Delvis säkert så, men den månadsutdelande ETFen i Montrose eget namn har 70 % belåningsvärde. Kommer säkert uppdateras många belåningsvärden framöver, så kan vara en god idé att inte köra för hårt med hävstången till en början
Är det värt att flytta över från Avanza/Nordnet till Montrose?
Beror lite på vad du är ute efter. Jag har gjort flytten då plattformen fungerar utmärkt för min del. Lägre courtage, lägre valutaavgift och lägre fondavgifter. Sen är det en ny plattform är tex nu belöningsvärdena mm troligtvis där fel. Avanza gillar jag i grunden plattformen och många funktioner och villkor. Testade Nordnet under en period och där är Montrose och Avanza mycket bättre.
Uppföljning nyckeltal mm kommer bli grymt på Montrose. Saknas vissa fonder men inget som påverkar mig som inte köper de konstigaste nischprodukterna.
Summering, fortfarande ny plattform med arbete kvar att göra, för men mitt behov är den något bättre än Avanza och otroligt mycket bättre än Nordnet.
Var ser man belåningsvärden för olika fonder/värdepapper hos Montrose? Har inte hittat det.
Gå in på fonden. Tryck på ”Mer om fonden”. Se längst ned.
För aktier är det lättare att hitta. Kolla nyckeltalen under grafen och dra till höger.
Om man är ute efter lägre courtage har väl både Nordea och Handelsbanken kommit ikapp? Handelsbanken har förvisso ett golv på 9kr men procenten ligger på 0,09, vilket är lägre än Montrose. Nordea har väl samma procent men 1kr som minimiavgift. Sen lämnar väl deras plattformar en del att önska, men courtagemössigt vinner de numera. Märkligt att inte storbankerna med sina resurser prioriterar plattformen högre…
Om man gör en flytt till Montrose, hur påverkar det tex fonder och ETFer? Om det tar tex 1 månad att flytta fonder/ETFer, kommer ev värdeförändringar att registreras när fonderna/ETFera väl kommer fram? Eller ligger man helt utanför marknaden under flytten?
Jag flyttade innehav från borde Avanza och Nordnet till Montrose, alla parter lovar att allt kommer ligga investerat under hela perioden om fonden du flyttar finns tillgänglig hos Montrose. Finns inte fonden hos Montrose går den inte att flytta. Tex Avanza global går inte att flytta då den bara finns hos Avanza. Då kan det vara en god idé att byta till dnb global och sen flytta dnb global till Montrose.
Avanza till Montrose gick smärtfritt och dessutom avgiftsfritt. Nordnet till Montrose är en lång historia där Nordnet tog 3-4 veckor längre tid för samma innehav, har avgifter för flyttar, och dessutom råkade sälja ena fonden vilket med facit i hand sparade mig några kronor på börsfallet, men likväl inte okej.
Ja de är konkurrenskraftiga.
Men de har fortfarande valutaväxling på minst 0,25% antar jag? Så Montrose vinner antagligen på totalen om man handlar utländskt.
Problemet jag ser med Montrose är att de kräver 250000kr i insatt kapital, i annat fall tar de en plattformsavgift. För min del faller de bort eftersom endast kf i dagsläget är intressant. Lägst courtage har Nordea och Handelsbanken, medan bäst plattform kanske Avanza och Nordnet har (Savr är nog trea här). Jag vet därför inte vad Montrose kan komma med mer än växlingsavgifterna?
Att de lyckats rekrytera kända profiler från Avanza gör inte att de per automatik är den bästa nätmäklaren.
Med det sagt vill jag ändå understryka att de är intressanta. Jag gillar deras courtagesystem, men ogillar plattformsavgiften. Tar de bort plattformsavgiften och kommer med något liknande erbjudande som Savr har (värva en kompis, få 200kr var) kan jag tänka mig att bli kund där.
Det jag verkligen gillar med Montrose är deras värdepapperskredit som jag anser är väldigt enkel och konkurrenskraftig. Samt att INGA courtageklasser är rena drömmen, det funkar så enkelt.
Om du klagar på deras plattformsavgift så är du inte i deras målgrupp, det uttrycker de till och med själva. Så det är ju en del av arbetet med att sålla bort “döda” konton. Kollar man på Avanza så har som exempel 50% av kunderna mindre än 50k kronor på kontot, vilket i princip bara är en kostnad.
Nu har Montrose 70 % belåningsgrad på DNB Global Indeks. Imponerande snabbt ordnat av dem måste jag säga (uppmärksammande dem om det den 4 april).
