Mobilt bredband istället för fiber?

Jo återigen, jag förstår de men upp till bevis säger jag.

Har 450 på dagen och 250 på kvällen, mer än tillräckligt. Skulle de visa sig 5G blir helt obrukbart får man gräva in fiber men tills den dagen så funkar 5G perfekt.

1 gillning

Det går ju inte direkt över natten att gräva in fiber, lite otur så kan det ju ta något år innan det är inkopplat.

Finns det ens hus som inte har fiber :joy:. För den summan hade jag installerat utan tvekan. Tror det blir svårare att sälja huset i framtiden och man får tillbaka kostnaden lätt vid försäljning. Den nya generationen är helt beroende av internet och kommer vara det framöver med. Håller på att krångla med mobilt bredband är det ingen som orkar.

Antar att du bor i stadsplanerat område? Om inte så kostar det som i stan att ansluta sig till fiber…plus kostnad för grävning över annans mark, i värsta fall flera kilometer. Kostar närmare 25% av fastighetens pris om det vill sig illa

Lite skit får man ta för att ha +500m till närmsta granne och 10km fri sikt. Brist på fiber är en del av det. Men så småningom kommer kanske 6-/7-/8-/9-/10G skulle jag tro :grin:

Kör ett datakort för 0kr/mån från en gammal Tele2 deal i en 5G router. Får ut ca 800mbit/s. Mycket nöjd. Alternativet vore Telias monopolkoppar för minst 400-500kr/mån, usch och nej tack

4 gillningar

Vi köpte först ZTE MC888 Pro genom Telia. Den byttes ut till en Nokia fastmile antenn. Fördelen med fastmile är extern placering på fönster/fasad samt att du kan köpa deco mesh system som kör husets Wi-Fi.

Latensen är väl sådär med starlink. Även att den tappar kontakten lite när den byter satellit har jag “hört” kan vara ett problem. Tänker att starlink är bra för vad det är, men har du bra mobiltäckning är det nog bättre.

1 gillning

Någon som testat Chili med 5g istället för fiber? Grymt bra pris nu. Privat Mobilabonnemang - Chilimobil

Jag har haft dem. Skulle avråda. De stryper hastigheten om du går över deras kvota. Min tips är istället att kolla på Comviqs kampanj: Bredband: Snabbt och billigt Mobilt bredband 5G med Comviq

Har själv precis lämnat Chili för Comviq då man får krupp på att hastigheten rätt var det var sänktes till 1 Mbit/sekund.

1 gillning

Tack för svar! Låter lurigt. Kan inte läsa något att de har rätt till att sänka hastigheten mer än att det såklart påverkas av täckning, beslatning på nätet etc. Kikade på comviq med men gillar inte långa bindningstider….

Men du är nöjd med hastigheten på Comwiq?

Kolla FUP här:

Sen är 80 GB rätt mycket, vi låg på ett regelrätt abonnemang och hade “bara” 25 GB.

Mätning gjord nu precis via Comvig 5G i en Motorola-telefon som agerar modem och skickar över data via USB-tethering till Asus-router som skickar vidare över 5 GHz WiFi till min Pixel-telefon…:

1 gillning

Snyggt! 80 gb per dag låter sjukt ossaonlikt att vi skulle nå upp till men som du säger vill man inte att hastigheten sänks….

Lär inte vara många dagar på ett år. Men har man tonårsbarn som installerar Diablo, GTA och what not så kan det nog gå rätt många GBs just de dagarna, och sen är linan strypt till nästa dag.

1 gillning