Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Deras mjukvara är nog förvirrad av att utdelningen kommer i annan valuta än noteringsvalutan.

https://x.com/Investeraren/status/1898765220752879869?t=eX-QPsDMTgXT5l5khedGIw&s=19

LF Global index blir dyrare än hos Nordnet/Avanza

Global index kostar 0.23% på Avanza och 0.19% hos Montrose?

2 gillningar

Är det inklusive platform avg på 0,05%?

Der verkar då.

https://x.com/Investeraren/status/1898782021670850730?t=qVhc1PbSyC489OtCgGG2GA&s=19

1 gillning

Då är betan lanserad, ser trevligt ut. :+1:

Trevligt att man kan sortera fonder efter lägsta avgift.

Lite kul när avgiften blev högre med deras modell för den billigaste fonden :stuck_out_tongue: . Men känns som ett undantag.

Antar att fondens avgifteefter avdragen kickback är 0,12%/2 = 0,06%. Lägg på platformsavgiften för fonder under 0,2%: 0,06%+0,05% = 0,13%.

Tyvärr bara app - än så länge?

Någon som lyckats läsa sig till hur det fungerar om man inte har 250 000 eller hade det men sen faller under gränsen?

Antar att månadsavgiften börjar rulla automatiskt.

Och räcker det att tömma ut alla pengar eller måste man avregistrera sig från Montrose om man inte vill åka på avgiften?
Tänker om man t ex planerar att återkomma ett år senare.

1 gillning

Ursäkta alla meddelanden. Råkade springa på detta:

Montrose tar nu ännu ett steg för att sätta en ny standard på den svenska investeringsmarknaden genom att lansera Sveriges första kapitalförsäkring som ger omedelbar återbetalning av utländsk källskatt. Det innebär att investerare slipper den långa väntetiden på att få tillbaka sin skatt på utdelningar från utlandet.

Montrose … - först i Sverige med direkt återbetalning av källskatt

Montrose - Kapitalförsäkring

3 gillningar

Det enda som står nu är månadsavgift från 2026. Antagligen beta hela 2025. Oklart hur månadsavgiften kommer dras.

Nu väntar vi spänt på räntan och potentiella räntenivåer på VP-krediten, som släpps här i q1 :face_with_monocle:

3 gillningar

Kommer kredit och utbudet är tillräckligt så är jag ganska sugen på att flytta dit. Men hur får man tillgång?
Jag var med och svarade på frågor och fick ett mejl att de börjar släppa på folk och att det skulle komma en inbjudan framöver. Men sedan har det varit tyst

Tog någon månad för mig efter att jag skrev upp mig. Antar att det lottas?

Det kommer nog hela detta forumet att göra!
Du bli insläppt snart.

De har ändrat nu så att alla ska kunna bli kund via appen. Åtminstone så jag tolkar det av all deras kommunikation idag.

1 gillning

Jag fick tillgång efter 2-3 dagar, anmälde mig förra veckan. Så verkar gå rätt fort nu. Om jag inte hade tur bara… :grin:

3 gillningar

Väldigt intressant aktör. Ni som redan är kunder - hur uppfattar ni plattformen i jämförelse med exempelvis Avanza? Har Montrose riktiga kontonummer, eller är det som Savr och Levler att insättning enbart medges via Swish/autogiro?

Om riktiga kontonummer finns och de överväger att titta på bolånemarknaden inom en snar framtid, så kan jag på allvar fundera på att bli kund där.

Har jag missat något, eller saknar de helt isk?

Hur som helst - ska bli MYCKET intressant att följa dem!

Är osäker på värdet i ”riktiga kontonummer” (IBAN?) som man saknar i så fall?

Men man kan göra insättningar via Trustly, Swish och bankgiro med tillhörande OCR-nummer.

De har absolut ISK.

Oerhört mycket mindre fluff/flöden och funktioner för att analysera innehav såhär långt. Men har inte haft några buggar i själva mjukvaran och handel har fungerat smärtfritt osv.

1 gillning

Hjälp mig att förstå här… Dom vill rikta sig till folk med över 250 tusen på kontot. Annars får man betala varje månad. Men om jag flyttar mina aktier dit och inte gör några affärer. Hur tjänar dom pengar på det? Jag har inträdesbiljetten men betalar inte mer än en någon med lite kapital.