Jag förstår inte det kan du förklara skillnad?
Med belåningsgrad på värdepappret beräknas det maximala lånet. Men din procentuella belåning (dvs räntan) beräknas dock på ditt hela portföljvärdet.
Ok nu förstår jag det. ja det gör en stor skilland bror på värdepapper.
Jobbigt i Februari 2026 när alla som öppnade ett konto utan att sätta in pengar börjar bli fakturerade 49:- i månaden.
Ja, frågade kundsupport och tydligen kommer man inte kunna ha ett vilande konto utan att faktureras.
Har inte orkat flytta över något från Avanza pga att man lär nolla portföljbelåningen och det är tveksamt att jag hinner nyspara 250k så det återstår att se om jag blir kund hos Montrose.
Någon som kan bjuda på en inbjudningskod? ![]()
Tack på förhand!
Ni kan använda koden BuyAndHold som är Nicklas Anderssons kod, delad på X. Den ska ge 3 månader Premium
Fick meddelande att Montrose sänker räntan på värdepapperskrediten med 20 punkter ![]()
Inget på blogg eller så än. Här är nivåerna nu:
Tror Avanza sänkte ganska nyligen. Kanske är svar på det.
Inget månadssparande i sikte än dock. Och automatiska uttag var inget de har planerat.
Ja, och Montrose var billigare än Avanza på de flesta belåningsgrader redan innan denna sänkning.
Bara ännu mer fördel Montrose.
Om man har PB-värdepappersbelåningsräntor på Avanza och deras lägre courtage - finns det egentligen något att tjäna på att byta till Montrose?
Jag har lite svårt att räkna på effekten på min portfölj då jag inte hittar Montroses belåningsgrader för aktierna i min portfölj. Finns det någon lista någon annans man kan se detta?
Hur beräknas belåningsgraden på Montrose, är det kredit/marknadsvärde som på Avanza? Avanza har ju vissa instrument som kvalificerar för deras ränterabatt - fungerar Montrose på samma sätt eller spelar typen av instrument ingen roll där?
Vad jag vet ger det inte någon extra rabatt att vara PB-kund i Avanza avseende värdepapperskredit. Däremot ges bra bolåneräntor och rabatt på valutahandel om jag förstått det rätt…
Belåningsgrad för varje aktie finns inne på respektive aktie längst till höger i raden där bland annat bolagsvärde och antal ägare anges.
Det är skuld/marknadsvärde. Jag uppfattar det som att det är marknadsvärdet på samtliga konton vilket är väsentligt mycket bättre än på Avanza.
En nackdel jämfört med Avanza är man själv manuellt måste flytta pengar från krediten. På Avanza sker det automatiskt vid behov.
En annan nackdel är att man betalar ränta på hela krediten, ingen hänsyn tas till om det finns ett positivt saldo på ett konto.
Montrose har bättre kreditränta än Avanza.
Jag tänkte flytta allt från Nordnet till Montrose idag. Vet någon om Nordnet tar en avgift för detta?

Hittade detta på Nordnets sida så jag antar det är gratis.

Mest ägda fonderna hos Montrose
-
Protean Aktiesparfond Norden
-
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
-
DNB Global Indeks
-
Spiltan Fonder Globala Investmentbolag
-
Länsförsäkringar Global Index
-
Robur Technology
-
Storebrand Europa A
-
Carnegie Småbolag
-
PLUS Allabolag Sverige Index
-
Protean Small Cap
En fördel med Montrose är att de uttryckligen inte bryr sig vad du gör med pengarna i krediten.
En sak som är värd att notera är att inte alla fondleverantörer är tillgängliga på Montrose, på grund av återbetalning av kickback till kund. Exempelvis har Handelsbanken tackat nej i nuläget.
Haha hur kan denna vara den mest ägda?
Är det en miljardär som blivit kund och som är 100% i den fonden?
- aldrig hört talas om fonden
- hög avgift (0.57%)
- aktiv nordenfond med Alfa Laval som största innehav
De ju Bråses kändisfond 46 aktier: Här är alla innehav i Richard Bråses nya fond - Unga Aktiesparare
Den är också populär bland “finans-twitter” på X. men ja, förmodligen någon whale som köpt en del genom Montrose.
hur är det med Nordea och Lynx … Finns de?