Montrose skriver i sin prislista: “0,3% i valutaväxling på utländska fonder fram till hösten 2025 pga temporära tekniska begränsningar.”
Vet någon om de med utländska fonder även menar ETF:er noterade i annan valuta än SEK?
Tar de ut fondplattformsavgift även för ETF:er eller bara för vanliga fonder?
Om du kollar rubrikerna så står det överst courtage mm för aktier och ETF. Där är det 0,1 %
Under fonder så står det 0,3 %
Så det är bara utländska fonder och ej aktier och ETF
Ni som har haft Montrose ett tag, vad tycker ni? Är det värt att byta från Avanza och Savr eller blir det ingen skillnad.
Jag har inte stoppat in något på Montrose än men ska göra det i veckan.
Jag ville avvakta och se hur Avanzas valutakonto på KF (och evt. ISK) skulle se ut men det kostar 0,125% att växla manuellt på KF och då är det bara för PB-kunder.
ISK verkar de inte ens ha några planer på att fixa valutakonto och valutaväxling på.
Jag har räknat på det och kan inte få det till annat än att jag skulle spara pengar på att byta från Avanza till Montrose och köpa och hålla t.ex. WEBN.
T.o.m. VP-krediten verkar bättre och billigare hos Montrose och gäller på alla konton och inte på enstaka konton som hos Avanza.
I mitt fall ska jag köpa (och hålla över lång tid) utländska ETF:er i annan valuta och Avanza är då dyrare t.o.m. om man är PB-kund hos dem med +3mkr kapital.
SAVR, Levler, Fondo etc. verkar mer vara för småsparare som vill köpa vanliga fonder med något rabatterat pris men så vitt jag har kunnat se är de generellt inte lika billiga på ETF:er inkl. valutaväxling och courtage. Kiwitrader är också dyrare totalt sett, i mitt fall.
Gränssnittsmässigt känns det i alla fall som att Montrose så småningom kommer att få ett komplett gränssnitt på både dator och mobil till skillnad från flera av de tidigare nämnda aktörerna.
Visar det sig att Avanza eller någon annan rycker upp sig går det sedan att flytta ut innehavet om det är så, men då har jag i alla fall köpt ETF:erna till rimlig avgift hos Montrose.
Jag frågade om DNB och Vanguard Global Small-Cap Index. Man får ju dock inte (än) någon notifiering när man fått svar, så här är svaret jag fick för fem dagar sedan.
Men kul att det hann bli ändring efter det!
Ser att de hade svarat mig på en dag! (8 h)
Svar på fråga om notifieringar:
När det gäller SAVR så är deras styrka främst två saker som jag ser det:
- SAVR Global - Du köper VGVF utan courtage eller växlingsavgift. Grymt bra! Fonden kostar 0.15 vilket är billigare än alla populära globalfonder oavsett plattform. Men nu får man en ETF istället som för min del är roligare då man handlar den i realtid.
- Minimum courtage är 1kr för alla marknader. Bra om man vill kunna köpa andra ETF:er i mindre belopp. Montrose tar fortfarande 19kr för Tyskland, vilket är börsen för de flesta ETF:er vi köper. Dock så får man räkna lite på vid vilka belopp det lönar sig. Montrose lönar sig vi lite större belopp.
Jag har faktiskt alla tre:
- Montrose för aktier.i USA då de blir klart billigast. Även för ETF:er som jag gör i större köp.
- SAVR pga SAVR Global men köper även för “rester” som är kvar i annan ETF då kostnaden är låg.
- Avanza där jag har en lite mer komplicerad allväders med papper som inte finns på Montrose.
Kör https://inveztor.se/ som någon på forumet har gjort. Kräver ingen inloggning (bara lokalt) och kostar inget. Med verktyget kan du ha full koll på allt.
Jag har påbörjat en flytt av några vanliga fonder från Avanza till Montrose, typ halva portföljen till att börja med, för att kunna utvärdera skillnaderna.
Inga likvider, aktier, ETF:er eller annat.
Är det någon annan som har gjort en flytt från Avanza till Montrose och hur lång tid tog det i så fall?
Montrose själva skriver att fonder tar ca en månad att flytta, men det kanske beror på vilken part det flyttas från.
Är också mitt inne i en flytt till Montrose från Avanza. Ingen ide att betala mer till en bank som slutat innovera och blivit “fat and happy”. Riktigt bra med en ny aktör som är mer på tårna som även sänker alla avgifter.