Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Jag tolkar detta som Avanza modellen, så länge man inte har för avsikt att ligger på väldigt höga nivåer och alla värdepapper får någon belåningsvärde så är det lugnt.

Belåningsgrader och belåningsvärde
Rätten till kredit gäller maximalt upp till ett belopp som motsvarar det vid var tid gällande sammanlagda
belåningsvärdet av tillgångarna i dina depåer. Belåningsvärdet kan därför vara lägre än din kreditlimit.
Belåningsvärdet på ett värdepapper får du fram genom att multiplicera marknadsvärdet av värdepappret med
belåningsgraden. Summan av belåningsvärdet på alla värdepapper i din portfölj utgör portföljens
belåningsvärde.
Exempel belåningsgrader:
Bolag X har en belåningsgrad om 75 % och Bolag Y har en belåningsgrad om 80 %. Marknadsvärdet på
kundens innehav i Bolag X är 100.000 kronor och marknadsvärdet på kundens innehav i Bolag Y är också
100.000 kronor. Kunden har inte några likvida tillgångar i portföljen. Baserat på bolagens belåningsgrader så
är det möjligt för kunden att låna 155.000 kronor (75.000 + 80.000 kronor) förutsatt att kundens kreditlimit
uppgår till eller överstiger 155.000 kronor.

67dc2f50ec3a541d0fd61e13_vardepappersbelaning-produktochriskinformation-250320.pdf

Det är olika belåningsgrad på alla värdepapper. Vad jag kunnat se hittils mellan 0-70%.
Däremot så räknas nivån för räntan ut på det totala beloppet oavsett belåningsvärde för en enskild aktie.

Det som alltid gör mig så förvirrad även om jag själv jobbar i branchen är att alla slänger sig med belåningsgrad i tid och otid.

För mig är en belåningsgrad om 75% att man får låna 3 gånger pengarna.
Dvs, 25% eget kapital och 75% lånat kapital.
I bolag X i exemplet ovan skulle man då kunna låna 100 000 * (1 / 0,25 - 1) = 300 000.

Men utifrån deras text så är det ju helt enkelt hur många procent av innehavet man kan använda som säkerhet till sin belåning.

Har jag tolkat det rätt tror ni? :sweat_smile:

Edit:
Jag inser att jag kanske inte varit helt tydlig ovan.
Om jag använder bolag X ovan som exempel igen.

Om man har alla pengarna i Bloag X.
Då får man använda 75% av av marknadsvärdet som säkerhet till sitt värdepapperskreditlån.

Det vill säga att räntenivån 5-10% belåningsgrad så gäller max belåning:

Värdepapperskreditens belåningsgrad * värdepapperets belåningsgrad

→ (1 / 0,9 - 1) * 0,75 = 0,0833333 → 8,33% belåning på ditt marknadsvärde

Sedan en annan fråga.
Är det bara jag som missat var man kan se det eller har de inte lagt in “belåningsgrad” på fonder / ETF:er ännu?

Det kommer i nästa app-uppdatering.

2 gillningar

Här är räkneexempel på zinos Allvöderportföj.
Antagit att alla tillgångsslag har BG 70% förutom guldet som har 0%

1. Aktier (momentum/kvalitet): 10,5 %
  • Xtrackers MSCI World Momentum (3,0 % × 70 %) = 2,1 %
  • Kvartil Investmentbolag+ Calculus (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
  • Aktiespararna Småbolag Edge (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
  • Fidelity Em Mkts Quality Income (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
  • Summa: 2,1 + 1,75 + 1,75 + 1,75 = 7,35 %
  1. Aktier (värde): 10,5 %

• Avantis Global Small Cap Value (3,0 % × 70 %) = 2,1 %
    • PLUS Fastigheter Sverige Index (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
    • Aktiespararna Direktavkastning A (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
    • WisdomTree Em Mkts SmallCap Dividend (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
    • Summa: 2,1 + 1,75 + 1,75 + 1,75 = 7,35 %
  2. Nominella statsobligationer: 9,5 %

• Captor Iris Bond A (4,5 % × 70 %) = 3,15 %
    • iShares $ Treasury Bond 20+ (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
    • iShares € Govt Bond 20yr Target Dur (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
    • Summa: 3,15 + 1,75 + 1,75 = 6,65 %
  3. Företagsobligationer: 8,0 %

