Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

När du äger fonder så får den som sålde fonden till dig ofta en andel av fondavgifterna i provision. Det gäller även Avanza, Montrose osv.

1 gillning

Korrekt. Men om dina pengar finns där är det sannolikt där du kommer göra affärer. Sen såklart plattformsavgiften för fonder.

Anledningen till önskan att ha kunder med mer kapital är väldigt enkel, avgifterna är procentbaserade. En kund med 10k genererar samma belastning på systemet som en med 5000k. Sannolikt är supportkostnaden mindre för den senare men oavsett är intäkterna högre

För aktier stämmer det. Då skulle du bli en minusaffär eller i alla fall en neutral affär för Montrose.

Men man kan strategiskt se till att bli en minuskund hos alla möjliga företag. De har orienterat sin affär efter en kund med högre snittkapital som ändå gör några affärer då och då i aktier/ETF:er.

Insättning: Swish, Trustly, Bankgiro
Uttag: Trustly :confused:

Gillar inte de “smidiga” tjänsterna som ska kika igenom ens bankkonton och dessutom kräver konto hos någon större bank att föra över från/till. Kanske ska skickas till kundtjänst att de borde förbättra sig här.

Gjorde en GDPR-förfrågan mot Savelend efter att ha gjort en Trustly-manöver och de hade iaf bara sparat kontot jag använde och inget belopp. Men de kan ju säkert ha tuggat i sig alla belopp till anonym statistik.

uppdatering: Montrose kundtjänst svarade förresten att de har planer på att ta in mer Guld-ETC:er och att de “ser över möjligheten” att kunna månadsspara i ETC:er.

6 gillningar

vet inte hur tillförlitligt det blir med alla lager, tredjepart som Trustly etc. I alla fall jag börjar dra öronen till mig när man måste logga in genom tredjeparts interface till sin riktiga bank, men kanske bara jag är orolig i onödan.

4 gillningar

Där satte du ord på det hela! Det är exakt av den anledningen som jag är skeptisk till nya aktörer såsom Montrose, Savr och Levler.

Ett annat konkret exempel: mitt barn förväntas få ut ett halvstort försäkringsbelopp. Eftersom pengarna tillhör barnet och inte mig vill jag naturligtvis att det ska in direkt på barnets ISK utan mellanlandning för att undvika frågor. Detta är möjligt om barnet har isk hos Avanza eller Nordnet, men hos de nya aktörerna ska man först betala ut förskringsbeloppet till mitt lönekonto i storbanken, varpå jag sedan swishar in beloppet (om det ens går att swisha in beloppet på någon annan än jag…). Det är ju inte seriöst.

Missförstå mig rätt - jag gillar konkurrens, men det måste ha en viss seriositet. Savr har visat att de börjar bli mer och mer seriösa, men det är en aning märkligt att om du tex öppnar en kf där så syns samma kf bör du loggar in på futur pension.

Låga priser i all ära, men jag känner mig faktiskt osäker när de inte har riktiga kontonummer och är en riktig bank. Varför är det så svårt att ordna? Avanza och Nordnet klarar ju det!

Alla säger att dom för konkurrens men hittar alltid massa corner case och andra anledningar för att inte flytta kapitalet.

Utbetalning av försäkringsbelopp direkt till barns ISK är nog ett ganska ovanligt nischscenario som man inte beakta i början av utvecklingen en ny tjänst.

För den absoluta majoriteten duger lösningarna som Montrose/SAVR/mfl använder utmärkt. Dessa underleverantörer är etablerade. Även Avanza och Nordnet använder underleverantörer för mycket. Tex Trustly finns även hos Nordnet.

I princip är alla dessa aktörer en sorts integrationsplattformar. Tillgångarna förvaras ofta hos andra banker, ibland går koppling till börs via tredje part, insättning sker via tredje part osv. Fondinformation kommer även den från tredje part osv osv

1 gillning

Inte aning. Kanske måste vara bank för att erbjuda kontonr och koppling till RIX? SAVR är definitivt inte bank, Montrose tillhör en bank men kanske är separat ändå.

