Lite märkligt: en kompis fick sin inbjudan nu, men får inte vara med eftersom hen är inte svensk medborgare (skattehemvist Sverige och bosatt i Sverige). Jag förstår inte helt motivationen bakom detta, samt att man kan undra dig om det håller mot EU lag (EU medborgare är hen)
Jag gissar att det gäller en amerikan men det är såklart inte rätt och bryter mot reglerna. I och med att ISKn och depån omfattas av insättningsgarantin har alla bosatta inom EES rätt att öppna sådana konton. ISK är såklart lite speciellt för Sverige så där kan där kan nog andralandsbosatta nekas på grund av särskilda skäl men knappast om personen är bosatt i Sverige och är obegränsat skatteskyldig här. Rätt till betalkonto med grundläggande funktioner | Konsumenternas
Testa be hen hänvisa till Konsumenternas och annars få det skriftlig och gå vidare till ARN, då ingen annan prövar liknande fall. I värsta fall tingsrätten, som det finns ett utslag för i ett liknande ärende där Swedbank förlorade.
Nej det gör de inte men rätten att öppna gäller även konton med insättningsgaranti så som jag beskrev. Se rubriken i länken Rätt till sparkonton och andra kontotyper.
Jag hade samma problem och klagade till dem, de sa att det var en teknisk begränsning och skulle fixa snart - och faktiskt försökte jag nu igen efter den senaste appuppdateringen, och de erbjuder nu möjligheten att välja andra medborgarskap; kunde fortsätta att öppna mitt konto utan problem.
Som utlandsboende kan jag inte skaffa Montrose men jag har gått över till IBRK istället och där är allt mycket bättre (om man inte behöver ISK). 0,002% valutaväxling, 0,05% courtage med 3 EUR minimum.
Jag har därför inga problem med att fiska in avslut i orderboken där när jag löper tyska ETF’er. Det som förstör i Sverige är också att avanza + nordnet har courtage-modeller utan miniavgifter, det gör att personer kan köpa in 1 aktie och sabba för dem som har hög miniavgift.
Avanza + nordnet kan ju därför tjäna på att småkunder köper 1 aktie eftersom det ofta sker mot en av deras egna kunder som då åker på högt courtage. Det finns nog en genomtänkt idé med dessa klasser.
Senaste veckan haft problem med att få logga in i appen öht. Inne i appen fått “ett fel uppstod” och inte kunnat ladda data. Ingen hemsida att använda som back up när appen buggar, vilket varit väldigt irriterande när man följt en trade.
Jag hoppades att Montrose skulle vara en förbättring jämfört med konkurrenterna, men för mig har det varit en besvärlig upplevelse och kommer avsluta mitt konto hos dem. Jag hoppas att Montrose steppar upp i framtiden och erbjuder oss en stabil och ffa kostnadsattraktiv plattform. Då kan jag tänka mig göra ett nytt försök.
Har du haft kontakt med Montrose och pratat om problemet? För jag upplever inte alls det du nämner och kontakten med deras support går alltid på nolltid.
Har hittat någonting dumt idag: det verkar så att de rundar av utdelningar per enhet, dvs om utdelningen är 0,1575EUR/enhet så tar de bara 0,15EUR och växlar det till SEK.
Ni som har ETFer osv får gärna kolla och också gnälla till deras kundservice
Hmm, felaktig avrundning. Är det inte så de skriver 0,16 EUR för att de visar med två decimalers precision men i själva verket faktiskt växlade 0,1575?
Det var även någonting annat. I transaktionerna står det EUR som valuta men det var i USD (men samma belopp). Så de rundar inte av men visar fel valuta . Så ingen skada skedd