• Captor Aster Global Credit (8,0 % × 70 %) = 5,6 %
  4. Realränteobligationer: 9,5 %

• Danske Invest Globala Realräntor SEK h (4,5 % × 70 %) = 3,15 %
    • UBS LFS Bloomberg TIPS 10+ (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
    • UBS LFS Bloomberg Eur InflLnk10+ (2,5 % × 70 %) = 1,75 %
    • Summa: 3,15 + 1,75 + 1,75 = 6,65 %
  5. Råvaror: 8,0 %

• L&G Multi-Strategy Enhanced Comm (8,0 % × 70 %) = 5,6 %
  6. Guld + Volatilitet: 24 %

• Amundi Physical Gold (8,0 % × 0 %) = 0 %
    • WisdomTree Physical Swiss Gold (8,0 % × 0 %) = 0 %
    • Invesco Physical Gold (4,0-8,0 %, antar 6,0 % × 0 %) = 0 %
    • WisdomTree S&P500 VIX 2,25x (0,0-4,0 %, antar 2,0 % × 0 %) = 0 %
    • Summa: 0 + 0 + 0 + 0 = 0 %
  7. Stil: 20 %

• Lynx/Lynx Dynamic (12 % × 70 %) = 8,4 %
    • UBS CMCI Comm Carry ex-Agri (8 % × 70 %) = 5,6 %
    • Summa: 8,4 + 5,6 = 14,0 %

7,35 + 7,35 + 6,65 + 5,6 + 6,65 + 5,6 + 0 + 14,0 = 53,2 %

Det totala belånbara värdet av portfölj blir alltså 53,2 %.

Sedan har du denna

Om krediten används till att köpa nya värdepapper med belåningsvärde ökar dessa värdepapper portföljens

totala belåningsvärde ytterligare.

Det tolkar jag som att du kan låna motsvarande portföljens BG av krediten igen.

2 gillningar

Någon som vet om/när de har planer att lansera företagskonto? Med tanke på att de nyligen lanserat KF.

Tack, klargjorde!

Betalar man skatt på den delen av ISK-kontots värde som är kredit? Så måste man lägga till ISK-skatten på kreditens ränta när man räknar på vad det kommer att kosta? Frågan är inte specifik för Montrose men funderade på det nu när de börjat erbjuda kredit.

Ja, skattemässigt är det ingen skillnad på om du tar ett lån i en annan bank eller har en värdepapperskredit. Insättningar och kvartalsbehållningar på ISK beskattas som vanligt.

1 gillning

Kul nu när de har släppt webben för vissa. Man märker att sidan blir bättre och förändrad flera gånger i veckan. Tror det kommer bli en redigt bra produkt så länge de kan behålla dessa priserna

1 gillning

Menar du att alla kunder inte blir insläppta på https://app.montrose.io/?

Jo sen någon timme gör alla det, men de med högre nivå fick tillgång någon vecka i förväg.

Har någon frågat på kreditlimit över 1 Mkr och hur har räntan sett ut?

Ordinarie prissättning gäller från och med den 4 juni

Du som är betakund idag behåller din nuvarande betaprissättning till och med den 3 juni 2025. Kunder med mindre än 1 miljon kronor hos oss tillhör vår förmånsnivå Access och där gäller ordinarie courtage 0.15% och valutaväxlingsavgift 0.12%.

2 gillningar

Fick också samma erbjudande. Det är avanzas räntor och upplägg som är rabatterade. Försökte få dem att matcha Nordnets trappa som är mer fördelaktig vid 30-40% kredit men det var inget som dom ville erbjuda.

Vore bra om flera med samma behov trycker på om Nordnets trappa.

Man får vara vaksam vid användning av kredit på Montrose. De har 0 % belåningsgrad på t.ex. DNB Global Indeks.

3 gillningar

Vad innebär det?

Om du t.ex. bara har DNB Global kan du inte använda krediten på Montrose. Ser att det finns andra globalfonder som medger belåning, t.ex. Länsförsäkringar Global.

Det beror troligtvis på att DNB äger Carnegie som Montrose är en del av.