1 gillning

Jag vill verkligen främja konkurrensen och pressa priserna, så jag funderar på att starta ett mindre investerande hos Montrose eller Savr, så att de inte blir utan kunder/pengar. (På Montrose behövs det ju dock minst 250 000 kr.)

Nu är det luriga bara vilken jag ska välja. Väntar ev. framåt sommaren, så man kan se om Montrose fått upp lite mer funktioner och en hemsida att logga in på.

Samtidigt vill jag ju få fram att inte behöva använda Trustly eller liknande, så av den anledningen vill jag främja de som inte använder det.

Varken Savr eller Montrose (Carnegie) verkar ha egna clearingnummer, vilket jag antar behövs för att kunna erbjuda “riktiga” konton: Lista över clearingnummer till svenska banker – Wikipedia (Sidan har en källa från 2025).

Uppdatering: Carnegie har en bank, men Montrose är det inte: Företagsregistret | Finansinspektionen

4 gillningar

Montrose är bara ett mellanlager för Aktiehandel idag. Det vill säga din depå/ISK är hos Carnegie och KF är hos Movestic. Intressant och se vem som är kreditgivare när den snart släpps. Kommer det vara en leverantör med sparkonton så kanske de kan lägga in det på plattformen också eller bara för att lyckas hålla nere räntan.

2 gillningar

Undra om Montrose nu har släppt Sveriges bästa värdepapperskredit?
Ränta från 0,49%, men frågan är om upplägget ger fullt ränteavdrag?
Dock verkar inte kredit användas lika automatiskt som på Avanza tex.

På Platinumnivå ser det ut att motsvara Nordnets räntor med bästa rabatt där runt 30-35%, dock kanske med mindre knepiga regler?.. Bra grej att det är väldigt små steg på trappan :+1:

3 gillningar

Det är Carnegie som är kreditgivare, det står på hemsidan.

1 gillning

Att alla värdepapper räknas in i belåningsvärdet är trevligt.

Nordnets 3%-ränta upp till 40% av belåningsvärdet (för de vp med >=70% belåningsgrad) är lite bättre för spannet 30-40% belåningsgrad, men eftersom utökade belåningsgraden som mest går upp till 90% för varje VP blir det väl i bästa fall 30-36% av ens faktiska marknadsvärde eller tänker jag fel nu?

1 gillning

Ja, max 34,2% enligt @zino’s uträkning i allväderstråden.

2 gillningar

Vilka alternativ för ”stil” finns det på Montrose? Lynx/Lynx dynamic verkar t.ex. inte finnas i deras utbud. Annars tycks ju ETF:er bli billigare på Montrose pga lägre växlingsavgift. Att man nu kan belåna portföljen gör väl att Montrose blir ett vettigt alternativ till Nordnet när det kommer till implementering av allvädersportföljen?

De har inte heller mycket guld ETC:er. Kör Avanza ett tag till för allväders tills det fixat det.

Saknar även BTC ETP:er men det kommer väl med tiden. Tror fokus ligger på daglig aktiehandel.

Ur det finstilta:

Notera att belåningsgraderna för respektive värdepapper närsomhelst kan ändras eller helt tas bort av Carnegie och att något meddelande om ändrad belåningsgrad inte skickas till kunden. Kunden är själv ansvarig för att hålla sig uppdaterad kring gällande belåningsgrader.

Det verkar dessutom som att belåningen alltid sker i SEK, eller har jag fattat fel?

På Degiro sker belåning i exempelvis EUR eller USD, beroende på vilken valuta man köper värdepappren i. Den som så önskar kan dock låsa upp valutakontot så att det sker en avgiftsbelagd växling från SEK.

4 gillningar

Varje värdepapper har eget BG som man behöver ta hänsyn till i beräkningen?

Ah, så det är samma grej på Montrose i det att olika vp har olika belåningsgrad? Hittade inte det någonstans.