tyvärr inte första gången Twessin gör så här. Nu marknadsför man även en fastighet där lånet som tas upp skall användas för att betala uppsagda lån. Ni som har lån i Botanikern. Gör en piolisanmälan. Om tillräcklight många anmäler Tessin skall väl även polisen/åklagaren vakna!
Christer Thörn

Det är många som är missnöjda. Använd min skrivelse ovan och bifoga den som din egen till polisanmälan. NU är det dags att sätta stopp för Tessin och dylika gangsters.

1 gillning

Det har visat sig att låntagaren till Visbyprojketet (en BRF Staden Södra 4) redan när lånet togs upp i slutet av 2022 REDAN 2 veckor före hade beslutat och ansökt hos bolagsverket att fusionera (slå ihop) och gå upp i en annan BRF. Låntagaren BRF Staden Södra 4 blev avregistrerad som juridisk persoin i februari 2023. INGEN information från Tessin om detta. Skuldebrevet på 92 miljoner är inte värt pappret det är skrivet på.
Tessin har säkert känt till detta men gör inget. Allt för att få in provisioner!
Bedrägeri? Låt polisen utreda detta. Dom har resurser.

Hej
Börjar med att avråda alla från Tessin
Har också investerat i flera Tessin projekt . Ingen återbetalning. Har investerat i andra plattformar som verkar vara mer aktiva och har dialoger med låntagarna . Tessin svara inte ens på Mail .

Vet du på raka arm om det finns andra tessin lån som tas upp för att täcka uppsagda? Vill nämligen också anmäla men har inte projekten ovan

Lånet 22163 är också försenat. Bygget har övergivits för över ett år sen. Ingen aktivitet från Tessin. Lån 221§63-2 och 22163-3 är uppsagda och Tessin har i ett meddelande den 29 november frågat om 22163-4 också skall sägas upp. Varför dom inte gjort detta vet jag inte. Maila mig på christer@thoern.com med uppgift om vilket (vilka) lån som är försenade så kan jag lägga upp det i vår delningsmapp i gruppen och skicka en inbjudan att ta del av den information som finns.